AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.333

Bryr ni er om bränsleförbrukningen?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
När man köper en bil med körglädje bryr man väl sig inte om sånt? Några hundra spänn extra i månaden för att ha lite kul, spela roll!?
/Anders
precis, lika bra å köra nåt kul nu när man har råd det kommer bara bli dyrare å dyrare med allt som har med bilar å göra

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Nej bränsleförbrukningen är inte så viktig att man ska behöva ge avkall på t.ex körglädjen (som man absolut även kan ha med en mindre motor), inte frågan om det, men man lever bara en gång :). Dessutom känns det nästan gratis att köra nu på sommaren. Under vintern när man kör skoter som tar ca 3 liter/mil och man bränner lätt en 70 liter iallafall om det är en fin helg. Det är då tur att det är så förbannat kul :)

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
jp
464
jpn
523im -99
///Eriksson du menade väl 170liter på en fin helg i mars?? =)
(skoter är väl ett av det roligaste som finns)

B-M-W
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag försöker köra ekonomiskt så ofta jag kan, det är lite kul faktiskt. Men ibland är det ju otroligt svårt att hålla gaspedalen i schackt!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jo, jag bryr mig om förbrukningen, eftersom jag kör sådär 7.000 mil om året. E46:an tuffar på hyfsat snålt, 0,75-0,8 om man inte är alltför elak på pedalen, men jag sneglar på en diesel igen... En 1-serie eller 3-serie diesel kör man minst två deciliter snålare, plus att dieselbränslet är två spänn billigare per liter. Skillnaden är betydande...
Bensin: 0,8 x 7000 x 10.25 = 57.400 kr/år.
Diesel: 0,6 x 7000 x 8,25 = 34.560 kr/år.

Tretusen spänn äts förvisso upp av dyrare fordonsskatt, men det är i alla fall tjugotusen om året jag spar in... och körglädjen är fanimej inte sämre i en 120d än i 325:an jag har nu.

/// Gunnar E.
jpn: Heh, jo nog händer det att det går åt nästan en tank per dag, speciellt under våren :).

Nä men nog försöker man ju ibland iaf köra snålare. Förstår om man har flera bilar i ett hushåll, sen måste man ju prioritera också annat(=skoter ;), så visst är det mycket pengar man kan spara.

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Det är inte det viktigaste, men självklart vill jag få så mycket bensin som möjligt för pengarna.
Det kanske inte är bensinpriset som sabbar min ekonomi, men samtidigt är det inget nöje att hela tiden behöva betala mer för samma produkt.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Visst, kör man 7000 mil om året, så blir man kanske lite lätt på foten.Men min jämförelse syftar på att man kör samma bil, fast med lätt eller tung fot, inte att jämföra förbrukningen på en 2.0 L diesel med en 2.5 liter bensinare;-) typ!Så Gunnar, kommer du att bry dig om hur du kör din 1 eller 3-serie diesel med tanke på förbrukningen? Själv börjar jag att bli lite nojig när jag läser att X3 drar 1.6L i stadstrafik. Min 3.0 Si drog 2.6 vid fullt pådrag enligt instruktionsboken, undrar hur mkt X3 drar vid max acceleration, nån som har en gissning? 10 spänn för en liter bensin är väl ändå billigt, med tanke på vilket jobb det är att framställa den litern jämfört med en flaska mineralvatten för samma pris!?(tänker jag rätt nu?)
/Anders
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Sigdarve,
jo, nog tänker man _lite_ grand på hur man kör, när dropparna kostar som dom gör. Skillnaden mellan sparsam och slösaktig körning blir ju betydande när man kör 7000 mil....
Jag gasar till ibland för nöjes skull, men försöker 'ekonomiköra' på långsträckor så gott det går. F.ö. har jag noterat att skillnaden mellan snål och slösaktig köning är mycket större på en diesel än på en bensinare. Vill man se positivt på det har dieseln större sparpotential.. ;-))

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har förresten sneglat lite på X3 själv, fast nya 2.0d i så fall.
Den drar 0.96 i stadstrafik.... och 0,59 på landsväg. Undras om det stämmer.....

/// Gunnar E.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det låter rimligt, eller hur menar du? X3 3.0 d drar 1.1 och 3.0 i drar 1.6 i stadstrafik, en jävla skillnad!X3:an känns som en enda stor leksaksbil som man bara vill busa med, helt underbar, passar mg perfekt!(fast det vet jag ännu inte, men det visar sig)
/Anders
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hehe... jag menar ungefär det du är inne på, det där om leksaksbil.... undrar om man kan hålla sig så pass från att gasa i en X3, att förbrukningen hamnar på EU-siffrorna.

/// Gunnar E.
Det kostar mig ca: 800kr mer i månaden att köra en bil som drar 1,5L/mil jämfört med 1L/mil.
Är det värt det? JA!

/Lazze
Länk
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Bryr mig inte om bränsle förbrukningen så värst mycket isf hade jag haft en 518 ;-) Däremot försöker jag spara på "materialet" och lite lungnare av den anledningen. Alltid lika kul varje vår när man ska sätta på sommardäcken och man konstaterar att det blir till att köpa nytt i år igen....
Inte högsta prio, men det är alltid trevligt att komma under litern per mil :) Min bil ska gå att köra på cirka 0,85 vid landsväg/motorvägskörning - återstår att se om JAG klarar av det :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Efter en sopparäkning på 3800:- efter semestern så bryr jag mig om det, men visst är det värt det. Lägger hellre pengarna på bensin än på kläder, sprit eller nöje.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Det får kosta vad det kostar, det skall vara roligt att köra sin bil annars kan man lika gärna ta bussen. Nu kör jag kanska ekonomiskt ändå, men det är bara för att jag nu kan släppa loss den gasgladejävlen i min hobby ( kart ). Att ligga o snålköra med sin BWM som att köpa en värsting dator och sedan bara ha den till att spela Tetris...eller nott =)

///Egget
Länk
AArg! BMW skall det vara. Man skall inte häda i kyrkan, ber så mycket om ursäkt =) Att man inte kan lära sig att stava =(

///Egget
Länk
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Nope, man kör för att ha kul och då går det åt lite sås...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om jag skulle säga att förbrukningen är oviktig, så skulle jag ljuga.... speciellt när man är student och lever på lånade pengar....

Men visst måste man ha en rolig bil... man pallar inte köra en 100 hästars bil hur länge som helst... speciellt om man har haft en vagn med dubbelt så många hästar...

Min personliga erfarenhet är att man hellre ska satsa på en modern högprestanda vagn än en gammal.... t.ex:

Min 318iS (105 hk) drar ca 1 liter per mil blandad körning så som jag kör....

Min 525i (192 hk) drog i snitt 1.14 liter per mil under den tiden jag ägde den, vilket var lite mer än ett år...

var det värt att betala 14% per i soppa förbrukning för att öka motoreffekten med nästan 100%? Självklart....

Däremot så vet jag inte om jag skulle köpa en M30 som bara surplar soppa.... min erfarenhet är att den snittar 1.5 liter/mil... och ger inte så värst mycket mera effekt än vad M50 gjorde... då är det inte värt det längre...

Så visst spelar förbrukningen roll... men jag skulle vilja påstå att jag eftersträvar att få det bästa förhållandet mellan förbrukning och motoreffekt eller körglädje....

4 Cylindrar är 2 är lite!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.