AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.866

Varför ställa ventiler på M5 3.8?

vi
121
viruz
523i touring-00
Hej! Har funderat på att kanske köpa en M5 3.8. Har läst att man ska ställa ventilerna på dom! Är det inte från 91 24ventils toppar med hydraliska lyftare och vad jag fattat så ska man inte behöva ställa ventilerna på dom,eller det ska väl inte gå heller! Vet att på M30 motorn ska man göra det! Men det kanske är annat på M5 motorerna?!

Mvh:Peter

Peter
På M5:orna måste justeras ventilerna!!!!

M.V.H

MAuricio
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Nej, alla M5 E34 har justerbara ventiler, dvs mekaniska ventillyftare. Vem är det som sagt att det sitter hydrauliska lyftare i senare årsmodeller? Den myten måste vi ta död på, om inte kommer slarvet att ta död på folks kamaxlar. Kontroll och ev. justering av ventilspelet är bland de viktigaste servicepunkterna på M5 E34!
När du letar efter bil, se då till att du får en bil där säljaren känner till senaste ventiljusteringen, är bilen korrekt servad enligt bok så är ju det gjort, men saknas det bok så måste man fråga, och är det inte justerat på de senaste 2500 milen eller ännu längre och det dessutom klapprar mer än normalt ur maskinen så skulle jag inte köpa. Spelet kontrolleras/justeras vid varje BMW Inspektion, dvs både I och II, intervallet är ca 2000-2500 mil (den exakta körsträckan ges av serviceintervallsystemet allt efter vilka förutsättningar som gäller).

- M5 E34 Limousine register -
vi
121
viruz
523i touring-00
Ok,tack då vet jag! Kan vilken kunnig bilmekare som helst justera eller måsta det vara bmw verkstad? Krävs det special verktyg??

Peter
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det krävs ett speciellt verktyg för att ställa ventilerna på M5 E34. Verktyget går att köpa på BMW om man vill göra det själv. Ventilspelet ska ligga mellan 0,28-0,33 vid kall motor.

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.