|
|
|
|---|---|
|
tja, har nu bytt kondensor + torkfilter till ac:n. Skulle fylla sytemet idag och som vanligt så blev det motgångar. Kompressoren är trasig. Magnetkopplingen slår till men kompressorn pumpar inte, är det någon som varit ute för det felet och vet om det går att laga eller är det bara att jaga en ny kompressor?? har sökt på forumet men ej hittat något inlägg om detta fel. Man blir ju lite trött på att det alltid ska bli så dyrt hela tiden. | |
|
Humm, sitter i samma plåga. :-( Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Vad hände med din kompressor Micke? Du säger den förmodligen skurit. Fungerar den ännu och bara låter illa, eller har den dött helt och hållet. Jag har pratat med lite kyltekniker och det verkar vara två saker som händer. 1. Vanligast är att saltslask tar sig in i lagret så det börja låta illa och med tiden kan skära helt och hållet. Ofta kan man byta bara lagret. 2. Själva kompressorns pumpdel kan skära på grund av utslitning men det är extremt ovanligt, han hade bara sett det på bilar som gått 30.000 mil med AC på hela tiden och med vårt väder här i Sverige så blir det väl över 100.000 mil så sällan som vi har sol och värme. Funderar på om man kan motera loss kompressorn underifrån och låta den hänga ned i anslutningarna och byta lager på plats utan att tömma/fylla systemet. |
|
|
"Janf" du kan väl aldrig byta lager utan att tömma.. Lossar du magnetkopplignen så kommer väl ac gasen ut där? det ha jag fått för mig iallafall. |
|
|
Har ingen aning hur det ser ut vad gäller BMWs pumpar, undrar bara. Själva magnetkopplingen sitter ju "inuti" själva remskivan, mellan remskivan och axeln, den borde väl gå att byta utan att gasen behöver släppas ut. Vad gäller lagret har jag ingen aning, men jag har sett pumpar där lagret sitter utanför packningen. Men är kanske omöjliga ändå som du säger då det måste drivas ut på något sätt. Om lagret sitter innanför packningen och därmed befinner sig i kyl/smörjmedlet borde det ju aldrig ge upp. |
|
|
Min funkar inte. När den funkade så lät den riktigt illa. Mina funderingar är att lager och packning är så slitet så gasen har läckt ut där. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Jag har alltså samma symtom som hall112, kopplingen slår till men pumpen går inte. När jag fyllde på gas i våras så var inte systemet helt tomt. Även jag har bytt kondensor. Att byta lager utan att demontera den är nog kört då det är TRÅNGT där den sitter på V8:an. Se bilder ---> Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Ni har säkert rätt. Min tanke var bara att man kanske kunnat använda samma princip som när man byter motor och inte vill kosta på massor för att tömmma/fylla AC. Då brukar man skruva loss ACpumpen och låta den hänga kvar i anslutningsrören bara, är det lite flexibla gummislangar så hänger den ju ner ganska fritt under bilen. Men har det gått för långt med lagret så flexar ju axeln och tar med sig packningen direkt och då är det ju inget att göra. Kanske detta skulle vara en mer preventiv åtgärd om man kunde smörja lagret så det håller betydligt längre. |
|
|
"janf" det kan ju vara som du säger att det går. Det enda är ju bara att försöka. Jag sitter i valet och kvalet om jag skall plocka bort kompressorn och titta närmare på den, problemet är ju torkfiltret som är nytt och tar jag bort kompressorn så kommer ju det ta skada och jag måste fixa ac:n omgående. Nu är ju iallafall systemet vakumsugit + att det finns lita gas i för att filtret inte skall ta skada. Det är ju inte så kul om man måste byta det igen. Är det någon som vet vad det troliga felet är på kompressorn om den slår till men inte pumpar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.