AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.504

e34 var sitter säkring och relä till ac-fläkt

Har en 525iT-95 (som passerade 30000 mil igår och går som en klocka). Men, efter byte av kondensor och kondensorfläkt och ny fyllning av köldmedium så vill inte kondensorfläkten starta. (den var död innan bytet också) Fläkten funkar, 12 v på stiften så snurrar den.

Ac-mannen som fyllde sa att högtryckspressostaten skall ge signal att starta ac-fläkten vid 17 bar, men vid 25 bar hade den fortfarande inte slagit till. Testade även att bygla kontakterna på tempgivaren på kylaren eftersom även den skall aktivera fläkten vid hög kyltemp. Ingen fläktreaktion.

Sitter relä och säkring till ac-fläkten väl gömd på e34? Jag hittar den inte i huvudsäkringsboxen på förarsidan i motorrummet.

Tills nu kör jag bara med ac:n när bilen rullar och slår av den vid rödljus och köer, men man vill ju göra annat än att fingra på snöflingan jämt så om nån kan tipsa mig var jag söker vidare så är jag tacksam.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
ha du kollat tryckvakten som sitter på torkfiltret?? Om den inte fungerar som den ska så slår inte fläkten till. Den sitter under spolarvätskebehållaren och går att plocka bort och provtrycka och mäta upp den med hjälp av gas. Så gjorde vi på min m5:a då jag trodde att det va fel på min. Det går även att gå förbi tryckvakten genom att bygla (kortsluta) kontakten som går i karossen på bilen så att fläkten startar tror det är den vita som går till tryckvakten. Det kanske inte alls ser ut så på 525, men det bör ju vara liknande.
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
På min går fläkten igång när kompressorn går igång. Reläet sitteri en svart box(10cmx10cm) uppe i motorrummet framme till vänster vid bromsvätskan. Om du kör bilen med ac på och står på vänster sida med huven öppen hör du ganska tydligt när reläet slår på precis samtidigt som kompessorn går igång. Om du hör ett klickande ljud så fungerar sannolikt reläet och styrsystemet som det ska. På min bil var det själva fläkten som inte fungerade.

Mvh

Tomas
Har kollat tryckvakterna vid torkfiltet. Den ena stannar kompressorn när kontakten lossas. Den andra borde starta AC-fläkten när den lossas, men på min händer inget. Ingen effekt att bygla kontakten på kylaren heller. Och fläkten funkar om man matar den direkt med 12V, så jag skall kolla upp relät som beskrevs ovan.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har exakt samma fel på min bmw 525iT -92. ACn funkar perfekt ända tills det blir för högt tryck i systemet. Kondensorfläkten startar aldrig, men den funkar om man matar med ström direkt in i fläkten.

Kan fläktmotståndet ha något med felet att göra?

Mvh Johan
ma
53
majfrs
525i touring -94
Är fläkten hel men ej startar så är det säkerligen tempgivaren som sitter på kylaren som ej fungerar.
Förutom reläet, kolla även effektmotståndet som brukar sitta på metallramen runt fläkten. Vid avbrott i detta går motorn bara vid direkt inkoppling som testats ovan, eller på högeffektsläget. Men vid bygling av temp eller tryckvakt skall den börja med första hastighetssteget om motståndet är helt. Olika system för styrning av fläktmotorn förekommer dock, men kolla först om det sitter ett motstånd, oftast en keramisk rektangulär sak med elkablar osv anslutna.

FP
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Håller med Folke. I 9 fall av 10 är det motståndet som spökar. Finns två fabrikat så skruva bort det gamla innan du köper nytt. Bosch kostar strax över 200 och Magna kostar 400+.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Motståndet har jag hittat. Nogon som vet hur man kan mäta sig till om det är helt?

Mvh Johan.
Man mäter med en vanlig multimeter inställd på resistansområdet. Motståndet ligger bara runt 1-2 Ohm, ett annat enkelt sätt att testa är att helt enkelt bygla över anslutningarna och se om fläkten startar.

FP
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Har mätt upp motståndet nu. Det verkar helt, ligger på 1 Ohm. Däremot matas ingen ström till fläkten via varken motståndet eller förbi motståndet. Kablarna som går till fläkten, kommer dessa direkt från reläet? Är det ett av de tre reläer som sitter framför säkringsboxen? Jag har nämligen endast 2 reläer där. På den tredje reläplatsen har jag mätt upp 12V på två ställen. Kan det vara så enkelt att relät saknas?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.