|
|
|
|---|---|
|
Har planer på o byta upp mej till 3,2an. men vad ska man ha. Hur fungerar smg? MVH//kim En gång BMW alltid BMW!!! Länk | |
|
SMG är en vanlig manuell växellåda, fast med elektrohydraulisk koppling. När du trycker på paddeln eller flyttar spaken skickas en elektrisk impuls till systemet som gör att kopplingen på hydraulisk väg trycks ned och vald växel läggs i. Vid nedväxling ger systemet automatiskt mellangas. Det finns alltså ingen momentomvandlare som på en automatlåda. Hurvida man vill ha SMG eller inte är en smaksak. De flesta som haft SMG ett tag och hunnit vänja sig vid den brukar för det mesta vara mycket nöjda - men det krävs nog lite tillvänjning. I övrigt har det varit lite problem med mjukvaran till SMG-lådan. Om jag var spekulant på en M3 3,2 hade jag helt klart övervägt SMG-lådan - åtminstone provat den så länge som möjligt innan jag bestämt mig! För mer info rekomenderas "Sök inlägg"! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
så man behöver alltså inte koppla själv? utan de görs automatiskt |
|
|
KimMaarva: Precis ingen koppling. Jag tycker dock att den manuella 6 växlade lådan i 3.2an e36 är ett bättre val. Hade vi däremot snackat SMG II och E46 M3 så hade valet varit ett annat. Provkör och se själv, dock behövs det kanske 2 timmar med lådan för att bli något så när kompis med den. |
|
|
Ok, tackar för svaren! En gång BMW alltid BMW!!! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.