AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.083

Varför låser mitt c-lås upp (E46)?

IQ
361
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Innan alla skriker "SÖK!", så kan jag tala om att jag gjort detta, och jag hittade många liknande problem, men inga som RIKTIGT stämde in på mitt. Felet känns helt osannolikt, och det tog ett tag innan jag vågade tro på det själv. Tur att det inte är 1'a april...
Nåja, till saken: Centrallåset på min 328 får ibland för sig att låsa upp på egen hand. Detta inträffar (hittils) endast då bilen står parkerad i solen en varm dag. Det riktigt lustiga är att den inte bara låser upp, den öppnar också alla fönster. -Och takluckan!!
Jag stänger igen (med fjärr), men den låser bara upp (och öppnar) igen. En intressant observation är att om jag låter den stå öppen ett slag så dröjer det längre innan den låser upp nästa gång. Nästan som om den lille ... behöver svalka sig en stund. Helt absurt!
Är det någon som hört talas om något liknande?

Varför springa runt och jollra när man kan sitta i ett hörn och tjura?
Deliq
Din komfortöppningsfunktion aktiveras på något sätt av värmen.
Nånting expanderar av värmen och ger kontaktfunktion.
Microswitch i dörrlåset, c-låsmodul, radiomottagare till fjärren ??
Inte direkt lätt att felsöka på när det inte "ligger på" hela tiden...

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
IQ
361
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
"komfortöppning"?! Viste jag inte ens att jag hade, men OK, det förklarar ju en hel del.
Då är det alltså bara att springa runt med skjutmått och se vad som sväller. Näe, tror inte det... Någon som vet vad man skall lyssna efter om man kopplar in sig på bilens databussar?

De
2
Delerius
318IS Coupé -93
Du kan prova att alltid ha kofferten låst.
Mitt c-lås låses upp ifall jag har kofferten öppen när jag låser med fjärren. Det kan vara värt ett försök iaf =)
IQ
361
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Tja, jag kan ju prova det.
Annars känns det mer (som Dennis säger) som att det är radio- eller c-lås modulen som får spader. Skulle därför vara intressant att titta på vad respektive modul skickar ut på CANbussarna, men då behöver jag ju veta vilka meddelanden jag ska titta på... Någon? Ingen??

IQ
361
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
OK, för den som eventuellt är intresserad...
Har laborerat lite efter att gullet har stått i solen hela da'n och naturligtvis bestämt sig för lite svalka.
Bestämde mig för att börja titta på låscylindern (verkade billigast och enklast). Efter att ha sprutat den full med 5-56 så testade jag att rackla med nycklen lite fram å tebax. Slutsats: Med nyckel kan man (mekaniskt) låsa upp förardörr, resten (normalt c-lås), samt utföra "komfortöppning". Man kan låsa förardörren, och endast förardörren. När jag släpper tillbaka nyckeln, så låser resten upp (om de var låsta) och "komfortöppningen" går igång. (Undrar hur BMW definierar "komfort"...) Nog är jag lite förkyld, men visst luktar det glapp...
Är det någon som vet mer om dessa låscylindrar, microswitchar, m.m.?
Vad kan det kosta att byta dem?
Är det svårt att göra själv, och i så fall hur?

Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
jag har samma problem som du har det komiska i det hela är att jag oxå har en 328-99 senast idag hade fönstren åkt ner, det tog ett tag innan jag fattade att det va bilen å inte jag som va snurrig. för övrigt är det ett ganska så IRRITERANDE problem. om du kommer på nån lösning så skriv gärna en rad ...
mvh Ronny.....
IQ
361
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Bättre sent än aldrig...
Problemet är "löst" genom att jag fick inbrott i bilen, och fick byta hela förardörren. Har inte haft några problem sedan dess, å nu är det väl ingen större risk för värme längre...
Ny låscylinder verkar alltså vara vad som fick gamla Bettan på humör igen.

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.