AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.242

BMW 750 i "motornot program"?

Juha T
Hejsan! Har köpte en BMW 750 E 38 1996.
Frun har kört med den nu i ett halvår brobleem fritt.
Nu står det på intsrument tavalan "motornot program".
Jag tycker den går fint fast det står så....har lite svårt att jämföra om den går sämre för frun har kört med nästan hela tiden.
Tycker går fint på tomgång mm. Nu frågan : Är det någon som vet vad det är för fel och hur kan jag åtgärda detta?

Mvh.Juha

"Man känner att man lever efter 300 km/h... och 0-200Km/ på 6,7 sek".
Scheckheft
Hej
Orsaken kan vara ett trött batteri. Kör hon mycket kortsträckor? Mät och ev. ladda batteriet om det behövs.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Paap Reeder
...undras om en E38:a som tillfälligt gått i nödprog "lägger kvar" meddelandet tills man läst av och nollat med DIS?

E 32 gör det inte. Felmeddelandet finns dock kvar i DIS där det framgår exvis hur många gånger som den gått in i nodprog.
På E32 finns väl inte heller nått meddelande annat än att EML-lampan tänds.

Kan mycket väl vara batteriet som spökar som Scheckheft säger.

MVH /// Paap R
Juha T
Tack för era svar...en dag stod det om batteriet och antispin lampan började lysa fast antispinnet var på...så det kan stämma det....sen stämmer det också att frun kör korta sträckor...jag ska köpa ett nytt batteri för säkerhets skull....tack än en gång...få se om det hjälper.

Mvh.Juha

"Man känner att man lever efter 300 km/h... och 0-200Km/ på 6,7 sek".
Hjälpte det tro?

Mitt batteri är fulladdat men inte tusan slutar "motornotprogram" att lysa.

Bilen går precis som vanligt.
Paap Reeder
Tagge!
Fulladat innebär inte att det duger till en M73:a.
Det måste också "vara friskt" och ha tillräckligt med kräm till startströmmen utan att spänningen sjunker så mycket att boxarna sunkar.

Du måste ha minst 12,5 volt SAMT ha en OK syravikt.

Batteriet till min Aquamatic höll > 12,5 V "intill slutet" men den örkade bara snurra B20/Marinen 3 varv innan den sunkade ... sedan fick man ladda den igen.
Den hade knappt orkat dra el-rollon i 750:ian ... trots sina 12,5 V.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.