AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.246

Byta till Mratt på E39a. Passar den rätt på mad alla funkt?

har en 523ia -97. Går det att bara skruva i en Mratt. Kommer farthållare sterio o airbag funka direkt el behöver man byta kontackter, ändra ngt med service dator etc ?

tack på förhand

HP
Länk

/Udo Dirkelsniff
tack för länken men sett den redan... Tyvärr ger den mig inte svar helt.
Jag har redan multiratt orginla i bilen och vill byta till Mratten (3ekrad) med multifunktion. Det som kan va problem är att det skiljer mellan årsmodeller? eller? Annars ska de funka rätt av..typ..

HP
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Om du har en 97:a så är det att tänka på att m-sportrattar som är till e39:or tillverkade efter 03/99 inte passar i din bil då det är annat nav. Knappsatserna kan också skilja beroende på vad du har i din bil.
Går att montera M-ratt på E39'or from -97.
Jag har M-ratt i min (nymonterad -04).

En länk om det hela ---> Länk

/Lazze
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Är det att du monterat den 04 eller är det en 2004 ratt? Vad jag vet så är det olikheter på fattningarna efter 03/99 som gör det besvärligt att bara byta rakt över.

Har läst bmwtips till leda innan för att utröna om det går eller ej och har fått besked från flera håll om att det inte går.

Lazze, har du lust att beskriva i detalj vilken ratt du har och hur du gick tillväga för att byta om den ny var modifieringar som gällde?
Hej
Ny M-ratt beställd från BMW monterades i Mars -04. Det var ett villkor för att jag skulle köpa bilen. Jag har inget art.nr på ratten (jag var inte med när ratten monterades), men tittar man på denna länk Länk så måste det vara: P/N 32 34 2 228 232 M-Sport Wheel w/o phone buttons [09/96-09/97] (ratten) + P/N 32 34 2 229 130 M-Sport Airbag single-stage [09/96-03/99] (Airbag).
Det gjordes inga modifieringar vid montering, ratten passade rakt av.
Jag har phone-knappar på den oxå dvs 5st knappar på varje sida om ratten.
Ratt + airbag kostade 9.600:- på BMW.

/Lazze
Länk
Vad jag förstår så ska ja kunna ta vilken Mratt som hellst mellan 00 o 04 med multifunktion o skruva dit då??

HP
Nej, på sidan jag länkade till så står det vilken ratt som skall vara till respektive årsmodell.
Man beställer ratt, och tillhörande airbag.
Observera att airbagen är dyrare än ratten :)

/Lazze
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Moment22 :-)

Jag skrev i mitt första inlägg i strängen att rattar tillverkade efter 03/99 inte passar i tidigare e39:or, så även Lazze fick en ratt med artikelnummer innan 03/99 inmonterad i sin bil. Inga konstigheter alltså utan bara missförstånd av det inlägg jag först skrev.
Sensonic: Du hittar en fin ratt på bildelsbasen.se för 1000:- och en airbag för 2000-2500:-. Betala max 4000:- för hela kitet men gå inte till BMW och köp nytt onödigt dyrt (inget illa till Lazze som säkert fick det inkluderat i bilköpet).
Stout: Missade ditt första inlägg...
Visst kan man hitta en ratt på skroten. Men personligen skulle jag inte köpa en halvsliten ratt. Det är en härlig känsla med en ny fräsch ratt...lite av nybilskänsla. 9.600:- + montering....visst det är i mesta laget, för vissa är det värt det, för vissa inte.
Det bästa är väl som jag gjorde..."krävde" ny ratt vid bilköpet :))

/Lazze
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.