AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.370

vad blir en e46 för årmodell

bilen är utagen 11-98
vadblir för årsmodell i s
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borde bli -99!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...under förutsättning att den är tillverkad hyffsat nära det datumet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
En 11/98 blir nog en -99 som Johan B säger. Fr o m -99 finns inte årsmodellsbegreppet. Då är det reg.månaden som gäller.

T o m -99 så ligger brytningen mellan årsmodellerna i regel den 1 juli. Dvs. en 6/98 är en -98 och en 7/98 är en -99 o s v. "Brytpunkten" kan skilja mellan olika märken beroende på när respektive märke lanserar sina nya årsmodeller. I BMW:s fall är jag 99% säker på att det är den 1 oktober.

Men hur som helst så borde din 11/98 vara en -99, som sagt.

MVH
BMW börjar alltid att tillverka kommande årsmodell 1/9.

/Simon
Tack för svaren
bmw_chrille:
Brytdatumet för årsmodell ligger den första måndagen i augusti enligt en aukt BMW-verkstad/dealer som jag talat med.

plåtis:
Om du vill vara 100% säker så ringer du vägverket/bilregistret (minns ej vilken av dem) och ber att få tala med någon på "tekniska avdelningen". De kan med hjälp av chassienumret läsa ut vilken årsmodell det blir på bilen.

Mvh.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Alla bilar får ny årsmodell efter tyskarnas semester-perioden och jag tror det är månad 08. Så den bilen 11/98 är en 99 alla fall i Tyskland och även i Sverige med tanke på månad 11.

------
Länk
Länk
Man måste väll skilja på Erstzullassung som betyder intagande i trafik och på tillverkningsdatumet precis som Johan B är inne på.

I alla annonser är det ju erstzulassung som är angivet i formen 11/98 t ex. Var bilen en riktig "hyllvärmare" kan den ju varit tillverkad långt innan Erstzulassung eftersom bilen får sin Erstzulassung först när förste ägaren plockar ut reg-skyltar till den. Men med hjälp av chassienummer och rätt forum så ska det väll inte va så svårt att få fram exakt tillverkningsdatum.
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Det finns 98or oxå!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Min är tillverkad 12/98 och är en 99:a

------
Länk
Länk
Grodan:
Semesterperioderna i Tyskland ligger mellan juni - september, därför blir detta lite luddigt. Som jag skrev ovan, brytdatum för årsmodell ligger måndag, första veckan i augusti. Sedan kan den ha stått ett tag oxå, detta får man kolla med hjälp av chassienummret (tecken nr 10).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.