AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
627

Lång leveranstid, vad kan man kräva?

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Tjenare,
Beställde ett väghållningskit i mitten av maj månad, tänkte att det då borde vara under bilen lagom till midsommar, men se nej så fel jag hade.
Är nu inne på 8:de veckan, och ännu syns inget till. Har ringt flera gånger till företaget, ett finskt sådant, och blivit lovad grejerna "nästa fredag." Så har de sagt 4 gånger. Företaget är seriöst, ett av finlands större stylingföretag, men detta börjar ju bli löjligt.
Så till frågan: Kan man kräva att de ersätter mig på nåt vis? I princip har de ju inte följt det vi kom överens om vid köpet, nämligen att leveranstiden är högst 3 veckor.

Vill inte verka gnällig, vet att det inte är lätt att ha företag, utan jag undrar helt enkelt vilka mina rättigheter är? Nån med erfarenhet?

"-BMW- Making your privates bigger since 1928"
Tyvärr får du nog ge dig till tåls. Det kan vara många faktorer som spelar in, som inte företaget du handlat av alls kan påverka...troligast är väl att deras leverantör i sin tur har problem med att leverera.

Du har som jag ser det två valmöjligheter:
1. Vänta och hoppas att prylarna dyker upp.
2. Häva köpet och handla någon annanstans.

Kräva ersättning KAN du förstås göra, men jag har mycket svårt att tänka mig att du får rätt i ett sådant ärende.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Jo, de säger att det är "sommarjobbare" (!) hos leverantören i Tyskland som orsakat fördröjningen..
Rätt bra förklaring faktiskt! :)

Har själv firma så jag vet att det ibland strular till sig med leverantörer och sånt, men man tycker ju att det borde finnas nån sorts "konsumentskydd" eller nåt... Typ nåt litet prisavdrag eller nåt..

Är väl lika bra att vänta lite till, får väl grejerna lagom till jag ställer av bilen... men då har jag ju dem iallafall nästa midsommar! :)

Finns det nån som testat att stå på sig i dylika fall?

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Kan du inte säga till dem att får du inte 20% avdrag så häver du köpet och kommer inte stanna kvar som helnöjd storkund hos dem...?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Ska testa om jag får bort 20%, men jag tvivlar på att det går.

Men en sak är säker, nån storkund kommer jag inte bli på det där stället.. :(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.