|
|
|
|---|---|
535power |
hej jag undrar om någon vet hur man kan trimma billigt tänkte köpa ett sport luft filter från K&N vad mer kan man göra som inte kostar en miljon |
|
Men K&N filtret bör du få ungefär 10-15hk till...Sen kan du chippa den så har du ca 20Hk till,dvs totalt kring 230hk!!!Allt detta kanske går på ca 3000....*IRONI* Ärligt ett sportluftfilter e mer eller mindre bortslängda pengar,sällan de ger nån extra hk alls!Chippning brukar oxå sällan ge nån skillnad mer än kanske ett höjt varvstopp... Mitt tips är att ge bilen en ordentlig servise istället.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Håller med Dawwe, ge bilen lite bra syntetolja istället och en rejäl rekonditionering. Har själv haft sk. "sportluftfilter" till min förstabil, upplevde bara negativa effekter. /Johan -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Visst kan effekten ökas något med ett avskärmat friflödes filter helt beroende på hur std box/filter är utformat. Men normalt sätt så klarar org att lev mer luft än vad motorn behöver. Men att slänga i väg 1000:- eller mer på ett moderiktigt konfilter är rätt onödigt, förutom att dom är dyra så renar dom dåligt. Vad du därimot kan göra är att du tar ett std pappers filter tex från en saab 90/99/900 och fixar egna anslutningar. Även traktorer lastbilar har pappers konfilter. Förutom att det inte kostar en förmögenhet så renar dom luften som det är tänkt. |
|
535power |
men nirvana vart kan man få tag i ett sånt filter då vet du nån som säljer |
|
Kan tänka mig att varenda företag som säljer bilreservdelar har luftfilter till en saab 99/900 hemma. Är där något företag som pular med lant maskiner så hör med dom. Be helt enkelt att få kolla lite på filterna och ta det största som får plats innanför den avskärmade ytan. Dock får du göra en egen stuss till att ansluta slangen ut ur filtret. Men det är en baggis om man är lite händig ;) Jag kan nästan garantera att biltemas 55:- pappfilter renar bättre än ett "värsting" konfilter |
|
535power |
de ja mäst vill ha är ju ljudet från de öppna filtret blir de sånt ljud med pappers filtret |
|
Jag hadde ett SAAB 99 pappersfilter med egen adapter på min 535:a vet inte om det inverkade något på effekten men filter ytan var i alla fall ca 50% större än orginal filtret. Den fick mera insugsljud, kanske inte lika mycket som ett dyrt kon filter. /// Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.