AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.330

Bryr ni er om bränsleförbrukningen?

Sida 2 av 2
Jag ska nog inte klaga, senaste kollen så ligger bilen på 0.9 blandad körning. Många mil med min fru bakom ratten som inte gasar som en annan. Snittade ca på litern förut, men det är klart om jag körde mer skulle förbrukningen stiga igen..

Håller med mugge, nyare bilar är snålare.

Volvo 240DL 116hk = 1,0 l/m (Trött, ful och tråkig)
BMW 330 CI 231hk = 0,9 l/m (snabb, snygg och rolig)
Visa användare
198
manowar
523i -97
Håller med Sigdarve.
Köper man en bil med motor så bryr man sig inte om bränsleförbrukningen. Vill man ha en bränslesnål bil så finns det gott om sådana, men vem f-n vill ha en sån bil. Det ska vara roligt att köra.

Som med det mesta så kostar det att ligga på topp.

Om man nu tycker att bilen drar för mkt så måste man ju inse att man inte har råd med en sådan bil.

#Man and machine the evil of a dream#
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,nog skulle väl jag tycka det vore bra att slippa tanka så ofta.Jag har inga problem med att bilarna jag äger drar lite sås men jag hör till dem som inte tycker det är så "fränt" att tanka "hela tiden"...Men jag gillar mina M30,dels för att dem nuförtiden är billiga i inköp + karaktären i sig.Mycket motor för pengarna.
Klassikers med den rätta känslan :)

Mvh Janne.
Bryr sig gör man väl alltid, tråkigt att behöva tanka hela tiden.

Min bil går riktigt snålt just nu, kör för tillfälligt ganska lugnt med bilen och ligger man runt 140 km/h på motorväg så dricker den runt 0,88. Imponerande!

MVH / Jacob
M30 går även att köra snålt om man vill. Senaste resan ner till Luleå och tillbaka (ca 70 mil) resulterade i 0,85. Låg väl i 120 km/h och även mycket start och stopp pga vägarbete. Men ska jag vara ärlig är det just på landsväg man kan köra snålt med den.

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Förbrukningen är intressant och inte intressant på samma gång. För familjebilen en Passat Variant så bryr jag mig faktiskt om att den bara drar 0,75 eller faktiskt mindre om man är snål mellan punkt A och punkt B.

Sedan låter jag gärna dubbelturbo:na pumpa in luft så att ohemula mängder bränsle går åt. 996TT:n drar lätt 3 liter milen om man vill det. Däremot kan man på långkörning få ned förbrukningen till 1.3 liter, då är det lite intressant efttersom man bara får i 54 liter i den lilla tanken ;) Det blev ett jämra stannande på väg ner till södra Frankrike vill jag lova.
Ja
760
JanF
530i-93
Funderar mera på totalkostnaden

Har man en dyr ny bil så är ju 100kr/mil rätt normalt om man summerar allt.

Att köra in till stan och köpa två glassar 5 mil = 500 Skr,
Köper man en bil med hög effekt i motorn så är man ju medveten om kostnaderna. Som jag skrev ovan så kör jag ovanligt lugnt just nu men gasar gärna på när man blir sugen. Tar bensinen slut så är det bara att tanka igen.. Smakar det så kostar det. :)

MVH / Jacob
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag har sett det sdom nästan omöjligt att få min bil över 1l om man ligger och åker lagligt! Så egenligen bryr jag mig inter så himla mkt försöker tänka på förburkingen lite då det inte går att ha roligt.. men på inbjudande vägar kan jag inte låta bli och i slutändan drar den inte mer än 0,91-0,99 så då kvittar det ju!

__
Länk
Finns mer i livet än bensinförbrukning....

När någon frågar om bilen drar mycket så brukar jag svara att inte har jag köpt den för att åka billigt iaf. :-)

Senaste räkningen från 16/7 till 10/8 trillade in härom dagen:
Länk

/ TD04
bränsleförbrukning vad är det? ;)
huvusaken är att man har skoj bakom ratten :D

___
Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk
Jag är killen som lovar mig själv varje dag att jag ska köra "lite" snålare med bilen, men varje gång man drar ner till stan så lägger sig pedalen några centimeter extra neråt..men det är kul o det kostar mig ca 4000kr jag lägger ner i månaden på soppan

Men på långresor är jag duktig på att hålla bilen vid 0.8-0.9l/mil

kör ca 8-9000mil om året= mycket pengar till bensinen

Mvh Dragolito
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.