|
|
|
|---|---|
|
När jag kör med min 540 automat i adaptivt läge så är den så jäkla seg när den kommer upp till 1800-2000 varv. Det känns som att motorn stannar upp och bara ligger och tuggar på samma varv. Bilen accelererar mkt långsamt och succesivt höjs varvtalet. Men som sagt, den segar sig nåt aldeles fruktansvärt, och i det läget gör det ingen skillnad om jag trycker mer på gasen. Bara om jag gör kickdown för då blir ju varvtalet högre vid nedväxlingen och då varvar den som den ska. Men jag kan sitta och trycka gaspedalen mjukt upp o ner utan att det gör den minsta skillnad när jag ligger vid detta varvtal. Men när jag sedan lägger i sportläget så finns inte problemet. Då varvar den mkt jämnt och fint. Himla konstigt, har sökt lite på forumet men inte hittat någon tråd om liknande problem. Vad kan vara fel? Kan det vara mjukvaru relaterat? MVH/Per | |
|
Hade samma problem katten hade gått sönder och lagt sig på tvären kamvinkelgivaren hade get upp |
|
|
Drar den extremt mycket mer bensin nu än innan felet kom? Jag har liknande fel nu, på min 525:a. Misstänker också katten, för det låter som ett förstoppat ljud i avgasröret.... Drar mycket soppa, och går bättre på höga varv, men runt 2500-3000 varv är den i princip helt stendöd! Roddan, hur konstaterades det att katten var trasig? Vet du det? mvh/ Tommy |
|
|
Förbrukningen minskade till 0.84 på landsväg. efter byte. bytte till en katt med 20% större kapacitet (enligt verkstad) kostade med mont 6000:- belasta ej motorn Kolla om det är extremt varmt ur avgasröret. lyssna om det är något skrammel eller missljud i närheten av katten |
|
Gasfot |
Hej, har tyvärr fått samma symtom på min 530. Ganska trög vid 2000-3000 rpm. Tycker det är ovanligt varmt i avgaserna på tomgång. Kan dock inte se att det skett någon direkt förändring på förbrukningen. Är det vanligt att katten går sönder eller? Några förslag på vart man handlar en bortsätt från BMW? |
|
Hissade upp bilen idag och knackade med gummiklubba på kattarna. Mycket riktigt så skramlar det om dem. Rasslar även vid tomgång. Blir att byta kattar nu då. Den drar bensin i mängder hur lugnt jag än kör. Kommer inte under 2 liter vid stadskörning trots lugn gasfot. MVH/Per |
|
|
Hur låter bilen Polle? Har du ett tystare ljud, eller låter det mer? Eller likadant som innan? Mina rasslar ingenting... Har även mätt mottryck i röret framför kattarna, och det är i princip ingenting! Ändå drar min bil sjukt mycket soppa, låter förstoppad, och går som ett lass skit runt 2000-4000 varv... Det dryga är att felet kom över en natt. Blev det lika för dig?? |
|
|
Det fräser och rasslar. Tickar även lite underifrån bilen. Hörs klart och tydligt. Felet har kommit successivt och blivit alltmer påtagligt de tre senaste månaderna. Köpte bilen i slutet av mars och då upplevde jag inga liknande problem. |
|
|
Symtomen är påtaglig Vidhåller att med största sannorlikhet har katten rasat |
|
|
Men min rasslar ingenting, varken när jag kör motorn, eller om jag knackar och slår på den... Och en sak till som är skum, är ju att det här felet kom ju tvärt över en natt. Helt plötsligt, lät bilen påtagligt tamare, och går mycket sämre, och dra mängder med soppa! Har kollat med flera verkstäder och dom har inga mer tips att komma med, eftersom jag provat "allt"... Det helt enkelt måste vara kattarna. Orkar jag engagera mig så tänker jag riva bort hela avgassystemet i helgen, och försöka komma till nån klarhet! /Suck! |
|
|
Kolla kamvinkelgivaren är den trasig ger datorn ett medelprogram som kan ge den symtomen |
|
|
Inga felminnen finns, så den är hel! Skitbil! |
|
|
F-låt vad menar du med felminnen har du kopplat upp bilen på verkstad? |
|
|
Jajemen. Bmw-verkstad, men inga aktiva motorfel... Dom har hjälpt mig med massor av tips, som jag själv testat, men nu återstår nog bara att det är stopp i kattarna. Det konstiga är att jag har till och med mätt om det är nåt övertryck i avgassystemet framför kattarna. Men det är det inte. Inte ens 0,1 bar, oavsett varvtal. Så det är ju en grej som talar mot att det skulle vara kattarna... Suck, jag vet ingen annan metod att kolla dom, så jag lär väl riva bort dom, och se om det går att konstatera nåt. Fast dom är ju helsvetsade med främre röret så man kommer ju inte åt att se nåt heller... :-( |
|
Gasfot |
Mitt fel är ordnat nu som det verkar... Var inne och läste av felminnet och där framkom att det var Kamaxelgivaren på insug som var problemet. Den är bytt nu och allt fungerar ok efter det. Lite tur ska man ha! Enligt BMW är det tydligen inte så vanligt att katten går sönder. Oftast har det ett samband med kraftiga startproblem som medfört att motorn blir riktigt sur innan den går igång eller att man bogserar igång bilen med samma följdeffekt. Det är då bensinen som kommit ner i katten som då bränner sönder den då den tar eld. |
|
Ännu större risk vid motortvätt om man kör bilen efteråt och den inte går perfekt. Tänder inte en eller flera cylindrar så dumpar man bensin ned i den vama katten. Startproblem brukar inte vara lika farliga för då är ju katten kall. Jag börjar faktiskt tro att BMW inte har sämre kvalite på kattar än andra biltillverkare. Att så många BMW har kassa kattar verkar mera bero på att BMW ägare har pippi på att motortvätta titt som tätt. |
|
Gasfot |
...menade varmstartproblem för det är ju då man inte är hemma och blir lite desperat att få igång den. Jag tror också som JanF att även motortvätt han ställa till det för det kan ju ta en stund innan den går rent efteråt om man har otur. |
|
Hade exakt samma typ av symptom på min 530i -89 (6cyl) det visade sig vara lambdasonden som lagt av. Symptomen var hög bränsle förbrukning och höga fyrgasvärden (avgasvärden). En lambda kostade mig 1300:- på BMW och finns ibland att hitta på bilskrot. Annat alternativ är att handla en universal från tex motornord. EML kanske inte registrerar fel men kopplar man upp den hos BMW-verkstad så ser man det i fel minnet. En diagnos kostar runt 900:- Nu går bilen fint! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.