AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
685

Luftfilter fråga

Hej!
Har en undran. ifall man byter luftfilter till (Länk på en 325.
vad händer vid en besiktning då. Blir det högre försäkring eller för det står att det skall ge 8-12 hästar..stämmer detta??

En annan fråga är ifall det kan vara farligt att ha denna vid låga temperaturer som till exempel på vinter. Att det skulle "bli för kallt" och kolvarna går eller?
Nej föräkringen höjs inte..iaf om man ska tro tuningchip.se (tror jag d e)..frågade dom om försäkringen skulle höjas ifall man chippade sin bil....svaret va nej....så ja nej asså....men jag undrar ifall d inte gör d...

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
Pa
124
Pakko
530D -06

måste vara nå mycket speciellt med de filtret om de ska ge 8-12hk mer hahaha
mmm håller med...
Nja.. några 8-12 hästar får du inte med en 325 motor.
Däremot roligare insugsljud samt vad jag upplever piggare gasrespons.

Glöm dock inte att skärma av filtret mot varmluften ifrån motorn. Suger den i sig varmluft så kommer bilen gå som en kratta när den är varm. Koppla bort batteriet över natten starta sedan motorn och kör en lungt sväng så är allt grönt.

Om du kan använda den på vintern? Nä,, Jag gör inte det i allafall, vägsaltet är inte så kul att få på filtret, så byt till orginalboxen när det börjar saltas.
Det diskuteras livligt härinne ang hur pass bra ett sportfilter renar luften. Sök inlägg så får du din egen uppfattning.
Om man ska köpa ett sportfilter så satsa på ett med bra kvalitet typ BMC, K N mfl och undvik "200:- a lá danmobility filter"
Sedan är det viktigt att det rengörs på rätt sätt, för mycket olja på filtret och du kan säga godnatt till din luftmängsmätare.

Jag har kört med öppet filter i ca 2000mil och inte märkt någon försämring av motorn (byter olja 500mil). Jag tror inte att ett rätt skött sportfilter förstör motorn så pass mycket som en del säger det är allt för många som kör med sportfilter och skulle det vara så farligt som en del säger så skulle det väl ha uppdagats vid det här laget?

MVH Jimmy

tackar Jimmy..
Ja nåt vägsaltsproblem har jag inte..inte i så stor utsräckning i alla fall. bor så långt upp men tänkte mer på att det kan bli för kallt för den, men men.....får ta en funderare om det är värt det....
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Inget skit att sattsa på... svårt att skärma av bra. Jag kastade nyss ut mitt KN-filter för den gick sämre när den blev varm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.