AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.100

Montering av Vanos-topp.

Hej!
Ska nu montera tillbaka en topp som har renoverts.
Bilen är en 328 me enkelvanos.
Något speciellt att tänka på vid monteringen av vanosenheten/delarna?
Ngt speciellt att tänka på vid inställningen av kammarna??
Tacksam för hjälp!
M.V.H.
Ingen som vill hjälpa till?
M.V.H.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan tyvärr inte mycket om Vanos, det borde vara svårare än med "vanlig" fast kamstyrning...

Mvh
Har haft samma problem vet inte om jag fått den helt rätt...dåligt med litteratur att tillgå.
I haynes står det att inställningen av vanosenheten "skall göras av en BMW verkstad". Snackade med BMW i GBG de ville ha 4k kr för att ställa den rätt. *suck
Det skall iofs enligt obekräftade källor finnas en verkstadshandbok för samtliga BMW modeller på Tyska och engelska? som tar upp inställningen av denna. Saluförs dock inte på BMW...:-C
//M

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
fick du ordning på det?

Hej! Tack för att du svarar!
Har inte haft tid men idag skulle vi dragit toppen men nu har vi ingen momentnyckel...

Är det tydligen ngt specielt som man behöver ställa in på vanosen?
För maximal prestanda eller för att det överhuvudtaget ska fungera?

Tycker annars gensvaret här var lite dåligt...
M.V.H.
in
438
inkognito
E34 535-92
köp bentleys rephandbok de ska ju vara bra. Haynes suger getpung. står bara det enklaste i haynes böckerna

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
tyvärr står det typ samma i Robert Bentley boken, den som är mest omfattande i jämföreslse är faktiskt utan tvekan Haynes boken om e36an, den tar upp själva ditsättningen av topp osv men inte själva inställningen av vanos.
Hade båda böckerna när jag meckade ihop min i vintras. Eventuellt har jag fått den att gå bra på högvarv men inte lågvarv, men jag är inte säker än, kan även vara en felkoppling av någon vacumslang som spökar.
Ok, man behöver alltså inte göra ngn justering för att det inte ska riskera att gå sönder utan bara för att få vanosfunktionen att fungera till 100%?
Nått annat att tänka speciellt på?
M.V.H.
Ett problem!

På avgaskammen finns ju två pilar varav den ena ska vara vänd uppåt vid TDC på cyl #1, den mot torpeden.
Men vi hittar inte markeringarna/pilarna på insugskammen!
Hur ställer man in kammarna eg?
Nån som kan ge en kortfattad beskrivning?

Har ju gjort det på en 16V Saabspis och där var ju kedja/drev o allt markerat vilket gjorde det svårt att montera fel.
Dreven gick dessutom bara att montera på ett enda sätt på kammarna.

Men det ska nog gå bra med lite hjälp härifrån tänkte jag...?

M.V.H.
Tror det är samma som på m50b25...det finns inga riktigt relevanta markeringar, man får fräsa ut ett verktyg som låser kammarna i tdc, ritning finns ochså i haynes. Vet inte till 100% att det är samma på 328 men jag tror det är samma topp som m50b25 med enkelvanos...
mvh//Martin
just det, bottendelen får man i TDC genom att ta en pinne, eller en bult av lagom dimension genom ett hål i blocket som går mot svänghjulet. DVS När urgröpningen i svänghjulet ligger parallellt med hålet i blocket är den i TDC.
BM
15
BME
316Ti Compact -02
X3 2,0D -09
Halloj håller oxå på med Vanos-topp.
Försöker reda ut vad jag ska göra med min spruckna 2,5L-topp med enkel Vanos. Någon som vet var det finns en??
Så även jag är intresserad av att veta hur man ställer in kammarna.

***BME***

www.team-eklund-motorsport.tk
BM
15
BME
316Ti Compact -02
X3 2,0D -09
Halloj

Nu är en ny topp beställd, så om någon vet hur man ställer in kammarna får denne mer än gärna dela med sig utav hur man gör.

Bme

***BME***

www.team-eklund-motorsport.tk
Tackar för alla svaren!

Får se hur det går, är ju inte min bil så det blir ju lite när man har tid.

En sak till: det finns ju TVÅ pilar på kamdreven och vilken av pilarna är det som ska peka uppåt?

Och dessutom så hitter vi inga pilar alls på insugsdrevet? Hur kan det vara så?
Sitter de gömda LR?
M.V.H.
surrade du inte ihop kedjan med dreven när du plockade loss?
man får ju kammarna rätt med specialverktyget..
isåfall får du lite extra kul då...:D
Jag gjorde egna märkningar på dreven för säkerhets skull + surrade ihop dem med kedjan, skulle nog skaffat den där Haynes boken om jag var du...nästan ännu värre att fubbla till någon annans bil ju.. :O
mvh//M

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp...

Man ska ställa kammarna så att 4-kantsklacken längst bak är i 90° mot topplanet.

Sedan ska man vrida runt motorn åt ena hållet så man får max justering på avgaskammen.

Efter det ska man vrida tillbaks den samtidigt som man pluttar i vanosenheten. Avgaskammen ska hela tiden stå still.

Efter det vrider man runt motorn och ser så att kammarna står rätt... Försiktigt om de råkar stå jättefel...

Sedan vrider man motorn till noll... Mäter på avgasdrevets klack till givaren mot en referens.

Sedan kör man typ 3 bar tryckluft in i vanosen, aktiverra ventilen med plus och minus. Viktigt att koppla plus på plus.

Då slår kammen och man mäter måttet igen.... Man ska ha typ minst 15 mm slag... Kommer ej ihåg....

Har man det så står kammarna rätt iaf...

Ungefär så är det om man följer BMW:s instruktion.

Lycka till..

//Jesper
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Alltså jag tror bägge kammarna ska stå stilla hela tiden... Typ tills att vanosen är monterad...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.