AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
38.192

Kompressor m.m

Sida 2 av 2
Varför inte sälja din 740, köpa en M5, slänga på turbo och ha pengar över? ;)
Man skulle kunna säga att du FÅR pengar för att skaffa dig en snabbare bil! =)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Netsix, jag åker 540 4.4 -98. Den är chippad med ett Superchip och ett K&N filter. Mitt tips är, spar pengarna och köp ngt annat kul, så mycket skillnad märks det inte...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det verkar vara stor skillnad på olika motorer hur mycket effekt som fås av chip, avgas och filter. Man ska kanske inte förvänta sig för mycket. När försäljaren säger att det kan ge +10% så erkänner han ju samtidigt att det troligtvis inte gör det...

z3 1,9 original 140hk, med kompressorkit 188hk (0,5kg ladd)

Z3 1,9 igen original 148hk, med filter chip och avgas 152hk.

325 -89 original 148hk med avgas från kat 152hk. Med det dyrast avgassystemet i testet. Det billigaste gav 0,5hk extra.

M roadster original 268hk, men 303hk med avgas och ommappning. (motorn lämnar full effekt 300 varv högre upp i registret efter trim. Vridmoment som original.)

325 E36 171hk original, med AC-schnitzeravgas 184. Och med normala trimavgas ca 180hk. AC-schnitzer avgas e dyrt...
netsix
Hej, till att börja med vill jag säga till dig MAR att jag vill inte ha en M5:a för jag åker så föbannat bra i min 740 och vill inte ha någon annan BMW utan även om jag skulle byta skulle det bli en nyare 740, underbar komfort. Jag vill inte heller ha turbo utan jag vill ha kompressor. Sen vill jag även säga att jag har förstått att jag inte skall lita på vad dom säger att chipningen skall göra i hästkrafter även om alla säger att den här 8:an skall vara mycket trimvänlig. Jag hoppas iallafall att jag kommer upp i ca 320hk på att chipa, byta luftfilter och bygga om avgassystemet. 10% på mina 286hk skulle bli 28,6 hk det förstår jag att det bara är drömmar (nu iallafall) utan 5% borde väl vara rimligt.

/netsix
Pu
47
Puticq
540 6-vxl 93`a
Wroooms jag bara undra hur mycket fick du slanta för allt du har gjort med din bil...

Put
netsix
Asken, jag betalar 2000:- för filter och chipning och jag tycker inte att det är så mycket pengar att lägga ut utan tycker det är värt det. Det är mindre än 100:- per hk och det är inte mycket i sammanhanget. Jag förstår att du inte märker så mycket för vad jag hört så är superchip inget vidare. Dom har sagt att det chipet jag sätter i skall ge 8-10% men det har jag svårt att tro när man har pratat med en massa folk, 5% så är jag nöjd.

/netsix
wroooms
Alpina delarna är inte billiga , som en ny bil eller så !!
Jag hadde tur och kom över dom från en krockad bil i tyskland, annars beg topp. ca 4500.- portning av topp
grottis 8000.- kammar 16000.- ny kammkjedja 900.-
sträckare 450.- avgas alpina 15000.- eller beg, M5 3.8
från kattar ca 3500.- racekatt 2x 3500.- eller ersättningsrör ca 2000.- det är bara att räkna själv ,
massor !! men vilken åtta ej överladdad sen kan man ju ladda med Ess eller något annat och då djävlar !!!

WrooomS
Am
569
Ambush
540i/6-94
Wroooms:
Är det Nikasil/Alusil foder i ditt alpinablock precis som originalblocken? Funkar alpinablocket med originaltoppen från M60/2 motorn eller krävs det en alpinatopp? Är blocket av aluminium?
wroooms
Orginal topp funkar kolla bara att det är 4.0 liter M60
eller 4.4 liter M62 blocken är som du säger en speciallegering som gör att det inte går att borra till större volym så att Alpina beställer av BMW hur stor
volym blocket skall ha och BMW levererar efter beställningen , Lycka till.
Wroooms
Am
569
Ambush
540i/6-94
Lite oklart - har alpinablocken alltså samma beläggning i loppen som originalblocken? Anledningen är att jag hört att det krävs tennbelagda kolvar för t.ex nikasilblocken, något som är ytterst svårt att få tag på om man samtidigt vill ha lågkompkolvar :/
wroooms
Du har uppfattat rätt annars skulle inte ALPINA special
beställa block hos BMW , utan göra egna och borra.
Wroooms
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Artikelnummer
Alpina Nikalsil 4.6 11 11 631, Alusil 11 11 634 (borr 93,0 mm)
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Är inte någon expert av något slag på det här med trimning (även om jag är mycket intresserad av att lära mig), men jag har hört att det kan göra MYCKET stor skillnad att byta kattar... På farsans Cosworth (som i och för sig är turboladdad) stegrade man på detta förhållandevis enkla, men samtidigt ganska dyra sätt effekten från 220hk till 265hk. Vet att en ökning med +45hk låter lite smått otroligt, men har själv sett resultaten från den rullande landsvägen...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Am
569
Ambush
540i/6-94
540is: Vet Du mer om dessa block? Vad krävs för topp, kolvar? Något riktpris?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Vet inte mer än vad som står i artikelregistret.

har inte priser men dom kan du få hos din BMW återförsäljare. knappast billigt :-) när det gäller toppar så "passar" BMW topparna, alpina har egna toppar men det är "bearbetade" BMW-toppar. (vad jag vet iallfall) - med lite skojigare ventiler,fjädrar bla. titan retainers.
Jonhny: Var har du fått dina effektsiffror ifrån? Menar du på hjulen? Verkar juh inte stämma riktigt.

I motorn:
e30 325 - 170hp
e36 325 - 192hp
Det finns ingen m-motor som ger 268hk men däremot 286hk.

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
2½ år gammal tråd...

/Micke
Jo
744
Jonhny
745 -85
Buddah:
Någon engelsk tidning som ställde upp bilar på rullande landsväg för att se ifall det verkligen gav något. Resultaten var oftast nedslående, men ibland var de riktigt bra som AC schnitzers avgasrör. Be mig inte om några detaljer, det är för länge sedan.

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
Mr. netsix fick ganska mycket mer effekt, men inte genom att chippa utan byta bil :)
Länk

/Wille
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
Han ville ju inte ha turbo står det ovan :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.