|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 316 1,9 Compact fran 1999 (E36) skakar i ratten när man bromsar. Men, den gör det bara mellan 100 och 130 km/t. Den har fatt bytt Bâramar fram och nya skivor och klossar fram och har iflg. Jarls Bilservice inget glapp i framvagnen längre. är det dom nya skivorna som har blivit sneda pga. fel tillkörning (tycker jag har gjort som man ska, men man kan väl ha otur) elller kan det bero pa daliga bakbrosmar (är kanske lite väl slitna). Om det är bakbromsarna, känner man det da i ratten, att dom är sneda, eller? Ratten slar ocksa en liten klick när man bromsarn snabbt. Hoppas en kan hjälpa - har varit tre ganger i Hbg. fran Köpenhamn utan att det har fixat problemet helt..:-( Jarls har varit trevliga, och hittat andra fel, men det var tydligen inte dom felen som fick ratten att skaka (om jag inte har kört sönder mine nya skivor paa 600 mil..) Mvh. Carl Johan, DK | |
|
Plocka bort skivorna och rengör ordentligt, det är skit viktigt att det inte är någon rost eller smuts bakom.. tyvär det ända jag kan svara... |
|
|
Men, dom är ju nya? Dom gör det väl ordentligt hos Jarls - felet har varit där sen jag fick nya bromsar, tror jag.. Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Tjena! Hade liknande problem på min 328. Visade sig att ena fälgen fram va lite skev. Kände inget mer än att det skakade våldsamt när jag bromsade i ca 100 - 130 km/h. Bromsade man hårt så minskade skakningarna. Hoppas det kan vara till någon hjälp. |
|
|
Tackar. Men, borde man inte märka det när man balancerar? Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Jo det märks när man balancerar. Om du inte bytt däck eller balancerat nyligen så kan du alltid prova skifta fram och bak hjul. Mvh. Uffe |
|
|
Har just bytt däck, balancerad och alt - felet var där innan ocksa.. Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Hade ett liknande problem på min förra E46, 320d -99. Inget hjälpte... förrän jag bytte bromsbelägg och gjorde några hårda inbromsningar från hög fart. Förklaringen vi kom fram till kan låta lite krystad: Bindemedlet i bromsbeläggen 'svettas' ut, och om det sker när man står still tränger det in och kondenserar i porerna i bromsskivans gods, mitt för bromsbelägget. När du sedan bromsar och det blir varmt nästa gång, förgasas bindemedlet igen och påverkar friktionen just där bromsbelägget 'parkerade' sist.... Jag hade bytt både skivor och belägg när jag fick problemet, och blev som sagt inte av med det förrän jag bytte belägg igen. Min nuvarande E46:a (325Ci -01/02) har börjat visa samma tendenser (varken belägg eller skivor är bytta än), så jag ska be BMW byta belägg vid insp II som det är dags för snart. Hoppas det hjälper.... /// Gunnar E. |
|
|
Jaha, kanske det kan vara lösningen. Later lite skumt, dock, men varför inte? Tack i alla fall! Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.