|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag tröttnat på min ständigt krånglande 525:a!! Först pajade AC:n, sen larmet, och nu topplockspackningen + alla andra 1000 små felen som man åker och irriterar sig på. Efter jag fixat de stora felen blir det till att åka och byta till en Volvo 945:a... Tråkig bil? Visst, men den kanske håller bättre! | |
|
945:orna är riktiga slitvargar. Den bästa Volvon som tillverkats. Allra helst de sista årsmodellerna. Tråkigt med din 525:a. De brukar ju bara knalla o gå i din årsmodell. Kanske ett måndags ex? Kanske slarv med servicen från tidigare ägare? Att AC:n pajar på en så pass gammal bil är inte ovanligt alls, det finns nog ingen Volvo i den årsmodellen heller som inte haft problem med AC:n. Men att topplockspackningen pajar är väldigt märkligt på den motorn du har. Då ska den ha kokat rejält om det ska hända. Vad hände? |
|
| Jag hade en 525i-95 som jag körde över 5000 mil med på 2 år, (15800-21000mil)felfritt! Och det var inte direkt lugn körning! Det kallar jag slitvarg! | |
| Jag är också jävligt trött på min 525 nu efter allt krångel. Först så började den ta in massa luft i kylsystemet gick varm och drack olja.Trodde detta problemet löstes av att jag bytte termostaten den gick 1 månad i allafall men nu har problemet kommit tillbaks.Desutom hc och lambda värden är katastrofala fick reda på av bilprovningen att bilen var inne 5 gånger förra besiktningen för detta problem.Dessa papper fick man ju inte se precis.Nu vill vill jag snart inte lägga mer pengar på denna misskötta bil längre och jag måste erkänna att jag också tänkt på en tråkig volvo igen | |
|
518 jimmy> Att det är problem med lambda /HC värderna är inte ovanligt. Jag hade samma fel på en tidigera 525'a 24v. Problemet är placeringen av Lambdasonden, efter ett tips från en BMW-mek så svetsades en ny anslutning fast en bit upp på gernröret + en ny sond. Sedan funkade det utan problem. Innan fick jag byta sond varje år.... / HB |
|
|
För allt i världen köp då en äldre Merca hellre än en jädra 945 traktor om du tänker överge BMW!! Det är ju fan samma känsla o köra en 945 som o köra en gungande container!! I 945:an finns det inte en enda egenskap som slår BMW! Lastutrymmet möjligtvis då. Men många Mercor ger förvånansvärt liknande känsla att köra som BMW bortsett från sportighet i köregenskaperna på kurvig väg när man pressar bilen. Men det kan du ju definitivt glömma att en 945:a skulle ha! I gengäld får du dessutom för motsvarande Merca aningen bättre komfort än BMW och grym stabilitet rakt fram vilket skapar en väldigt avslappnande känsla att köra bilen fort. En 945a har inget av detta!!.. även om det är en bra bil jämfört med övriga märken. Sen när man köper både BMW och Merca så är det viktigt att se till att inte jaga 1000 lappar på inköpspriset utan hellre betala lite mer och få ett välskött och fint exemplar. Det lönar sig mångfalt i längden och blir billigare. Ett sådant välskött exemplar är inte sämre än en 945:a i hållbarhet. Problemet är bara att tyskarna är dyrare att underhålla vilket frestar fler att bortse från korrekt underhåll än när det gäller Volvo. Sen är det mycket mer elektronik i en BMW än en Volvo också vilket gör at det finns mer som kan krångla. Det är inte lika mycket elektronik i de äldre Mercorna. Nr1. BMW, Nr2. Merca INTE Volvo. |
|
| Det är konstigt att så många har problem med Lambdasonderna på 525:orna. Vet inte vad det beror på, om det är salt på vägarna eller dålig kvalitet på sonderna? Jag känner till 3st 525:or -92 -93 som aldrig sonderna är bytta på, avgasvärdena=perfekt. Dock så verkar lambdaproblemen endast drabba 24-ventils motorerna, 12-ventilarna verkar klara sig bättre. Men på 12-ventilarna har man "topproblemen" på istället. Min har klarat sig fint ännu "peppar-peppar." | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.