AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.445

Dyrt äga M3?

Sida 2 av 2
Javisst, man behöver inte haft körkortet länge för att kunna köra fort med en "sportbil", men det är skillnad på att köra fort och kunna hantera en bil.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Krickan4
Jag tycker att man inte ska underskatt en M3 eller en annan bil med typ 300+hk, man kan ha hur stor erfarenhet som helst men man kan endå klanta sig!
Sen en förare som har haft körkort i ett år eller elva år är skit samma!
Man ska ha respekt för dom!!

//krickan
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
acey : Jo jag vet men man kan ju ha "lånat" bilen ju! elle hur=)

hur gör annars familjer ?? om gubben har en bil å hans kärring lånar den å krockar den så får dom inte ut pengar låter lite sjukt ju! elle? är bilen försäkrad å nån betalar försäkring på den då ska man fan ha ut pengar om det händer nå å! Dom kan ju knappast tro att bara 1 enda förare kör bilen! Jag vet hur det ligger till men det är sjukt igentligen!

M.E
Att försäkra på någon annan än sig själv är inte att rekommendera då försäkringsbolagen blivit hårdare på att kontrollera vem som egentligen brukar bilen. Det känns ju bara dumt att spara några tusenlappar per år för att sedan inte få ut en spottstyver när olyckan är framme. Man bör vara medveten om att det är en risktagning som kan bli dyr i slutändan.

Nog med moralpredikan! Jag försäkrade min f d M3:a strax innan jag sålde den och det blev inte så blodigt. Bor i Stockholms innerstad, är 28 år gammal och parkerar på gatan. Premien blev 13 500 kr/år hos T-H. Denna premie hade jag även förra året och även fast de påstår att premierna höjts sen förra året så fick jag samma i år igen. Inte så blodigt tycker jag.

Förutom försäkringskostnader så tyckte jag att M3:an var ungefär som en vanlig bil i driftskostnader. Den drar ju egentligen inte så farligt med bensin och service är ungefär samma som vilken sexcylindrig BMW som helst förutom ventiljustering som måste göras vid varje inspektion 2 (har jag för mig).

Sen kan det bli dyrt om man köper fel bil. Titta på många bilar och jämför, ta gärna med dig en kompis som vet hur en M3:a ska se ut och bete sig så minskar risken för att göra en dålig affär. Läs så mycket du kan om M3:or och potentiella fel och brister här på forumet så du vet vad du ska kontrollera på bilen och vilka frågor du ska ställa till säljaren.

M3:or är underbara bilar och jag kan inte med ord beskriva saknaden efter min röda skönhet. Det skar verkligen i hjärtat när den nya ägaren brummade iväg...

Lycka till!

Jens
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
M3PutteGT, 4000kr om året slår ju till och med ja i soppaförbrukning...
Det var väl inte så farligt?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Visa användare
49
M3PutteGT
Volvo V70R
M5 -05
300+

He he jag menar i månaden givet vis..men det säger ju inte att alla ligger på sånna kostnader..men jag gör..:)

ha det

Ingen kommer ihåg en fegis!!

M3PutteGT #283
mAnge-9: du har en poäng i vad du säger om FB och deras inställning. Jag själv råkade ut för en liknande händelse när jag körde min fars bil. En annan förare lyckades backa in i bilen (!) medan jag stod bakom i en rullande kö. Felet var deras och de erkände på plats & på papper. Inga konstigheter trodde jag.

När väl rapporten till FB kom, ringde en mycket misstänksam kvinna från bolaget upp mig och påstod att jag var den egentliga ägaren till bilen. Förklarade att så verkligen inte var fallet och att jag dessutom hade egen bil. De nöjde sig inte med detta utan fortsatte buffla sig och komma med anklagelser, enbart på grund av att bilen min far hade var sportig, tysk & hade stjärna samt att jag passade bilden av "försäkrings- smitare". Vi poängterade att vi till och med betalade en årlig extra-avgift på försäkringen för att familjemedlemmar skulle få bruka bilen, men detta ville de inte lyssna till.

Ärendet gick så långt (trots att vi själva inte hade orsakat skadan) att familjen drog sig ur FB med bilar, boende, båtar och liv- försäkringar.. Att de är agressiva & ovetande om ett begrepp kallat kundservice är uppenbart, men till vilken grad blev jag förvånad över..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mbolo: Vilket bolag rör det sig om?
Vill ju inte nämna några namn och smutskasta någon, IFall de läser den här tråden och blir ännu mer irriterade..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
mbolo, ne precis passa dig! det verkar vara ett bolag som kan hitta på RIKTIGT dumma saker.... HELT otroligt. Hoppas ni fick tag i bra försäkringar ngn annanstans och att inte skadan blev för dyr....

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tack för alla tips, skall lägga dessa på minnet. Åt sidan hamnar emellertid diskussionen om vem som bör eller inte bör ratta motorstarka BMWs ;-)

mbolo: "IFall" :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
M3PutteGT: Lägger du bara 4000kr på bensin per år för att köra din M3a?
Då kör du antagligen inte speciellt mycket/långt?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Öberg:
Läser du längre upp så står det att det är 4000:- i månaden och inte om året!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Andersson_CSI : Sorry! Läste bara sida 1...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.