AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.446

Dyrt äga M3?

Sida 1 av 2
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hej på er...

Som alla andra ägare av snik-treor går man dagligen och tänker på om man borde byta ut sin gamla skuta till en m3 och ha lite kul något år. Min fråga är hur mycket det egentligen kostar? Kan man entusiastförsäkra en m3 och vilka krav ställs i sådana fall? Jag bor mitt i Göteborg, är 29 år. Vågar inte tänka på vad det kostar att försäkra...

Vågar man köpa en m3 under 100.000? När sedan reparationer blir aktuellt (för det kommer det att bli) gissar jag att det mesta är dubbelt så dyrt, eller?

Tacksam för synpunkter...gärna av stadsfolk med erfaranhet av försäkringskostnader

MVH Henrik
Krickan4
Du kan ju alltid köpa en sedan dom är billigare i försäkring en couperna!
Sen har jag hört att man kan entusiastförsäkra M3 e30 men inte M3 e36,sen vad är det för lönt då får du bara köra 500mil om året!
Repratios kostnaderna behöver inte bli så dyra, har man en 10år gammal bil så behöver man inte lämna den på Bmw vekstad det finns många andra bra verktäder som är helften så billiga!

//krickan
Försäkringskostnaderna är som du misstänker: Skyhöga!

Att entusiastförsäkra en M3 E36 är svårt, såvida bilen inte är exceptionell på något vis - till exempel extremt lågt miltal och fint skick, ombyggd, etc. Med andra ord, en M3 E36 för under 100k kommer du nog inte kunna entusiastförsäkra.

Att räkna med att kostnaderna för reparationer och service är ungefär dubbelt så dyra som för en 316i är nog inte helt fel!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
an
44
andersrönn
Bmw M3gt - 95
min bmw m3gt - 95 gick att entusiastförsäkra, du kan ju alltid ringa in och höra vilka krav dom har så att du vet det innan du köper bilen...

Hejsan!

Precis som andersrönn säger, det går att entusiastförsäkra en M3 E36. Min är det. Dock så har den bara 3500mil 1 tidigare ägare och full historik samt originallack. Kompressor också. Precis som Kalle säger. Glöm att du kan entusiastförsäkra en billig M3 E36. Det krävs att den i princip aldrig har varit vinterkörd då de kollar under bilen. Där måste det vara fritt från rost! Sen måste du ha boendet försäkrat hos samma bolag, ha en bruksbil, ett garage med max 5 bilar etc etc.

Att äga en M3a är alltid dyrt. Jag tycker att man ska underhålla dem så mycket som möjligt och inte snåla på reservdelar/service. Det är dels därför det finns så många lik där ute, eftersom folk inte har "råd" att ta hand om dem. Men visst. Är man ute efter att busköra och skiter i bilen så visst håller M3orna. Men jag tycker att det är synd.

Lycka till med letandet, för det är sannerligen inte det lättaste!

Mvh Tobias
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
andersrönn: Du har en GT vilket är annorlunda eftersom det bara finns ca 350 bilar. Tror som Kalle skriver att det är svårt att entusiastförsäkra en vanlig E36 M3. Och bara för att förra ägaren lycakdes betyder det inte att näste ägare lyckas.
an
44
andersrönn
Bmw M3gt - 95
acey : Det har du rätt i... :)

hbengtsson : jag var i samma sits som dig för ca 6 månader sen när jag skulle köpa min bil, jag funderade först att köpa nån billigare m3:a, men bestämde mig för att hellre lägga ut lite mer pengar på engång och köpa en grymt fräsch m3:a som har gått kort och är gott skick och är gubb ägd :) finns säkert fina m3:or för runt 100k men man får sig en tankeställare och udnrar varför dom säljer dom så billigt? lycka till, min är till salu om du vill ha en gt :-)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lurigt med entusiastförsäkring, M3 och M5 har blivit nästintill omöjligt att nyteckna. Vidare är det svårt att få ett besked innan man köpt bilen om det går eller inte.

Räkna med att det inte går så blir du positivt överraskad om något annat gäller.

F.ö kan man ju fundera på om inte trafikförsäkring är att föredra om premien överstiger 25.000:- och bilen är värd runt 100.000:-
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tack för era inlägg. Det var intressant att läsa. Jag har kollat upp premier och de ligger runt 18.000 (helförsäkring) per år. Det får helt sonika vänta tills man flyttar en bra bit utanför stan.
_I
26
_Iceman_
M3 E36 -93
Ok, en kul grej som ni måste läsa. Jag ringde runt olika försäkringsbolag för att försäkra min nyinköpta M3:a -93. Svaret jag fick av de flesta var 9000-1300 halvförsäkring/år på min mor som är 47 år gammal. Sista försäkringsbolag uppgav att jag skulle betala 2100 kr per år! Gissa om det va taget. Fick papper hem och betalade fort som satan.
Jag vet inte vad du har haft för bilar innan men det finns en liten risk att man inte riktigt klarar av en M3 när man har kört 316 innan och då blir tyävrr premien ännu högre för M3 ägare, är väl en av anledningarna varför premien är hög på M3.
Mitt råd är att man kanske ska börja med gå upp till de 6-cyl modellerna innan man ger sig på M3.
Menade inte o vara stöddig utan en ren upplysning ;)

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Mmmm...Tack Harris, men din upplysning uppfattades som ren stöddighet. Har haft körkort i 11 år och kört åtskilliga sportbilar genom åren. Att jag för närvarande kör en 316i har knappast att göra med min bristfälliga förmåga att tygla hästkrafter. Det är inget jetplan vi snackar om...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller helt med hbengtsson. Det är snarare brist på rutin rent allmänt, dvs nyblivnakörkortstagare, som är i den verkliga riskzonen när det gäller M3 köp. Annars har faktiskt M3 3.0 rätt mediokra prestanda med dagens mått mätt och är faktiskt inte något monster att köra.
Javisst Acey, du tog orden ur munnen på mig. Eller bokstäverna från tangentbordet?

Harris: Du har alltså större chans att kunna hantera en M3 eftersom du har en 328, än en hbengtsson bara för att han kör en 316 nu? Som sagt, karln har haft körkortet i 11 år.

hbengtsson: Tror du verkligen du kan hantera en best till M3? :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Om man ska kunna köra en sportbil fort så har det väldigt lite med och göra med hur länge man haft körkortet. Det handlar om hur mycket erfaranhet man har av att köra fort. Givetvis är det större chans att man har mer erfarenhet om man haft körkortet längre.

MVH // Harris
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Harris:
Hur kan man ha erfarenhet när man är nitton år gammal? Erfarenhet kan man bara få med tiden.

mvh kim
Ingen som påstår att det är nån 19-åring som har mycket erfarenhet, läs om tråden.

MVH // Harris
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Det som jag tycker är dyrt me M3an är soppa förbrukningen!
försäkringen har då inte ja nå problem med eftersom bilen står skriven på morsan å hon bor ute i skogen ! eheh så det blir billigt!

M.E
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mAnGe-9: Ja, det enda som skulle kunna bli dyrt är om du smäller och FB nekar ersättning. Och då blir det tyvärr riktigt dyrt.
B3 coupe
Hmm. får man va med på tråden.

M3 var med på köpguiden i bilsport för några månader sen,
Där var detta med försäkring med och bor man innanför tullarna i STHLM och är under 24 år så kostar bilen hela 103tkr att försäkra.

Sen skulle jag aldrig enbart köra trafikförsäkrat utifall jag kanske blev påkörd och vållande smiter, då står man där...

En anledning till att det är så dyrt är stöldbegärligheten som klassas för sig.
M3 och B3 har en klass som heter 49 av 49 Möjliga så där kommer den svindyra halvförsäkringen.

Tycker synd om den som får sin bil stulen med enbart trafik försäkring.

Jag bor utanför STHLM och betalar 18000 om året. Det blir ju ca: 10000kr då den är avställd på vintern.

Visa användare
49
M3PutteGT
Volvo V70R
M5 -05
För min GT betalar jag 15 000 om året i helförsäkring och har ett soppakonto som är ca. 4000 kr Gillar man att gasa så kostar det..:)

Ingen kommer ihåg en fegis!!

M3PutteGT #283
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.