AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
422

Luftfilter 323i (e21)

//Andy
Hejsan! Läste i ett inlägg inlagt för några dagar sen där en kille tipsar en annan att ta bort filtret på sin e21:a, för att få bättre drag. Men är detta inte skadligt för bilen? Om inte, så hade nog inte BMW satt dit det, eller??

God fortsättning

//Andy
323E21terror
Hej det var jag som skrev det..svaret på din fråga är både ja och nej. Kör du ständigt på dammig grusväg så är svaret antagligen ja..men om du kör asfalt mest så kommer det ju inte in så mycket skit i motorn. JAg vet en kille som har 13BMW bilar samtliga utan luftfilter bla en 750i-88 och han har aldrig haft några problem med sina och har gjort så i många år. Man kan säga såhär har du en ny bil så är det vansinne men är den från 80 talet så spelar det ingen roll..men som sagt undvik grusvägar och liknande förhållanden...om man som du antagligen kör strippar och reijsar på asfalt så vågar jag påstå att det är totalt ofarligt för din motor.

farten är min drog
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Klart det är skadligt för bilen...
Det kommer ju in en massa skit i luftmängdmätarn & insuget då!!!

//Cosmos
E28 Power!!!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Helt klart drar den i sej en massa skräp om man kör utan filter. En 2,3 liters motor drar ju i sej nästan 7 kubikmeter luft i minuten vid 6000rpm...
Men... som sagt, på en gammal väl inkörd motor spelar det nog inte så värst stor roll (frånsett grusväg). Klart att det inte är hälsosamt, men det är det ju inte att spöa den heller, oavsett luftfilter...
Medelvägen är ju att montera ett filter som har mindre motstånd (tex K&N).
Enligt en kille jag känner som har bromsbänk så skiljer det exakt 0hk med ett högflödesfilter kontra helt utan filter. Detta på en turbomotor på 1,3 liter och över 400hk.

Kiip Spiiding!
//Andy
Tack så jättemycket för alla svar! Fortsätt gärna!

Gott Nytt År

//Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.