|
|
|
|---|---|
| Har en 325 88 måste jag ha kat på den fick 2 på besiktningen men 2st bilverkstäder här i närheten säger att det inte måste sitta någon på min bil??? Hur ska det vara?? | |
| har sökt lite nu och det ända jag hittat är att i sverige infördes krav på kat 1989 | |
|
Reglerna för vilka parametrar som skall klaras vid avgasprovet ändrades 1989, vilket gör att man måste ha katalysator från och med då för att klara provet. Bilar tillverkade före -89 behöver alltså inte klara samma prov utan får genomföra ett prov med mycket lägre krav. Men har bilen katalysator monterad från fabrik (oavsett tillverkningsår) så måste den sitta kvar och fylla sin funktion. I praktiken innebär det att bilar före -89 oftast går igenom avgasprovet med katalysatorn ur funktion eller till och med borttagen. Saknas katalysatorn så upptäcker som du har märkt besiktningsmannen det och du har en anmärkning i protokollet. //Daniel |
|
| Exakt! så du kan i princip bara köra ut innehållet i katten men bara själva höljet/plåten sitta kvar så att de ser ut som du har en katalysator...men om de nu är värt de jobbet kan man fråga sig... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.