AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.321

Vad är skillnaden 320i E46 150 & 170 hk mer än utseende?

Ni
9
Niklas 37
BMW 325i E90 - 08
Hej

Jag köpte min första BMW nu i våras. Jag har alltid drömt om en 3-serie med en sexa. Det blev en 320i -99. Jag är fullt nöjd till dags dato förutom att termostatet pajade. Men eftersom 'alla på forumet' talar om att 320i med 170 hk är så mycket bättre blev jag ju tvungen att provköra en sprillans ny för att se vad jag missade. Och visst var det lite bättre drag!

Men det var en sak som gjorde mig lite besviken. Den nyare 320i kändes inte riktigt lika tajt som min bil. Jag tror att min bil är en standard 320. Skillnaden är, som jag upplever det, att både koppling och gaspedal har större motstånd i min bil, och nog känns det sportigare!!! Till skillnad från min bil hade den nyare något av...volvokänsla med pedaler för damer :-) Vet någon om man har ändrat på detta med uppgraderingen av 320 E46? Eller har min bil något sportpaket som jag inte känner till?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag tror det handlar mer om vanesak. Skulle du ha ägt den nyare 320'n då skulle du tyckt att den äldre modellen var konstig skulle jag tro.

------
Länk
Länk
Skillnaden torde vara att M54 motorn har "drive-by-wire", alltså elektronisk givare i pedalen. Då har man ju inget direkt fysiskt motstånd och kan göra pedalen lättare. Visst känns det ju lite konstigt men man vänjer sig nog.

Ett annat problem är att de har byggt in en lite trögare gasrespons i samma veva. Kopplingen har kanske gjorts något åt också, den har ju fått en del skit i alla former pga att den kan te sig lite "svår". Kan också bero på skillnad i hur mycket bilarna har körts antar jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.