|
|
|
|---|---|
| Har en 325:a (e36) som har börjat o gå dåligt helt plötsligt... va inne på service för ett tag sen och ett par veckor efter det så kände jag nå konstiga "ryckningar"... låter som den inte går på alla ibland och "hugger" i gasen när jag kör...svårt o förklara men liknande känsla som när man fått en fisk på kroken när man fiskar..när den hugger o spretar emot..hehe..svårt o förklara som sagt.. blir galen på problemet snart..=( | |
|
Du har haft den inne på service säger du, men man ska inte ge sig fan på att dom gjort så mycket åt bilen för det, har varit med om sånna grejer förr. kolla stiften, annars kan det kanske vara insprutarna som behöver göras rent Livet börjar vid 200 |
|
|
Bör vara en tändspole eller vevaxelgivaren om det är snabba ryck.. Mjuka ryck är oftast bränsletillförsel.. Du har 6 st tändspolar på din, du kan chansa att köpa en beggad på skroten kostar c:a 350 spänn och skifta runt.. Gissar på att bilen rycker mer ju varmare det är va. //Vyper |
|
| Nu idag så lånade jag en vevaxelgivare av en kille o prova men de va samma sak..så den kan man utesluta.. tror nästan att de kan va nå me bränsletillförseln ändå för när jag kör i runt 50 på fyran och stampar på gasen så hostar den o rycker bara.. och idag så poffa det till när jag gasa på kraftigt.. nån som vet va man ska kolla? | |
|
jag har samma problem och i mitt fall så är det tändstiftet på 1 cyl som koksar ihop, troligen pga att ena ventiltätningen är kass, jag plockar ur stiftet och gör rent imellanåt sen går bilen som en klocka igen,lycka till. jippiekayee. |
|
| Låter helt klart som tändspole/tändstift. | |
|
Jag har Samma problem med min, försöker hitta felet just nu. Men min bil går perfekt när den är kall, när den sedan kommer upp i temperatur kommer exakt samma symptom som du skriver om, hur är det med dig när den går kall? Några vänner till mig tippade på lambda sonden, men jag har inte lyckats mäta den än! Tacksam för tips! |
|
| Min går lika dåligt kall som varm! jag fick ju reda på nu här att de va inte vevaxelgivaren den där killen bytt på min bil utan det va nån annan givare..pajas..;).. men det e en snubbe som e duktig på bmw här som nästan e säker på att det e vevaxelgivaren så jag ska testa om de kan va den... | |
|
När min gamla E36 91a 325a gick dåligt så gjorde den det kall som varm också... Symptomen var att när man höll jämn obelastad landsvägs gas så gick den bra, dock vid belastning = tryck på gasen så den får jobba = Rycka, hacka, spotta.. sen när man släppte gasen till arbetsgång = c:a 0,8 - 1,0 på bensinåtgångsmätaren så gick den på alla 6 igen.. Det enda stället i varvtalet den tände ok på var 2000 - 2750 varv cirka. Resten var misständningar samt hack på.. Tändspole i mitt fall då.. Cyl #2 Mvh Vyper |
|
|
Är det nån som har några förslag på vad det kan vara i mitt fall då, eftersom den bara går dåligt varm?? Måste ju vara nån givare eller pryl som reagerar på värme... kan man ju tycka i alla fall.. |
|
|
Det är ett välkänt fenomen att spolar i grund o botten hatar värme, tydligen är det någon form av kylolja i dem o de börjar spöka när oljan inte kyler tillräckligt eller de ev. fått någon skada. Gissar på 95% på en tändspole!! Om det är vevgivaren så får du monstruösa ryck till o med ev att tändningen dör i flera sekunder... Sen får den fart igen.. Svårstartad när den stått avstängd varm för att sedan starta den igen efter 2-3 minuter.. Får hålla på länge med startmotorn samt orolig o bluddrig gång ex.. De andra symptomen är vid en trasig vevaxelgivare eller att den fått en smäll o ligger justerad längre ifrån skivan med taggarna den mäter på.. |
|
|
Vyper: Bilen känns lixom kraftlös förutom just i rycken, men jag skulle nog knappast kalla det monstruösa ryck, jag plockade ut tändstiften och alla såg likadana ut, och det enda anmärkningsvärda va att alla hade en sotig kant runt toppen av gängorna och dom har endast gått 50mil! Några har tipsat mig om Lambdasond.. vad tror du om det? syptomen kan väl bli liknande? Tack för hjälpen! |
|
|
Samiros: I ditt fall verkar det just som om lambdan gett upp iom att kallstarter och varmkörningsprogrammet går på fasta parametrar och lambdan kopplas in allt mer o mer ju närmare motorn kommer upp i arbetstemp och du bara upplever rycken i normal arbetstemp. Mvh |
|
|
När den är kraftlös och bara typ brölar men det är inget drag alls så kan det ändå vara Vevaxelgrejjen.. Min bil är just orkeslös o rycker.. Då rapporterade datorn att den har gett upp o ger fel värde på 1:ans cylinder när den kommit ett varv.. Just som du beskriver med att den blivit varm o rycker o är knäpp då den blivit varm var i mitt fall vevaxelgivaren men det kan ju variera, givetvis kan lamdan va CP men jag tycker att det borde märkas på bränsle förbrukningen att den gått upp eller att den börjat ryka mer när den är varm bilen.. //Vyper |
|
|
Okej, ska ta en runda för att kolla soppaförbrukningen, men det står och väger mellan dom två alternativen i alla fall, men då undrar jag hur gör man om man ska kolla vevaxelgivaren? Sen har jag försökt mäta min lambdasond men kommer inte åt nånstans när motorn är igång och varm, finns det nåt annat sätt att pröva den, typ rycka ur sladden (det är ju snabbkopplingar) och kolla om bilen går bättre då? Eller pajar man katten då eller dör bilen bara när man kommer upp i temp? Vill gärna ha tips! Annars får man väl åka till besiktningen för att göra ett avgastest, eller är det enklaste sättet att åka till BMW och göra en felsökning i datorn, men det kostar ju typ 1000spänn! Tacksam för alla förslag! /S |
|
|
Tyvärr så märker inte datorn om värdena är fel på lambdan eller luftmängdsmätaren.. Om de inte är kortslutna avbrott eller hiskelikt fel vad jag vet!! Däremot så ser den kamaxel,vevaxelgivar probbs .. Ej tändspolar. Har den inte varit knasig och dött typ när du åkt och den inte "orkade" hålla tomgången när man skall typ av i en korsning o trampar ner kopplingen o bromsar. Så gjorde min bil i alla fall.. Typ åker i 1 mil och sen kommer fram där man skall svänga o kopplar.. Då hade min bil en förmåga att bara dö. Men det kan ju variera.. Känns ändå inte som lamda i alla fall. Givetvis så kan de ju krångla men då brukar bilen ändå gå relativt vettigt men dra soppa som ett svin o ryka (Vanligast) Att kolla en vevgivare är väl inte det lättaste.. Testa när bilen är varm o den krånglar att typ kanske hälla vatten på den en stund så den kyls typ med en vattenslang o provåk direkt.. Då är ju alla andra delar varma och fungerar medans den är kall o borde då fungera i en 5 minuter till.. Ta inte iskallt vatten så man kanske spränger/spräcker något pga temp skillnaden utan börja med en svag stril o öka sedan trycket.. Den borde ju tåla vatten då min är helt inkapslad.. Mvh Vyper |
|
|
´Jag var inne på JWR i tyresö och så kopplade dom upp den mot datorn och raderade alla gamla larm och grejer och nu går den bra igen, men dom hittade inget fel och åtgärdade ingen ting.... Antingen var det nåt glapp som fixade sig när jag skruvade ihop bilen igen, eller så har jag ingen aning... Men jag slår vad om att det återkommer! Tack för all hjälp hitills ialla fall! /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.