AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.405

Varför plenum?

ni
52
niklas_h
318i -88 (Röd)
323i -86 (svart)
Har inte riktigt fattat det här med plenum när man har separata spjäll och överladdning. Skulle man inte bara kunna förgrena tryckröret i 6 delar om det nu är en 6 cyl motor, även om detta skulle vara mycket jobbigare..

Vad jag kan minnas har jag inte sett något plenum på någon orginal turbobil.. Varför plenum??
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Det är väl plenum på ALLA, vad jag vet.
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Plenum är benämningen på lådan som insugsrören går från och in i toppen. alltså en del av den del som benämns insug. Plenumets volym och utformning är något som beräknas med hänsyn till cylindervolym och laddtryck.

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..

Länk
ni
52
niklas_h
318i -88 (Röd)
323i -86 (svart)
Varför har man inte plenum på orginalbilar, kollade lite på en polares volvo 740 tic igåt och konstaterade att plenum inte existerade.. Om det nu är så himla bra borde det finnas på bilar från början.

Är det nån som vet hur det fungerar eller alla bara följer nån trend som nån annan startat??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Alla bilar har ett plenum, utan det skulle nog inte många bilar funka...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Plenumkammarens uppgift är att "lagra" trycket tills nästa inloppstakt och därmed jämna ut de pulser som annars kan uppstå i insuget. Jämför t.ex. med en kondensator i ett bilstereobygge eller liknande.
Plenumkammarens storlek avgörs av hur mycket bränsle/luft det går åt, alltså motorvolym, effekt mm. Här kan man även styra lite av motorns karaktär, ungefär som med längre/kortare insugningsrör...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ni
52
niklas_h
318i -88 (Röd)
323i -86 (svart)
Tack Jesperado, det var det jag ville veta!
Är det verkligen viktigt med volymen på plenumet när man kör med separata spjäll?

Det borde vara ointressant eftersom i princip så blir hela IC rören och intercoolern ett enda plenum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.