AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.416

540iA E39 vs Impreza 2.0 WRX STi?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tro inte att det är en sådan där "jag drog en Impreza 2.0 WRX STi med min 540"-historia. ;-)
Saken är den att jag funderar på om någon här har någon erfarenhet med Impreza?
Jag är mycket delad, för att inte säga extremt delad, i frågan kring att byta min bästa kompis (540'n) mot en Impreza.
Jag har lagt mycket tid på min bil och bytt mycket så den har i stort sätt samma utrustning som en -03:a med DVD-navigator och allt... och bilen fungerar bra med alla standardfelen borta genom byte till nya saker.

Men jag har tittat på tester och läst om Impreza WRX STi och den verkar vara en rolig bil den med.

Men hur är det med kostnaderna?
Tänker främst på ägandekostnad, reservdelar, försäkringar osv.
Är en Impreza 2.0 WRX STi billigare att äga och hålla i topskick än en BMW 540 E39?
Är köregenskaperna bättre i Impreza än BMW?
Säkerheten?

Man är ju van vid navigatorn, telefonen och färddatorn med tillhörande TV-modul, det fina utseendet på bilen osv. så om jag ska "gå över" till Subarun så kommer det att kännas rejält att förlora det!! :-/
Så jag vill höra vad ni tycker.
Någon som har gjort samma byte, eller kanske tvärt om, bytt från Subaru till BMW?
Som ni kanske märker så är jag mer inne på att behålla min BMW och bygga vidare men vill ändå veta ifall... ;-)

/Hammar
m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
jag har dock ingen erfarenhet men inget kan slå BMW:n.. i köregenskaper m.m. men om du tycker dte är kul 4wd så går det ju å leva med..!

den är dock billigare å äga men reservedar vet ja inget om..

BMW Power
//Danne
Subarun är nog roligare att köra, framförallt på vintern!

Billigare att äga det vetefasen...mycket specialdelar som säkerligen måste beställas från Japan=dyrt.

Subarun är nog en trevlig bil på många sätt, men jag tror att den är ganska jobbig på längre resor, bullrig och stötig. Dessutom är kvalitetskänslan på inredning och så vidare ungefär lika imponerande som på en Subaru från 1984. Att den faktiska kvalitén sedan är på topp är en annan sak.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att överge en 540iA till förmån för en riskokare, även om det är en av de bästa riskokarna :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Det känns som att det är två helt olika kategorier av bilar och i mina ögon nästan omöjliga att jämföra dessa två. Subarun är en förklädd rallybil och alla som åkt rallybil kan intyga om att det är stötigt bullrigt och obefintlig komfort. 540 är en lyxbil med all den komfort det för med sig. Mitt råd är att om du skall byta, försök hitta en Evo VI-VIII.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ok, låter som man helst ska äga båda, BMW'n på sommaren vid långkörningar och den andra på vintern... det gör det inte lättare precis. ;-)

/Hammar
Ja
760
JanF
530i-93
Du jämför bilar som är varandras motsats.

Ett tryggt komfortabelt väglok mot en helt hysteriskt galen busmaskin.

Tror inte du kan väga dem mot varandra alls.

Jag har ju en Supra Twin Turbo också, den är ju snabbare än Impresan, men det gäller bara så länge det är torr asfalt. Så fort det blir dålig grepp så kör du ju cirklar runt 540 ellerSupran med Impresan.

På snö, grus eller våt asfalt kan man köra sjukt snabbt med impresan, men vem skulle ta ut en 540 automat och åka med feta bredställ på en smal grusväg i 150 km/h, känns inte riktigt rätt.

Vilken bil du föredrar beror på vad du är för en person.....

Och du, TV eller navi hinner du inte kika på när träden rusar förbi i 200 på skogsvägen.....
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Subaru delar är bland det dyraste i Sverige. Har en vän som hade en 2,0 4WD och den bytte han bort mot en Volvo häromdagen pga att reservdelar till Subarun var så fruktansvärd dyrt och köpa.

Finns inte heller många av de på skroten. En Impreza WXR-sti är nog ännu dyrare och äga. BMW'n är nog billigare och äga skulle jag tro.

------
Länk
Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
När motorjournalen testade Impreza för något år sedan så poängterade de flera gånger att det viktigaste man skulle kolla upp på den, var så att inte lampan till skylbelysningen bak var trasig då det var det vanligaste felet på dem!

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Låter som bilen i sig är av bra kvalitet och det går kanske inte åt så mycket reservdelar?
Det låter som jag kommer att förlora mycket och ångra mig om jag byter bort min bil till en Subraru.
Så det blir nog till att hålla fast vid min bil ett tag till ändå.

Men nu vet jag i alla fall att ni tycker nästan samma som jag, det är så sant som ni säger, att det är två helt olika bilar.
Troligen är jag nog ändå en BMW-person... ;-)

(...fast en WRX STI kommer säkert att finnas i mitt garage om jag vinner pengar på lotto eller liknande.)

/Hammar
provkör en måste va d bästa tipset, men dom e inte roliga å mecka med.

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Som sagt, komforten i Subarun är nog inte i närheten 540-ns. Men den går nog riktigt bra och är väldigt snygg för den delen. Men iofs är ju E39 ganska snygg också. Svårt val egentligen.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.