AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.543

Fråga ang hjulinställning

Jo
15
Johan323
323Ci -00
Hej! Tänkte göra en hjulinställning (framvagnsinställning) men är osäker. Kostar ca 1200kr för alla fyra i Stockholm.
Det är så att bilen drar åt vänster & ibland höger, speciellt där det finns spår. Vid ojämnheter så vill den lätt sticka iväg åt nått håll. Man får hålla ratten ganska hårt emellanåt.
Hur vet man om det är en hjulinställning som behöver göras eller om det bara är däcken som är breda? De är splittnya, 215/55 17".
På bmw sa de att det kanske kunde vara spindellederna (tror jag det var) & att det är ett vanligt fel & går på garantin, men arb-kostnaden får jag stå för, ca 4000kr...=dyrt?
Hade bra
Johan
Jo
15
Johan323
323Ci -00
Tänkte bara säga att lufttrycket är kollat, ca 2,8 pumpa däckkillen in. Sedan så är det inga som helst vibrationer & vid kraftig inbromsning så går den rakt.
Heinz-Harald Frentzen
215/55 17 Stämmer verkligen det? Ska det inte vara 215/45 17? Om spindellederna är slut så känns det mer som att man har tappat känslan i ratten, den svarar inte på samma vis. 215 är ju tillräckligt breda för att det ska bli jobbigt när spindellederna är kassa. Jag sätter mina pengar på att spindellederna är kassa ingen hjulinställning. Varför i helvete skulle du betala arbetskostnad för!? Du får resonera med dom.

Johan: kolla om dina däck slits på "fel" sätt, då behöver du nog göra en framvagns inställning.

///Schumi
Jo
15
Johan323
323Ci -00
Ska nog vara 215/45...
Det var det han sa på Bmw i Solna, alltså att jag får stå för arb-kostnaden, ska prova ringa dom igen. Bilen besiktades på bmw i nov av förra ägaren, ingen anm då i alla fall. Men det var ju över 6 mån sen.

Eftersom jag bara haft däcken i en månad är det svårt & se om de har slitits på fel sätt.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
215/45/17 ska inte störa så mycket som du beskriver tycker jag. Min bil var också spårig, men efter 4-hjulsinställning blev det mycket bättre, och jag har 225/45/17 fram och 235/45/17 bak.

Spindelled är det inte, jag hade dålig spindelled (vänsterfram) och körde då med 16/215" och det kändes absolut ingenting. Det är nog hjulinställning som är kruxet.

Jag betalad 500:- för 4-hjulsinställningen, men det var i Karlstad;)

------
Länk
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
En sak till, är spindelleden dåliga då måste du byta dessa först och sen göra 4-hjulsinställning!

------
Länk
Länk
Heinz-Harald Frentzen
Jag bör nog ställa in mina hjul jag med. Grodan? Vart i Karlstad fick du det förmånliga priset?

Heinz-Harald Frentzen
Jag måste nog göra en hjulinställning jag med. Grodan: Vart i Karlstad fick du det förmånliga priset?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Däckbolaget , ligger på örsholmen. De är proffs, de brukar hjulinställa tävlingsbilar bl.a och killen som är gör jobbet är speciallist på BMW.

------
Länk
Länk
Heinz-Harald Frentzen
Jag ringer väl dit då, tack.

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Min vart konstig på vägen efter spindelledsbyte.. bytte båda till den förstärkta versionen.. nu är bilen spårig på vägen.. är det framvagnsinställningen tro?

---
King of the road
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.