|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vred veven tills ventilerna till ettans cyl. var i högsta läge, ställde dem. Vred sedan veven 120 grader och ställde 5an. Följde således tändningsföljden. Skruvade ihop allt och startar. Går dåligt på tomgång och dör. Går ej att varva upp. Var har hänt? Kan det vara så att jag ställt ventilerna i utblåstakten, och de inte stänger ordentligt i kompressionstakten? Jag förstår inte =( Hjälp bitte. | |
| Vad ställde du för ventilspel? Och var motorn kall eller varm när du ställde? Det ska vara 0,25mm på din motor när den är kall. | |
|
För "tight" ställda ventiler orsakar just dålig tomgång.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Nockarna på kamaxeln ska peka ner mot cylindern på den som du ska ställa.Mätningen görs mellan ventilskaft och vipparm ej mellan kam och vipparm. FAF |
|
| Tack för svaren. Ventilerna var ställda lite för tight märkte jag idag, ställde 0.25 igår men motorn var inte helt kall. Ställde dem igen, nu på 0.25 men skrället går inte ändå. Startar och går lite ojämt på tomgång, går att gasa upp med dör nästan när den går ner på tomgång igen. Jäkligt skumt =( Har sprejat startgas i hela motorrummet, inget läck i luftslang upptäckt. Lät motorn stå en stund, går ltie fett. Stängde av, sen startade den inte. Fick vänta tills den kallnade lite. Kan väl knappast ha med ventilställningen att göra.. Ska göra komptest så fort jag hittar komptestaren, så får vi se. Men jag e 100 på att ventilerna står rätt nu. Fattar nada! | |
|
Den enda slang du borde haft borta är väl vevhusventilationen, kolla den. Nån tändkabel som krånglar ev inte sitter på plats? Fick du justera ventilspelet mycket? FAF |
|
| Kolla olje stickan är det läckage på den så går inte motorn | |
|
Hmm... vevhusventilationen är en het felorsak. Stickan har jag inte kollat, och kan det möjligtvis vara så att jag glömde skruva åt klämman på slangen på ventilkåpan? Får kolla i morgon. Kollade inte ventilspelet innan jag ställde, men uppskattar det till kanske 0.35-0.40 mm. Tickade en del. Lyckades vrida av huvudet på luftningsskruven oxå =< Satans plastskit! |
|
| Stickan sitter i, vevhusventen sitter fastskruvad. Har sprejat ännu mer startgas idag utan resultat så det känns som om man kan utesluta tjuvluft. Argg! Vad kan det vara? Någon som haft liknande symptom? | |
|
Du har inte haft loss alla tändkablarna också? Mvh |
|
|
långsökt men inte alls omöjligt; Kolla att de övre packningarna till spridarna är ok. Min förra E34 530 (6:a) gick som en påse skridskor på tomgång efter ventilinställning. Tog mig ett bra tag innan jag kom på vad det var som orsakade det. Kladda på lite olja på packningarna och se om det hjälper...isf är det 'bara' att byta ut dem (packningarna) senare. |
|
|
Har inte varit i närheten av spridarna så det låter långsökt... Men, inget förvånar mig nu för tiden =/ Ska kolla! Har haft loss ettans tändkabel, why? |
|
|
om du använde samma Ventilkåpspackning när du montera ihop det kan det hjälpa att byta den då den gamla kanske är för stel för att användas igen jag hade problem med tomgången efter att jag ställt ventilspelet och jag provade nästan alla åvanstående lösningar men det var bara packnigen som botade problemet helt |
|
|
Om du hade haft loss alla kablarna kanske två satt fel, tänkte att du kanske hade bytt tändstift samtidigt t.ex... Mvh |
|
| Packningen ska bytas så fort bmw i stan öppnar efter semesterstängt. Tror stenhårt på att den är felet. Men den läcker ingen olja =/ | |
|
Det sprättar inte så farligt mycket olja mot ventilkåpan att det syns direkt //Simon |
|
|
Ventilkåpspackning bytt, ingen förändring. Provade starta bilen innan jag skruvat dit den lilla "profilen" mellan insug och ventilkåpa, och då gick motorn bättre. Han tog alltså in tjuvluft från locket som sitter på insuget (med slangen till bränsletrycksregulatorn) och gick bättre. Är det månne så att motorn stryps, dvs. inte får tillräckligt med luft? Kollade slangen till vevhusventilationen, den var ej igensatt. Plockade bort tomgångsventilen, kan det vara så att den inte öppnar? Det är något som "klunkar" när man skakar på den. Börjar bli lite less på detta =/ Hjälp! |
|
| Läste något om att nolla datorn... Kanske måste man nolla efter att ha bytt ventilkåpspackning(säg om motorn gått länge med tjuvluft därigenom)? Hur nollar man styrboxen? | |
|
Hm ,nolla genom att lyfta av batt ett tag. Men om du backar bandet ,,,När började bilen att gå som skrutt va det efter du ställt ventiler??? mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
observera att bilen kan gå upp och ner på tomgång ett tag efter att du nollat motorn. ska vara nollad minst 15 min och kall motor som över en natt när du sen startar så får du inte röra gasen på 1-2 minuter sen är det bara att köra en runda på någon mil innan du stänger av. då ska boxen ha tagit alla medelvärden. lycka till vargen |
|
| Jepp, motorn började gå dåligt efter att jag ställt ventilerna. De är ställda på 0.25mm med ett sprill nytt bladmått som jag för övrigt mätt med ett elektroniskt skjutmått. Vad kan jag gjort för fel när jag ställde ventilerna isåf? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.