|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är så här att jag lämnade in min M3:a -93 på verkstad för felsökning pga att bilen gick dåligt på låga varv. Felet vissade sig vara (enligt datan ) i nån kamaxelgivare ( det finns 3 st.). Verkstad killarna har bytt alla 3 givare men datorn vissar samma fel. Min fråga är vad kan det finnas för fel?? Bilen går bra på höga varv men dåligt( ryckigt ) på låga varv. Vore tacksam för hjälp. /Christoffer | |
Wiman |
Var lämnade du in bilen |
| Jurgen Weise racing, JWR i tyresö. | |
|
Har också samma fel, har bytt stift och packningar...utan resultat hittills....ska kolla det nästa vecka ev. Det kan vara olja i tändstift brunnarna, eller bara en p.g.a dålig ventilkåpspackning. Tändstift Tändspolar Eller om man målar fan på väggen...Luftmassemängdsmätaren. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Har du gjort en sökning på verkstaden eller Henrik? Det kan ju räcka med att göra rent lmm också? Mvh Per |
|
|
Jag har ej varit inne på verkstad än. Men det är de altenativen jag fått kan vara fel...kan säkert vara nåt annat med men...ska börja med att sätta tillbaka kattarna.. Hur gör man rent den?? Menar du bara kontakten eller dit sladden går?? MVH: Henrik ///M3 |
|
|
oki.. Näe jag vet inte, har bara läst om att man kan lämna in lmm för rengöring, kostar typ 400 eller ngt Mvh Per |
|
modano |
menar ni att ni kör M3 och inte lämnar in på auktoriserad verkstad ? i långa loppet sparar man oftast många pengar på att anlite kunnigt BMW-folk, särskilt på M-bilar! |
|
Vem har sagt att vi inte har lämnat in det på Bmw? Vi bara diskuterar, och jag ska lämna in den nu och kolla lite...men det är jävligt onödigt att göra vissa saker på bmw. Dessutom finns det andra verkstäder som är MINST lika bra.... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Penisgul: Haha, BMWverkstäder är en bunke oduglingar!!!! De kan ingenting, iaf de verkstäder som finns här nere i trakten. Bättre att göra det själv eller titta på när en liten verkstad gör det. Det enda som e bra med bmw är att de kan koppla upp sig mot MODIC/eller liknande aparatur och kolla felkoder och då kan man hitta felet lättare. |
|
|
Har du kollat magnetventilerna till vanosen? När någon eller båda av dessa inte reglerar som det är tänkt så kan man förlora kraft. |
|
|
Hur kollar man dom?? Man måste la lämna in de antar jag..och betala 1000 spänn på en felsökning som dom inte hittar nåt på.. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Lämnar du in på BMW är det stor risk att dom drar slutsatsen att vanosen är kass och då springer det iväg i pengar. Du lossar den svarta plastkåpan som sitter under vanosen. Där finns kontakter för de två ventilerna samt kamaxelgivare. Det är de två som går in under de rektangulära locket på vanosen som är till magnetventilerna. Lossa kontaktstyckena och mät upp restansen på dem de ska ligga på ca 3.5 ohm. Är det inte det är det läge att skruva loss den rektangulära plattan och där kan du plocka ut själva ventilerna. Mvh. John |
|
|
Ursäkta att jag slänger in en fråga, när jag bytte fläktrem så tog jag isär kontakterna och rengjorde. Såg att det var tre stift men vilken är jord(-) ? antar att det är en jord och två plus. ----BMW ///M3--- |
|
|
När jag var på BMW o gjorde Diagnos (262:-) fick man fram att "Byt kamaxelgivare" och felkoder på olika kamvinklar insug och utblås. Det förklarade han på BMW för mig att om man brutit strömmen på vintern tar det såpass lång tid för datorn att hitta rätt vinklar så då hinner det registrers en felkod. Vi tog bort den koden och körde en sväng o gick in o gjorde en ny Diagnos då var felkoderna fortfarande borta så det vara alltså inget fel på givarna eller vanosen o den infon fick jag direkt av BMW also dom ville inte försöka pracka på mig nått eller så... Lycka till... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
DanneR |
Rensar katterna hehe lägga sig på motorvägen varvar max på låga växlar hella tiden hehe , funkade med min gammle 500e merca med v8=) |
|
Angående mina pluddrings problem: Ena tändspolen,den 6:e. ser sliten ut på ovansidan vid texten + att det inte är alls samma nr som dom andra 5. Så jag och kompisen bytte från hans M3:a och testade (samma nr som mina 5)...och jag tyckte den gick bättre faktiskt. Kanske vore värt att byta den, eller vad tror ni? Vad kostar kamaxelsensorsgivarna i sånna fall om det är dom?? Nåt måste det ju vara iaf. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Frågade killen på verkstad vad man kan göra efter att ha bytt alla 3 kamaxelgivare och samma fel kvarstår i datorn. Fick till svar att byta styrboxen från en annan m3:a. Låter det rimligt? Känner tyvärr ingen som har en m3:a som kan "låna" ut sin styrbox. /Christoffer |
|
|
>>> _icema:_ Den givare som sitter monterad framifrån på toppen och är skruvad med samma skruvar som håller vanoshuset känner av en liten pigg på kamdrevet, har hänt att piggen lossnat=ingen signal även om givaren är hel. /// Fredrik |
|
|
Jag hade ovanstående problem ('piggen'). Kolla även kablage och mät gärna signalerna med oscilloskåp! Byt tändspole om det är fel (begagnad ska inte vara så dyr). |
|
|
Tack för hjälpen grabbar ska kolla det så fort jag kan kan. /Christoffer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.