AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.100

FIck ventilerna ställda och!

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Fick ventilerna ställda på verkstad...

har alltid fått höra att de ska vara 0,25 insug och avgas... men fick de ställda till 0.20 insug och 0.25 avgas eller tvärtom..

han sa att det ska man ha på bilar som inte gått särsilt långt (min har gått snart 16000 mil), och 0.25 insug och avgas mer slitna motorer...

Stämmer de eller.. e de inte för trångt...

........ HAHA ;p .....
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Den här tråden har varit uppe förut. Det ska vara 0,30 varm och 0,25 på kall motor. Det ska ställas löst, bladmåttet skall inte gå trögt.
Har som sagt varit uppe flera gånger!!För "löst" ställda ventiler är "bättre" än för tajt....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
jag vet att denna tråd har varit uppe flera gånger, och skulle inte fråga om jag hade hittat det... men de jag frågar efter hittade inte jag tyvärr..

dessutom vet jag att det ska va 0.25 kall och 0.30 varm..

men de var inte jag som ställde dem, det var verkstan..

som sagt så undrar jag om nån har hört nåt om att ventilerna ska stå på 0.20 insug, 0.25 avgas..
Enligt BMW skall spelet var 0,25 på både avgas o insug...Men det har visat sig av erfarenhet att M20(främst 2.0) går bättre med 0.30!!Alla mått vid kall motor...Om jag vore dig skulle ja justera om de till minst 0.25.Bilen kanske tickar mer men vad är värst:lite mer "tick" eller brända ventiler(störst risk på avgassidan)...Har man mega-otur så kan för tight ventilspel leda till att ventilen överhettas o själva ventiltallriken lossnar med allt vad det innebär....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Vad kostar det att justera ventilerna?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
ska du göra det på din 316? den har hydrualiska lyftare tror jag, så det sköter sig självt så att säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.