|
|
|
|---|---|
|
Har ett litet problem med 5:ans växel på min bil. Ifall man kör lugnt och växlar t.ex. 4->5 så är det inga problem alls. Men säg att man varvar lite på 2an eller 3an och sen ska lägga i 5ans växel, så skrapar det i. Precis som man släpper kopplingen för tidigt. Någon som vet vad det kan vara för fel? | |
| Du kan ha dåliga synkroniseringsringar men jag tror mer på att din koppling kärvar på splines och att då lådan inte hinner varva ner innan du sopar in nästa växel.. | |
|
Ok, problemet kommer även om man växlar vid högt varvtal från 4->5 men det är ju inte så ofta man är uppe i de hastigheterna... Nån annan som har ngn idé? |
|
|
Jag hade så på min en gång i tiden då växellådan byttes men det fixades på något sätt.. Hörde något om att det var någon busning eller gummisak som sitter mellan växelspak och växellåda eller hur man ska förklara det. Mvh Miche |
|
|
Ok, låter som nått jag inte kan fixa själv.. får väll åka in till en mek o höra med dem kommer du ihåg va det kosta? |
|
|
Löste du problemet Marcus? Har fått samma problem på vår E46:a. Skrapar till lite när man lägger i femman, är man försiktig märks det knappt, kör man lite fortare hugger det till lite och skrapar lite när den ska i. Känns mycket konstigt att just 5:an skulle få en sliten synkring? Bilen i fråga är en 320i -99 med 19.300mil på mätaren. Lugnt körd av tjejen. |
|
|
Har precis samma på min 323Ci-00, men jag har lärt mig att lägga i femman försiktigt, då låter det inget. BMW CS #5206 |
|
|
Problemet är kvar tyvärr. Kopplingen är bytt och felet är fortfarande kvar. Gör som Christer och lägger i 5:an lite lugnare, och endast från 4->5, då funkar det bra. |
|
|
Verkar med andra ord vara ett hyffsat vanligt fel, undrar då vad som gör att just femman blir drabbad. Äldre bilar jag haft har skrapat ibland vid snabb växling mellan ettan och tvåan men aldrig till femman. Ska lämna in bilen på måndag för byte av växellådsolja och luftning av koppling, får se om det hjälper... |
|
|
Konstiga skrap vid växling är tydligen något som uppstår på vissa bilar, även nyare: Länk Jag har faktiskt tendenser även på min 330xd, men då får jag "provocera" fram det via en äkta kung-fu-växling mellan 1:an och 2:an när lådan är kall. På E90:n jag hade innan det som gått 18.000 mil så kunde jag dra i växeln hur snabbt som helst utan minsta missljud. Det verkar alltså inte drabba alla bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.