AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
38.191

Kompressor m.m

Sida 1 av 2
netsix
Hej, jag undrar om det är någon som känner till vart man kan få tag i kompressor till en 740 -95 med 4.0 V8:an. Pratade idag med qvarnis och dom hade chip till den och skulle då få en effektökning med 8-10% som kostar 1500:- mont och klart så den 8:e jan. hoppas jag att dom har tid att få dit det och han tipsade om att sätter man dit ett ferritasystem från kattarna så får man ytterligare ca: 30hk (kostar ca 10.000:-). Och med det nyligen monterade KN filtret så kommer jag att ha ca 320hk efter chipningen. Sedan återstår bara avgass. så har jag ca 350hk. Kan nu inte sluta att tänka på kompressor och vad det skulle göra. Man är iallafall lite annorlunda då med sådan "blysläde" och mycket arga hästar. Undrar oxå om det är nån som känner till vart man kan få tag i chip till aut.lådan.

/netsix
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
ville bara säga att du INTE får 350hp med enbart chip filter och avgas, kanske jämna 300 eller 305 eller nått
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
310 hästar låter mer rimligt. Har en 540 med ferrita system inkl kat, chip och G-K filter. Kan inte tänka mig att den lämnar några 350 hästar, men bra går den.
netsix
Skall man tro på experterna så skall det ge 340-350hk. Och dom får man väl lita på. Sen undrar jag om du peter har trimmat en 740 nån gång så att du vet, eller har du bara hållit på din gammla M5, det är ju LITE skillnad på motorer. Då menar du att jag bara skulle få 14hk på chip, luftfilter och ett dubbelt ferritasystem, fnys. För den delen så tar chipet bort topphastighetsspärren oxå så att den gör en 265 km/h.

/netsix
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
alltid lika skoj när firmor som säljer chip lovar guld och gröna skogar. Chip ger bra med effekt på en turbobil punkt. Därmed inte sagt att det ger positiva effekter på en sugmotor. Det förändrar motorkaraktären till det bättre, den får bättre gasrespons osv. Min M5a var orginal från början, det första jag gjorde var att chipa den vilket jag varmt kan rekomendera. Jag gissar att effektökningen ligger runt 10-15hp inte mer inklusive filter, man bara lurar sig själv om man tror att det ger mer. Och du nog vet jag lite om M60B40an, så kom inte å säg något annat.

Nu till mitt fina exempel.
Alpina och NETSIX (eller vad du heter) möter varandra i en trimmnings duell på 4liters V8an.

-Netsix saftar till med chips, filter och lite grövre rör efter kattarna. Resultat 350Hp

-Alpina (B10 4,6)saftar till med nya högkomp mahle kolvar, större displacement 4,6 mot 4,0 liter, vassare kammar, högflödes kattar, bättre flödande avgas, modifierat insug, och till slut modifierat motronicsystem (chip). Resultat 340hp!!!!!!!!

Attans vad salta chips du måste ha netsix, klår Alpina på fingrarna sådär, dom har ju bara 35års trimmnings erfarenhet av BMW, det måste bero på det.

Verkligheten kommer snart i kapp en..................
netsix
Du menar alltså med det du säger att jag bara skulle få 14hk på det jag skall göra. Dom jag pratat med har så gott som lika lång erfarenhet som alpina. Är det så att Alpina bara får ut 340hk på det dom gör så tycker jag att dom skall trimma någon annan bil tex volvo. Jag hade en MB Brabus innan och där fick dom upp 60 extra hästar på att bara borra upp cyllarna lite. Då kör alltså dom som jag pratade falsk marknadsföring så jag ska hänvisa till dig för du verkar veta allt om det här. Jag skall köra bilen på rullande landsväg både innan och efter så jag KOMMER ikapp verkligheten.
För den delen så är det inte ett vanligt chip som man köper på mekonomen som jag sätter i utan jag lämnar in bilen på en racingfirma som gör det och inte jag själv. Jag kanske skulle anlita dig som personlig rådgivare när gäller att trimma bilen för du kan ju det här så bra.

/netsix
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Om vi nu slutar att vara spydiga både du och jag, tanken med mitt inlägg var att hjälpa dig, man måste vara lite kritisk och ifrågasättande till deras effektuppgifter så du slipper bli besviken efter den rullande landsvägen (obs kör både före och efter). För verkligheten är att man får inte specielt mycket effekt av enbart chippning, avgas och filter. Däremot tycker jag att det är prisvärt med 1500 för deras chip, men det ger kanske 10-15 hästar, filter 3 hästar, avgas runt 5hp. Om du däremot mappar bilen, som tex turbocenter gör så får du ut ännu lite mer då chipet anpassas efter de nya förutsättningarna (filter, avgas). Om du kallar Quarnis firma för en racingfirmadet kan man väl diskutera. Hans mekaniker hos BGM motor är duktig på att skruva (har haft bilen hos honom några gånger, han har för övrigt byggt en E28 med en S38B38 i) men trimmning vete sjutton hur mycket dom kan om.

Mitt tips är att ringa runt lite, ring gärna till turbocenter, köhler racing eller jurgen weisse här i stockholm och se vad dom har att säga om saken.

Sedan finns det ju folk här på forumet som chippat sina M60 åttor som säkert gärna berättar om sina erfarenheter.

Effekt är inte allt, om du gör dessa modifieringar blir du säkert nöjd. Du får en roligare motor helt enkelt. Men man kan inte snyta ur sig 64 hästar med chip, avgas och filter tyvärr.......

HAMANN High Capacity Engine 7/4.8 for 740i. 350 hp / 258 kW. Engine conversion contains:
Crankshaft
Modified Cylinder-Block
Sports Pistons
Special Rods
Sports Camshafts
Sports Air-Filter
Sports-Silencer

HARTGE engine conversion 5.0 litre engine 257 kW (350 hp) 510 Nm (Lb-ft 376)
for BMW 740i and 740iA
including running in of engine and dyno test

AC-schnitzer se:
Länk

Kelleners ECU-mod (chip) ger 16hp och 30nm
netsix
Peter, jag tänkte på en sak till ang. Alpina. Jag tror inte att är ute och jagar hästar som jag är utan dom försöker att bygga em motor som har lite extra hästar men även kan åka 40.000 mil utan några större ingrepp och kunna gå i 250 km/h på autobahn i 5 timmar. Så dom tror jag tänker mer på hållbarhet än bara trimma. Visst vill jag att bil ska hålla oxå men..... Sen undrar jag om du varit ute på nätet och hämtat modellbeteckningen på motorn bara för att verka kunnig. Alla jag pratat med säger att just den här V8:an är en väldigt trimvänlig motor. Sen vill jag fråga alla där ute om det är någon som känner till nån som gör kompressorkit till 740 med 4 liters 8:an.

/netsix
netsix
Läste just dit inlägg, det är inte Qvarnis som skall göra det utan jag har bara frågat honom om råd utan dom som kommer att gör det är JWR racing. Har även pratat med Ferrita i Köping om avgassystem och dom kunde inte lova +30hk men det kan göra upp till detta antal med lite tur. Pratade även med en annan firma om avgassystemet och han trodde att det skulle göra ca: 20hk så jag kan väl hålla med om att nu efter jag pratat med alla så 350hk kanske låter lite i överkant, men jag tror att 330hk inte är omöjligt. Även Ferrita systemet måste dom tillverka med bilen på plats för dom har inga färdiga system till dom bilarna. Luftfiltret har jag funderat att byta ut till direct air filter istället för det nuvarande KN-filtret. Har även funderat på att lyfta topparna och porta o plana dom, det gör nog susen.

/netsix
54
107
540Niklas
540Touring -98
Netsix

Om du vill kan du få prova min 540 Touring den finns i Stockholm.
Jag har bytt luftfilter,nytt avgas utan kattar från Avgasteknik i Uppsala och chippet har Claus från Turbocenter satt i.

Tyvärr tyvärr kommer du inte få några 340-350hk enligt pappret kanske det blir så men i verkligheten du kanske får en effektökning 20-25hk om allt lirar som det ska.

Du kommer få en bil som blir lite starkare på låga varv men för att få upp bilen i 265 då behöver du en riktiht lång raksträcka.

Men den kommer låta ruggigt bra.

Mvh Niklas

Bad Boys (81)
netsix
Hej Niklas, jag provar gärna din bil jag bor i Stockholm jag oxå. Känner du till någon här i trakterna som är bra på att lyfta och porta samt plana mina toppar, och om du även känner till någon som har kompressorkit. Väldigt sugen på att få lite fart på släden. Alla tips om trim till sådan här bil välkommnas.

/netsix
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Netsix: Här kan du få tag i kompressor for M60: Länk
Denna torde ge *riktig* effektökning och inga glädjesiffror. Smakar det så kostar det dock...

Mvh Björn

netsix
Tjena Björn, tack för tipset. Var inne och kollade på deras sida och dom skulle ha till min bil. Men priserna var tyvärr bara i US-dollar, hoppas det är billigare om man köper härifrån Sverige i och med att dom ligger i Norge. Dollarn står ju så förbannat högt.

/netsix
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
-netsix, det handlar inte om att hämta modell beteckningar på nätet för att verka kunnig. Jag kan en del om trimmning och tänkte dela med mig av kunskapen jag har, ge tips osv det är ju faktiskt det detta forum är till för. Du ville väl ha svar på dina frågor, och jag svarade, men du verkar ju lite obstinat i dina resonemang.

Lyssna på 540niklas han har rätt
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
förresten angående kompressormatning, då kan jag lova dig rejält med mos. Har ingen direkt erfarenhet av detta personligen, men några här på forumet kan en del. Tror det finns en eller två som dessutom konverterat sina 540 i detta fall. Angående esstuning i norge har man hört både positivt och negativt, där får man nog skapa sig sin egna uppfattning, eller sök med sökfunktionen här på forumet. Annars har jag hört att tyska G-power skall vara en utav de bästa i branschen på kompressormatning, men dom är förskräckligt dyra.
netsix
Hej Peter, jag är absolut inte obstinat. Däremot så är jag desperat på jakt av hästkrafter. Du fick upp pulsen lite på mig av att skriva att jag bara fick 14hk av att chipa, byta luftfilter och lägga 10.000:- på ett dubbelt avgassystem från ferrita, det känns lite i ynkligaste laget. Missförstå mig inte jag är tacksam för alla tips jag kan få. 540niklas har säkert rätt om han har gjort samma saker. Om du kan lite om trimning så vad tror du att det gör om man portar och planar topparna, är det värt det (vet ej vad det kostar). Jag ville ha svar på mina frågor jag ställde i första inlägget inte att nån skriver att jag INTE skulle få 350 hk av det jag gjorde.

/netsix
netsix
Peter, du har ingen adress till G-power va.........snälla!!

/netsix
netsix
Hittade dom. Ojj vad godis

/netsix
wroooms
Hej !
Jag har följt följetongen på Bmwpower
om HästKrafter mm jag äger en 95 540i 6-petat
jag har ett 4.0 alpina block med dito toppar
jag har högre komp än orginal , kammar som lyfter 11.4
ca 288 graders portad alpina toppar mappad styr enhet
alpina utblås , tävlingskattar annat lull lull som sportfilter
och Jurgen W chip , detta ger tillräckligt med Hästkrafter
jag kör på 18-tum så hastighetsmätaren är omkallibrerad och visar
rätt, ca 12K/h fel vid 275 och jag har flyttat varvstopp till 7300
på min åtta den gör enligt mätaren 315 minus 15 felvisande så att det
går i 300k/h då har jag ca. 525 varv till stoppet och jag kan nämna att den gör ! att mätaren börjar om på nytt eller kröker nålen om man inte har bytt till Alpina mätaren modell Biturbo B10 E34 .
Nog skrivet av mig .
M-V-H
WrooomS
--

WrooomS
Am
569
Ambush
540i/6-94
wroooms, du har inga effekt/vrid-siffror på din motor?
Några prestandavärden, kanske 0-100 och 402m?
Skulle vara idealt om man kunde få god prestanda utan överladdning.
wroooms
Sorry!
Jag glömde det (viktigaste för en del).
352Hk på bakaxeln 470Nm i motorn.
Det var faktiskt billigare än överladdning
från EssTunig med tanke på att deras kompressor sats
är komplett men utan montering det kostar en bra slant till!
Hälsningar
WROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM !->

WrooomS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.