|
|
|
|---|---|
|
Farsan är intresserad av att köpa en M3 E46 så vi ska åka o titta på en den här imorgon.. Länk Jag vill veta om ni tycker om den är värd dom pengarna och är det något som man ska kolla extra noga med dom här bilarna. | |
|
1 års garanti?? Euro Plus garanti eller någon annan typ? Hur många ägare tidigare? /RS2 |
|
|
Som jag ser det är den helt OK utrustad, i princip som den som jag hade tidigare. Det som saknas är 19" och svankstöd, annars verkar allt finnas på plats. Precis som RS2 säger, garantin? Vad täcker den? Jag hade kört 4200 mil (i januari i år) och 5800 är ju inte så mycket mer egentligen. Sedan är det väl också en service på G antar jag om den inte är gjord. Med en prutmån på 15-20 så verkar det vara ett OK pris men den skall också då vara i perfekt kondition, alltså inget slitet någonstans. Kolla stenskotten och om/hur de är lagade, frakförallt på framskärmarna som är utsatta? |
|
|
Säger som Micke, är bilen i perfekt skick utan några större skavanker så borde priset runt 350` vara lagom. 01:a som är importerad, visserligen importerad samma år som den tillverkades, positivt. I och med garantin, om den nu innebär samma saker som EuroPlus garantin så tror jag inte du behöver vara så speciellt orolig. Vill du veta mer om man vad man ska titta på extra nog så använd sökfunktionen, finns massor av information att hämta. MVH / Jacob |
|
|
Vad mycket info man kan hitta via nätet! :-) Ovanstående bil är tillverkad 10/2000 och är troligtvis en tyska demobil då alla de första tillverkade bilarna var avsedda för tyska återförsäljare som demobilar och nästan alla hade all denna utrustning och färg. De första M3orna tillverkade runt 10/2000 hade också ett konstruktionsfel på vevstakarna så alla motorer ska vara bytta (oklart om det är gjort på alla importerade bilarna då det ligger på den generalagent som sålt bilen första gången att återkalla bilen). Sedan stoppades produktionen nästan helt i några månader tills man hade fått fram nya förbättrade vevstakar i motorerna. Så alla kundbilar tillverkade fr o m 02/2001 ska vara OK. De första svensksålda bilarna började också levereras runt denna tidpunkt. Detta ska inte förväxlas med det problem som senare uppkommit med oljepumpen och vevstaks lagren på bilar byggda mellan 10/2001 och 12/2001 som också ska vara åtgärdat på de flesta bilar (i alla fall de svensksålda). En annan bra sak att känna till är att alla M3or som används vid BMW Motorsports körträningar i Tyskland är gula och silverfärgade så även om miltalet är lågt så kan det vara bra att kolla upp historiken. /RS2 |
|
|
Glömde en sak. Ovanstående bil har haft 4 ägare i Sverige sedan den registrerades här 12/2001. Vet inte om detta är inkl nuvarande bilfirma som tog över den 07/2004. /RS2 |
|
| RS2, var hittade du tillverkningsmånad? Jag brukar kolla på Vägverkets hemsida, men de har inte månaden angiven på dirketimporterade bilar. | |
|
Dali, Man måste kolla chassinumret mot BMWs interna databas. Informationen finns bland annat i deras reservdels katalog (ETK). Se länken nedan. Om man vill ha exakt tillverknings vecka så måste man dock ringa BMW. Länk Varför jag vet så mycket om detta är att jag själv har en E46 M3a plus att en kompis har haft en av dessa tyska demobilar med exakt samma utrustning och färg som ovanstående. /RS2 |
|
|
Det ser ut som M3 replica fälgar det där?! Varför? M3 orginal 18" brukar vara mer kromsvarta! Länk |
|
|
Undrar, hur många egentligen har importerat sina bilar utan att veta den exakta historiken? Inte alltid har det varit lika "lätt" som idag. Ovannämda bilen är, tycker jag i alla fall, på tok för dyr om det nu stämmer att den har varit demo bil och att den verkligen är tillverkad 2000/10. Tänk även på att den nu snart (om dryga två månader) är 4 år gammal! Gillar alls inte det årsmodellsystemet man kör idag med. |
|
|
M3an ovan är tillverkad 10/2000 enligt bilens chassinummer och bland de allra första som tillverkades. Den registrerades också första gången i Tyskland 12/2000 (i början var det extra lång kvalitetskontroll på fabrik innan de levererades) och sedan importerades den till Sverige och registrerades här 12/2001 (allt enligt de uppgifter som vägverket har). Sedan är frågan hur den tyska återförsäljaren hanterat denna demobil. De kan ju haft den stående som utställningsbil i några månader, sålt den vidare direkt till högstbjudande (de får dock inte göra detta med rabatterade demobilar), lånat ut den till journalister och olika kunder för testkörningar eller så kan det ha varit en testbil som använts vid introduktionen. Den som min kompis köpte (exakt samma utrustning och färg) hade gått ca 50 mil om jag kommer ihåg rätt. Nästan alla som tillverkades i början hade mer eller mindre samma utrustning. Och vad jag vet så var det först i början på 2001 som kunder kunde beställa olika varianter av färg och inredning samt extra utrustning. Jag fick också ett erbjudande att via en svensk återförsäljare att köpa en av de första svenska demobilarna men jag valde att vänta tills jag kunde beställa exakt den utrustningen och färg som jag ville ha. Många bilar har omlackerade fälgar (vanlig silver lack och inte chrom shadow) på grund av skador så av bilden i annonsen ovan så har nog även denna bil fått fälgarna omlackerade. Om priset är OK är nog svårt att avgöra utan att veta mer om skicket och historiken men med denna utrustning så var nypriset i Sverige ca 650 000. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.