AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
481

kan man omvandla

xp
126
xplod
525 -91
tja jag undrar om man kan omvandla 230volt till 12volt?
jag har en sub bas till datorn som spelar as bra, när jag vakna en morgon så tänkte jag, sku de gå att ha den i bilen. Den har en inbyggd förstärkare.

Det är dyrare att köpa en omvandlare än vad det är att få en betydligt värre låda i bilen (Kolla på Clas Ohlson etc.). Dessutom skulle resultatet knappast bli bra i förhållande till vad det kostar. Jag skulle bli förvånad om inte de allra billigaste snickeripaketen från bilstereofirmorna skulle spela ifrån något dyligt. Det är inte för att tracka ner på din låda, men jag antar att den är förhållandevis liten och gjord i plast som 99% av datorsubarna är?

____
Reach the door with a breath and a scream.
Tips: Sätt in lådan i bilen och dra in 230V tillfälligt med kabel, t.ex via springa i fönstret, och koppla in lågnivå från stereon. Tycker du fortfarande att den spelar bra så kan du gå vidare med strömförsörjningen.
En 12>230V omvandlare kan funka men du får räkna med att tappa rätt mycket verkningsgrad "på vägen". Om du kollar på förstärkaren i baslådan så hittar du en matningsspänning som ligger runt +/-20 till +/-40 volt, dvs en dubbelspänning. Det skulle t.ex gå att utnyttja nätdelen i något bilslutsteg (kanske nåt skrot där själva slutsteget är kass och bortkopplat) men som du förstår skulle det ligga nära till hands att byta hela förstärkaren i lådan mot något relativt enkelt bilsteg och köra detta bryggat osv. Det har sålts nätdelar för 12V till dubbelspänning tidigare, osäkert om det finns något färdigt idag, kostar oftast mer än många kompletta förstärkare.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.