|
|
|
|---|---|
|
Var o ställde min 750 hos min svåger o lånade hans Audi quattro Avant 2,6 årsmod 1997.. (snöade som fan idag i skåne o bor på landet). Måste säga att bilen går som en raket i snön,,,blev faktiskt lite impad. Mitt i snöyran satt jag o sneglade på en A8 4,2Q.. på nätet,,hmm får väl ta mitt förnuft till fånga igen.. A.T | |
| Köp ingen Audi, utan en fyrhjulsdriven BMW är mkt bättre. T.ex en 330xi Touring är aldrig fel. | |
|
Nej, fy så dyrt! Köp min chiptrimmade S2:a istället! Quattro, turbo, cirka 260-270 hk! Roligaste vinterbilen! |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Oskar, om den är så rolig, behåll den då. |
|
Om den är så "extremt dyr" och man vill ha en 4X4 så kan man väl köpa en 525ix touring för 110 000:-. Länk |
|
|
Jo men ska man ha en med 4x4 i 7 serie klass så blir det en A8. A.T |
|
| Fördelen med en A8 är att den kan fås med Quattro, men den är inte lika sportig som en 7serie och 7serien har många fler fördelar än väger över. Men den nya e65/e66 spelar i en totalt en annan division. | |
|
Jag måste faktiskt säga att Audi A8/S8 är mycket sportigare än 7-serigen (E38). Vill man ha komfort är E38 rätt val, men vill man ha sport är S8 eller A8 rätt. Det går inte att säga att den ena bilen är bättre än den andra, dom är HELT OLIKA! Jag kör bägge bilarna och föredrar quattro under vintern, men man åker mycket bekvämare och lugnare i 7-serien. Smaken är som... |
|
|
S8:an är faktiskt undantaget som bekräftar regeln vad gäller A8:an. Fast du har ju en RIKTIGT kompetent vinterbil ser jag, så varför gnälla! :) Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
|
Varför quattro när man bor i skåne? Snömängden i år kommer var 10:e år, annars är det bara lite snö nån månad jan-feb. Jag var ute och lekte lite i min 735iA med allvädersdäck. SKITKUL! 1840 kg med full kontroll i långa bredställ hehe...inga problem med greppet där. Visst är 4x4 kul men då får man bo lite längre norrut.(inte Helsingborg) Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Jag bor i Malmö och det är rätt att det inte är snö här ofta. Onödigt med 4x4 när man bör i skåne? Ja förutom om man bor på landet och kör på risiga vägar, men annars klarar man sig utmärkt med (DTC, DSC), EDC, RDC, PDC och Dynamic drive som min är utrustad med. Det är en del förkortningar. Men de tillsammans gör så att bilen blir utmärkt i vinter väglag, och ännu bättre på sommar väg då man för slänga på 19tummarna. Om man ska tala om sportig eller inte så tycker jag att en Alpina B12 6.0 är hyfsat så sportig, en Brabus SL är inte heller att förglömma med sin 7,3liters V12. Men jag håller inte med om att en A8 är sportig, men en S8 kan vara det. En A8 2,8 med plåthjul, plysh klädsel och 12000mil på mätaren är kanske "jätte sportig" i vissa personers ögon? |
|
|
Dynamic drive- är det så att man håller sig i knoppen när det börjar sladda? =) Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
| Det är ett fjädrings system som anpassar fjädringen efter underlaget, det samverkar med EDC-C (Electronic Damper Control-Continuous, jus). Man får så mycket komfort så möjligt samtidigt som man får mycket körstabilitet. Det ger knappt någon krängning alls. Systemet är ganska likt Mercedes motsvarighet ABC. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.