|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra med panelen hur lätt det är att byta hela träinredningen mot tex kolfiber eller alupaneler.........? Bilen är en 328 coupé -00 med auto . Nån som vet vad nya originalpaneler kostar eller vad byte hos Bmw kostar..........? Mvh /S | |
|
Jag vet inte vad det kostar, men du måste då även byta växelknoppen till aluminum och den är inte billig direkt. ------ Länk Länk |
|
|
Grodan Har du nåt hum om vad en autovxlknopp kostar då.........? Nån mer som har en aning om det går att byta rubbet med bra resultat? |
|
| Det är inte alls nå svårt att byta ut. Har sett flera som gjort det själva. | |
|
Jag tror en aluväxelknopp ligger på 800:- på BMW om jag minns rätt. ------ Länk Länk |
|
|
Vad värst träpanel verkar vara ute, personligen tycker inte jag att det är så illa som många påstår. Det kanske inte passar så bra i en M3 eller M5 men däremot ser det ganska elegant ut i en 540 exempelvis, eller i en 7 serie. ------ Länk Länk |
|
|
Här finns det lite how-to. Länk Jag har för övrigt nyss köpt en alu-växelknopp (kort skaft), och den kostade 740. __________ En, men en BMW. |
|
| Tack Rammstein! | |
|
På E46 sedan är det lätt att ta bort panelerna. Dekorlisterna i dörrarna är bara att ta tag i i bakkant och dra med handkraft, så släpper de. Samma med listerna på instrumentbrädan, fast man kan få vara lite mer försiktig här. Börja med listen på passagerarsidan. Nya lister är bara att trycka på plats. Panelen runt växelspaken sitter med skruvar (två tror jag), men dem kommer man enkelt åt genom att lossa damasken runt växelspaken. Växelspaksknoppen drar man bara rakt upp. På kupén sitter det ju lister runt dörrhandtagen och hur de skall lossas är jag däremot osäker på. Tycker för övrigt att träpaneler är riktigt snyggt i kombination med ljus interiör, däremot är det, i mina ögon, mindre lyckat i kombination med mörk interör. Då gör sig exempelvis aluminium betydligt bättre. |
|
|
Nockenwelle Håller med om att trä är snyggt i kombínation med ljust skinn. Sen tycker jag nog att trä passar bättre i en 5 eller 7 serie än en 3 serie coupé. Bilen jag precis köpt har svart skinn så jag tror att alu eller kolfiberinredningen passar bättre. Vet du vad en kpl sån kostar hos Bmw..........? |
|
|
Wadstedt79 -> Jag ska skaffa sånt själv till min, förvisso en sedan och då kostar de 1900 ungefär. Till kupén är det säkert rätt mycket dyrare, det är de där satans armstöden som gör det hehe. Trä går bort i alla lägen, tycker jag. Känns gubbigt, grötigt, tyskt och trist. Alu är överlägset snyggast, tänker till och med byta bort mina som är lackade i bilens färg mot alu... ___ En, men en BMW. |
|
|
Som tillval vid ny bil ligger det på: Alu Cube Silver: 2500:- Borstad aluminium: 3100:- Ädelträ: 4100:- Att köpa separat behöver ju inte kosta lika mycket givetvis, men ovanstående borde väl ge en fingervisning. |
|
|
Wadstedt79, i min E46 Coupe satt det helt förfärliga 'guldlister' som standard. Jag har sandbeige skinninredning. Föregående innehavare har bytt listerna på instrumentpanelen och runt växelspaken till ädelträ, vilket är fan så mycket snyggare. Tyvärr sitter guld-eländet fortfarande kvar i armstöden både fram och bak, samt i RATTEN vilket stör mitt öga oerhört. Har dock varit för snål att byta, eftersom det är en tjänstebil.... Om du byter ut dina lister kan jag tänka mig att köpa dina trälister, kan ju i alla fall delfinansiera dina nya.. ;-) (eller så kan du få guldlister i byte!!) Listerna i panelen är enkla att byta, det är bara att dra i dom - eventuellt får du sticka in något (som inte repar) bakom för att få tag. Panelen kring växelspaken sitter med två skruvar, det är bara att peta loss damasken så ser du dom. Armstöden verkar sitta med skruvar underifrån, man får ta loss hela armstödet (tre skruvar) för att komma åt. En sats Alu-lister kostar ca 1700 SEK hos BMW, armstöden fram ca 1500 kr/st, armstöd bak 1100 och panelen kring växelspaken 700. Den som sitter i ratten (om du har en sån ratt) går på 1700... dyrt nöje! /// Gunnar E. |
|
|
5-6 arbetstimmar för byte från titan till trä enligt en bmw verkstad. Kan det verkligen stämma? Det blir ju hur mycket pengar som helst. =/ MVH |
|
| Tar 5-6 timmar att byta dessa delar är man nog en mer än lovligt fumlig mekaniker. Det låter helt orimligt. | |
|
Här finns en bra guide: Länk 1,5 h är ganska bra överens stämmande med verkligheten om jag inte missminner mig. Schmiedmann har bra priser på orginaldelar kring detta har jag sett. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Verkar krångligt runt växelspaken... bäst var nog om man lämnade in bilen för det och skötte listerna runt om själv. Nån som har färska uppgifter på att byta ut ratten? MVH |
|
|
Panelen runt växelspaken är superlätt att byta på bilar med manuell låda i alla fall. Ta tag i framkant på läderdamasken runt spaken och dra rakt upp, så lossar damasken. I bakant av hålet i panelen sitter två krysspårsskruvar. Lossa dem och hela panelen är lös. Den kan då lirkas upp över växelspaken, även om läderdamasken sitter kvar på spaken. Reglagen för elhissarna sitter lossas genom att dra i plasttungor i bakkant. Tar kanske tre minuter att ta loss samt montera en ny panel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.