AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.457

Statskörning, vilken växel använder ni mest när ni kör?

Sida 2 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Varför hoppar du mellan växlarna?

------
Länk
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Grodan> Har skådat Eco driving-ljuset :D Bilen (nåt tyskt 100-tal med 2.8 liters V6:a och italienskklingande 4WD) orkar med sig bra utan att använda alla fem, och varje växling kostar soppa. Så lika bra att skippa några av dom. Fråga mig inte riktigt hur det funkar, men funkar gör det :)

Största utmaningen och förtjänsten verkar ligga i att hålla farten på landväg med minsta möjliga gas. Man slösar lätt centilitrar där, utan att få nån direkt fart för pengarna.

Sex på alla fyra, roligast så!
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Körde runt i stockholm senast idag och yrade. Och där gäller oftast 3an tycker jag, med ganska lite trafik.

Hemma i Västerås däremot puttrar jag oftare runt på 4an trots ett lägre tempo än i Stockholm. Detta för att västerås är mer "cruisar vänligt". Men kan glida med den lätta strömmen strax över tomgång på fyran nästan överallt.

I stockholm upplever jag det som man alltid vill ha lite mer varv i maskin för att hänga med i det högre och ryckigare tempot. Sällan någon ide att lägga i fyran där, isåfall på "högfartstäckorna" och då åker ju 5an i direkt efter.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Vid lite trafik glider man nog mest på 2:an, om det är lite mer fäljer man väl tempot på 3:an....

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
tja det beror helt på trafiken .. olika städer olika hastigheter osv.. för mig funkar det med 3 och även 4-an.
men om trafiken tillåter då är det 5-an.
då jag hade 316 så blev det 2:an-3:an beroende på intensitet
med nuvarande låser jag aut på 2:an+S för att komma iväg kvickt stegar sen upp på 3 eller D beroende på humör ;)

___
Mvh
Patrik N.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.