AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
760

Tickar vid arbetstemp, nån ide?

sl
48
slacker666
320i touring 89
Min bil börjar "ticka" när man kört den så den har uppnått arbetstemp. Vid kallstart så spinner den på som en katt och motorn går väldigt tyst och fint men sen kommer det när den har blivit varm. Tycker dessutom motorn börjar låta väldigt ansträngt när den har blivit varm och i samband med att motorfläkten börjar surra som en 740 så kommer oxå detta otroligt enerverande "ticket"!!
Har haft lös spridare och kollat samtliga hos en auktoriserad Bosch verkstad och dom var alla ok. Har kollat ventilspelet och det är 0.25 (kall motor).
Tycker att bilen går bättre kall, den både låter och går bättre....skumt som fan!
Nån som har nån ide vad det kan vara?????
Kolla oljan!!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Eftersom "ticket" kommer när motorn är varm så satsa på en olja med högre varmviskocitet; t.ex.: 5W-50 eller 10W-60 rentav...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sen kan du pröva en specialare då min också gärna vill gå varm på sommarn;

Gummilisten som går runt motorhuven har jag skurit upp så att elektronikboxarna på varje sida fortfarande är skyddade, antagligen har vi inte samma layout på motorrummet, men nu är det lite bättre med tempen...

På vintern är det bara att sätta tillbaks gummilisten.

Mvh
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
det kan inte ha nått att göra med fläkten då? ticket kommer i samband med att fläkten börjar låta och bilen tappar effekt upp till 3500 varv när fläkthelvetet börjar snurra, den "slirar" låter det som
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.