AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.965

M3 Turbon är bromsad!

Sida 1 av 3
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Nu har jag varit och bromsat M3:an hos VM Perfomance.

Efter en hel veckas stressmek fick vi motorn klar samma morgon som motorn skulle upp i bänken..... Pust!
Ett stort tack till Jesper W. som var och hjälpte mig att skruva hela sista natten!!!

Stressmekandet berode på att två "orginalkolvar" gick sönder under den sista provturen innan motorn skulle ur bilen. Detta var precis en vecka innan jag tiden i bänken!!
Kolvarna som jag hade tänkt att köra med var M5 3,6 kolvar som ger en komp på 8,8:1 om man stoppar dom i en S14. Jag hade svarvat dom 0,7 mm i den befintliga gropen (8,5:1)

Det visade sig att kolvarna var för klena. På den ena kolven saknades en stor bit från kanten mellan ventilurtagen på avgassidan. På den andra var det en spricka på samma sätt, men den satt kvar....
Inte nog med att kolvarna var skrot..... Jag min klant, hade vänt kolvarna åt fel håll också!! :( Så ALLA avgasventiler hade tagit i kolvarna.... Det var dock inget som kändes när jag vred runt motorn för hand efter ihopsättningen. Inte heller när den gick lät den konstigt!
När jag upptäckte att kolvaran var skrot, ringde jag till VM för att avboka tiden. Vi snackade lite, och kom överens om att jag skulle åka dit och visa skiten iaf.
Väl där så såg Jocke att M5 kolvarna var aldreles för klena.
Men så började han fundera på om dom inte hade några liknande smidda kolvar låg efter ett annat motorbygge......

Han grävde lite i en låda, så vipps! Där hade han överblivna midda JE kolvar från ett M5 3,6 bygge som någon hade gjort!!!
Hur stor är igentligen chansen att hitta smidda kolvar i rätt dimention och komphöjd så där på en dag?!
Det var inget att ens fundera på, kolvarna skulle jag ha!
Men blocket skulle hehöva borras för att få det att funka. Det fixades även på Vm.

Bla bla bla..... Nog om detta! Vi fixade allt till slut iaf!

Med motorn väl uppe i bänken gick det förhållandevis smärtfritt.
Det enda igentliga bekymmret var väl att kotor kokade. Det var min termostat som inte ville öppna.... Men det var enkelt att åtgärda.
Jag trode att det skulle bli problem med min lilla wg. Den är bara 40 mm. Men det blev aldrig någon propp som tur var!

Det som begränsade effekten, visade sig senare var att turbon var för liten.
Vi laddade 1,47 bar som mest, då hade vi ett mottryck i grenröret på 2,4 BAR!! Det är käpprätt åt helvete!!
Vi provade att höja laddtrycket 0,1 bar, då sköt mottrycket i höjden och effekten SJÖNK med 20 Hk. Så turbon ger verkligen allt den kan!

Turbon har jag fått specad till 500-550 hk. (Irriterad!)

Resultat: 472,9 Hk vid 6500 R/min och 587,6 Nm vid 4900 R/min

Jag är i almänt väldigt nöjd med resultatet även om jag hade hoppats på dryga 500Hk.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Grattis, det var ju ett helt ok resultat! Blir premiären på Mantorp nu då eller?

Jag hoppas kunna köra på Mantorp, så då kanske vi syns där?
Visa användare
309
subarujohan
327ik -90 tic
330d Touring -02
Grattis!

Inga bilder??

/Johan
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Kul att de löste sig, förstår att de var jobbigt:(

Vad hade du för turbo igentligen?

vil också veta turbon, ingen gt37 va =S

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

svintoleffe
Garttis Får man väll lova o säga då.

MVH Leffe
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Ja det var två slitsamma dygn för min del!! Även för Bonjes skulle jag gissa!!! Jag jobbade dessutom förra veckan... Men men det viktiga var ju att få ihop motorn och peppar peppar ta i trä så gick det rätt smidigt trots allt.

Att turbon inte riktigt räcker, det är väl alltid svårt att ange effekten riktigt, man kan påstå att under omständigheterna så kunde det nog varit mycket sämre också..

Så väntar man bara på en liten åktur då!!! ;-)

//Jesper
Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
grattis

men du får skaffa ett större aggregat :)

Länk
Visa användare
1.114
Bonje
Hej!

Det blir ingen premiär på Mantorp.... Bilen är inte besiktad än, inga riktiga däck har jag osv. Men framför allt så käns det lite olustigt att det första man gör är att ställa en helt oprövad bil på en klistrad stripp.... :-/ Men jag kommer till Mantorp utan bil och snackar lite skit med er andra!

Turbon är en Schwitzer S2BX. 54 mm in och 65 mm ut. A/R 1,0 på avgashuset.

Just nu tror jag att jag kommer köra med den här turbon jag har. Problemet är att det sitter lilla flänsen på grenröret. Då finns det inte så stort urval på större agg. Men vi får se hur det slutar..... jag har ju jigg för att bygga grenrör med den större flänsen! ;-)

Bilder på gygget har jag ganska mycket av. Men ingen stans att lägga upp dom. Någon som känner sig manad att hjälpa till kanske?

Visa användare
1.114
Bonje
Föresten!

Kanske skulle berätta lite om motorn, även om det inte är så mycket att berätta om.

Botten: Blocket borrat till 94,06 mm. Omslipad vev med nya lager, orginal stakar. Smidda JE kolvar (8,0:1 i komp) med Total Seal ringar.

Toppen: Nya styrningar, slipade ventiler och radie frästa ventilsäten. Omslipade orginal kammar av Köhler (KRV21) 270 grader och 10,5 i lyft. Orginal ventilfjädrar som är chimsade 1,5mm.

Pulssplitt grenrör byggt av 48 mm tubrörsböjar. 40 mm Eskilstuna WG eller AP WG wastegate.
3" avgassystem med en Apple Racing dämpare.

Autonic SM2 sprut och Autonic CDI tändning med separata F1 spolar. 1600cc spridare.

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jaha du hade en liten S2b.

Ett tips är Holset H1e som har lilla flänsen och klarar en hel del mer effekt. Om du skulle få för dig att byta nån gång...

Blir nog skoj det där!

/Andreas

Andreas:vad har H1E för inlopps och utloppsdiameter??
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
57mm in, ut vet jag inte exakt men tror de är 63mm. Vi åker med avgashus 14, och den ger lätt över 500hk som vi minst har nu!

H1E har bara 55mm in och om jag inte minns fel så är det 59mm ut, men maken till aggregat att fungera bra får man leta efter.

Grattis till rolig gatbils effekt!
Ok, väldigt likt mitt HX 35 eller 40 eller vad det nu är med 54mmkompressor och tror 60 eller 65 ut... mitt hänger nog inte med riktigt lika långt kanske???

Bäckis eller andreas: vet ni om M5 diffklump är bredare över medbringarna än lilla E28 klumpen är?? och bäckis hur har du gjort med bultdelningen fram på gatbilen, antar att du åker 5-bult fram, men hur?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
M5an vetefan, den klumpen är ju mycket större än e-28ans, så de borde vara bredare.

Tror HX35an är väldigt lik H1e.

Bäckis har 4 bult både bak och fram. Hans bärarmar är omgjorda med stora medbringare.

/Andreas

st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Bonje: Du kan maila mig bilderna så skickar ja upp dem, om du har tid till att vänta tills på fredag natt/morgon då jag kommer hem. Jobbar på annan ort.

Hör av dig i sådana fall. Bara att maila mig.

Mvh Tobias
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Grattis til finn finna siffror bonje. Wv-preformanc är "viby racing" va? det vorre förbaksat kul om man kunde få titta litte på ditt bygge någon da. vorre kul å se. vad mycket roliga BMW-Turbosar det verkar finnas i E-tuna. om något år kanske jag åkså brommsar dom siffrorna :) kan ju alltid hoppas.. men men grattis en en gång..
wm å viby är 2 olika företag

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Visa användare
1.114
Bonje
>Andreas & Bäckis. Holset H1E har jag hört mycket bra kretik om förut också...

Men för tillfället är pengarna väldigt slut! Fick en liten fin räkning på bromsningen, kovarna och borrningen av blocket.... För att inte tala om 8 st nya avgasventiler, Kilander pinbultar, packningar mm. mm.

Jag kan föresten inte maila bilderna till någon.... Dom är så stora att Yahoo skitmail inte klarar av om.
Men om någon använder MSN så går det bra.

>Axel. Visst kan du få kika på bilen någon gång om du vill. Det blir förmodligen första provturen med bilen i morgon! :)

Men det är lite fix på den innan allt är "klart" för att ta ut den på gatan. Tur att det kommer fler vintrar. Efter som det är mycket kvar att fixa med.
Tex: Bygga bur, sätta på willwood 310 mm. skivor och 4-kolvs oken fram. Z3 bakvagnen ska monteras också.... Bättra på puttsen under huven osv.

Det tar aldrig slut!

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Usch ja de lät dyrt:(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.