|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu är pärlan tyvärr till salu! Måste ha en större bil så tänkte sälja den nu och funderar om man nu ska ha reg.nr på bilen med i annonsen eller jag skall ta bort den från bilden på bilen!? Har stått mycket om i tidningar om att bilar i jönköpingsområde (län) stjäls som är till salu osv...Vad tycker ni? MvH Bmw 4-ever | |
| Tycker du ska stryka över den i annonsen,bättre att ta de säkra före de osäkra,och sen ge ut reg.nummret till dom som är intreserade... | |
|
peter78w: Om du inte vill visa reg.nr. (full förståelse för det) så se iaf till att inte ha bilder i t.ex. galleriet här med reg.nr synligt då. Tar ju inte många sek o hitta "rätt" bil om man nu är sån t.ex. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Tänk också på att Sverige är ett land där alla kan få reda på det mesta. T.ex. vilken bil du äger, var du bor. Var din pappa bor om du registrerat bilen på honom, eller att du är din pappas son... Alltså, om du är orolig bör du använda ett telefonkort som inte kan spåras till dig och inte skriva ut ditt fulständiga namn... Du kan ju alltid dra till med "Tyvärr, bilen är såld" också... Lycka till... /Bson |
|
|
Det här med att täcka över reg-nr är fullständigt paranoid. Det första som jag kollar på om jag funderar på ett köp är: Stämmer ägare med den som anonserar ut bilen. Hur länge har han ägt den. Många tidigare ägare. Stämmer miltaltet med uppgivet. Är bilen avställd. Är bilen belånad (leasing) Rätt årsmodell med hjälp av VIN-dekoder. Anmärkningar vid senaste besiktning. Det här är frågor som du som säljare måste svara på om någon ringer + att om du inte uppger reg-nr på förfrågan tror jag inte att någon kommer och kollar. MAO sätt ut reg-nr med en gång så slipper du en massa onödiga tel-samtal. För övrigt så visar du upp ditt reg-nr hela tiden som du visar bilen ute i trafiken, så vad är igentligen skilnaden? mvh BLJ |
|
|
bengt// Du kan väl alltid ringa upp säljaren och fråga efter reg.nummret. Medan du gör det kan du även fråga fler saker angående bilen, dessutom kan du få dig en uppfattning om säljaren. Är inte det ett bättre sätt och köpa en bil än att jaga en massa reg-nummer på nätet? ------ Länk Länk |
|
|
Grodan! Som köpare vill jag göra en grovgallring först innan jag ringer. En bil som jag inte kan göra grovkoll på riskerarar att åka ut. Som säljare vill jag nå så många som möjligt. Det är naturigtvis upp till var och en hur han vill agera, men jag har alltid uppfattat en övertäckt nr-skylt som någon som har något att dölja. mvh BLJ |
|
|
bengt// Citat... "...men jag har alltid uppfattat en övertäckt nr-skylt som någon som har något att dölja" Ursäkta mig, men då tror jag att du lider av paranoia;) ------ Länk Länk |
|
|
Bengt! risken är att du missar kanonbilar i din grovgallring. När jag sålde min M5 så hade jag dold nr skylt. En seriös kille ringde och frågade om bilen, samt om det var ok för honom att få reg numret, visst det fick han . En stund senare så ringer han igen efter att ha kollat upp diverse saker och är intresserad. senare samma dag köper han bilen kontant. Jag ville helst inte lämna ut reg nr mm. Anser att seriös köpare ringer och ställer dom frågor som ska ställas. |
|
|
Ska jag köpa en bil det finns mängder av gör jag också som Bengt, en grovgallring. Heter man BMW (på blocket) och täcker över plåtarna så går de annonserna bort. Jag orkar inte ringa på 100 annonser om jag söker tex 523 touring. Kan förstå att man täcker över plåten på en mkt speciell bil, men lämnar man inte ut numret på telefon heller då? Eller som någon sa i trafiken syns det ändå. Summa summarum vore jag dig skulle jag annonsera med synlig plåt! Och vältagna bilder på rentvättad bil. |
|
|
Grodan! Vill du påstå att man inte döljer någåt när man täcker över nr-skylten? Jag kan möjligtvis förstå att man täcker om man har en mycket speciell bil och inte vill bli utsatt för en beställningsstöld. mvh BLJ |
|
|
speciell eller inte speciell...vi säger bengt att du vill sälja din 540 och lämnar ut din reg.nr på bilden och blir av med den skulle du vara glad då eller ha råd att bli av med den? Jag är ingen miljonär eller höginkomsttagare utan är helt vanlig ung kille med familj och barn och har tyvärr inte råd med vilken bil som helst och även om bilen inte har så jätte mycket i värde så tycker jag att det är pengar! Ja ja alla tycker nog olika men jag tror som många andra så tar jag nog bort reg.nr. från bilden på bilen. MvH Bmw 4-ever |
|
|
bengt// Varför skulle man dölja något bara för att man täcker reg-nummret? Du menar alltså alla som täcker sina reg-nummer är skummisar och vill dölja nåt? Jag har sålt alla mina tidigare BMW'n utan några problem med dold reg-nummer i alla annonser. Är folk intresserad av bilen så ringer de och frågar efter reg-nummret. BjörnB// Ditt exempel är bland det (ursäkta mig) löjligaste jag läst. Hur många är det egentligen som döljer sina skyltar och kallar sig för BMW? Dessa vet vi är inte många, för det mesta handlar det om en och samma handlare, men om en vanlig svensson med namn som Anders, Eva, Ahmed, Anna, Hassan döljer sina skyltar är även dessa skummisar om man ska gå efter ditt resonemang! ------ Länk Länk |
|
ormen |
Visst finns det skummisar som säljer o döljer, men förstå det att bor man i centrum, bilen på gatan, vill man helst dölja plåten... Många tjuvar kollar just annonser när de letar nåt, så är det, då är det bara att åka dit o hämta. Man är mer paranoid tycker jag om man väljer bort annonser som inte visar reg.nr... Däremot, vill inte annonsören uppge bil.nr. vid visat intresse? Ja, då kan man med all fördel leta vidare... |
|
Skriver man inte ut sitt riktiga namn, så ifrågasätter iallafall jag ens seriositet. Tveksamt om jag skulle svara på en sådan annons. Reg-nummer kan jag förstå att man döljer, OM man säljer en väldigt dyr eller unik bil, men inte annars. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Jag tror så här 95% av alla bilstölder inbrott beror på slumpen tjuven åker / går runt kollar vad som är "bra" 5% är planerat "den bilen skall vi ta" Varför skulle någon göra sig besväret med att kolla upp via biregistret när gatan är full av bilar och det bara är att ta för sig. Vist mycket speciella bilar kan jag förstå. Jag gör en test 540 93:a =AWS428, 635 88:a = NSU774, 528 86:a =MGU261, 502 59:a =GSB280 (detta är vad jag vill kalla vanliga bilar) så får vi se om någon av dessa bilar blir stulena dom närmaste veckorna. För är det som somliga här säger så får man väll utgå från att alla kriminella individer även bevakar detta forum! mvh BLJ |
|
|
bengt// Man kanske har feta fälgar och däck som man inte vill bli av med. Har du tänkt på det? Det handlar inte bara om själva bilen, utan utrustning likaså, som sagt, fälgar, kjol, vinge m.m ------ Länk Länk |
|
|
OK Då utmanar vi lite till 635 har 4st helt nya Michelin TRX 240x45x415 3 dagar gamla kostad 16.000:- mvh BLJ |
|
|
Mycket grubblerier från mig men här är ett litet utkast på några tankar... Det finns många sätt att sälja sin bil på. Har man en annons i dagstidningen så anger man inte regnummer utan ett telefonnummer då intresserade kan höra av sig. Då rör det sig oftast om lokala intressenter som i vilket fall som helst vill komma och titta på bilen. Går precis lika bra att stjäla delar på bilar på det sättet. Tror inte någon från Stockholm åker till Malmö för att stjäla ett par fälgar. Att lägga ut en annons på Internet är enkelt då man exponerar till massvis med människor. För det mesta så genererar en Internetannons ingen affär om man har en dussinbil. Många tittar på annonsen men få hör av sig. Jag tycker också att det är skumt när man inte vill/vågar visa upp sitt regnummer då man ska sälja en bil. Är man intresserad av bilen kanske man kontaktar säljaren ändå, men det första jag gör då jag är potentiell köpare är att ta reda på så mycket info som möjligt själv gällande bilen innan jag tar kontakt med säljaren. Hade en fin VW Bubbla Cab 72 en gång i tiden som bara var sommarkörd. Ägde den i 10 år. Bodde inne i värsta stadsdelarna i centrala Malmö i en lägenhet, hade cabben nere på nätterna mitt inne i stan. Hände ingenting på 8 år. Flyttar ut till Limhamn har bilen i garaget hela vintern efter flytt, tar ut bilen i april och två veckor efter så var bilen borta utanför villan. Såg den aldrig mer. Jag hade aldrig annonserat ut bilen till försäljning, aldrig varit på bilträffar men jag använde bilen i trafik och det räckte för att någon skulle tycka så mycket om den att de ville ha den, gratis. Troligtvis slaktades den och delarna sattet på annan stomme. Bilen hade gått 6900 mil från ny till 1994. Tror att det ar en generationsfråga gällande att inte redovisa all info i en annons. Jag tycker i alla fall att det är suspekt att inte delge det mest elementära i en internetannons till en intresserad när möjlighet finns. |
|
|
bengt// Varför skriver du reg-nummren på dina offer här? Tror knappast det kommer några tjuvar hit och läser! Sätt ut dem på Blocket får du se. Har du otur så har du! ------ Länk Länk |
|
|
Helt rätt "grodan", har man minsta lilla grej på bilen som är utpekande på något sätt så är nog risken stor att det "kan" hända något. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.