|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Simon_en, du har alla möjligheter att hålla laglig hastighet på motorvägen utan att störa de bilister som valt att köra lite snabbare. Min åsikt är att vid omkörning på motorväg så ökar man farten för att inte störa den rytm som råder i filen. Du säger att bakomvarande inte skall få bestämma rytmen. Då kanske du skall överväga om det är lämpligt att köra om överhuvudtaget. I vänsterfilen skall det tillåtas ett lite högre tempo. Accepterar man inte det som förare bör man undvika det vänstra körfältet, alternativt nyttja fältet när det är helt fritt bakom. Jag kör aldrig ut i vänster körfält när jag i backspegeln ser en bil som kommer snabbare än jag och jag vet att jag inte hinner fullfölja omhörningen förrän bakomvarande bil är ikapp. Detta dels för att det kan vara farligt och dels för att det ej är tillåtet. Jag förstår dina tankar kring att bakomvarande ej skall bestämma ditt tempo. Jag håller med om det så länge det gäller höger körfält. I vänster körfält är det du som bestämmer tempo åt bakomvarande, vilket är helt fel... |
|
|
Bjoerck, klokt inlägg! Fler borde tänka så på motorvägen. Har man nött lite autobahn inser man hur efterbliva de flesta svenskar är när det gäller motorvägskörning. |
|
|
bjoerck, våra åsikter och upplevelser av verkligheten går brett isär. "Simon_en, du har alla möjligheter att hålla laglig hastighet på motorvägen utan att störa de bilister som valt att köra lite snabbare." Just detta vet jag av egen erfarenhet inte stämmer, kör ca 100 mil motorväg varje månad så jag vet vad jag pratar om, kör man däremot 120 och över kan jag bestämma. Jag vill köra om de som kör i 70-100 när jag kör 110, ska jag inte få göra det alls med ditt resonemang? Visst ska det gå fortare i vänsterfilen, men de som kör över laglig hastighet ska inte ha monopol på den och förutsätta att alla anpassar sig helt och hållet efter dem anser jag. /Simon |
|
|
Enligt mitt resonemang tycker jag inte att man som enskild förare skall störa trafikrytmen. Det är helt onödigt. Om du inte vill öka farten temporärt vid omkörning så bör du inte köra om när det kommer trafik bakifrån. Jämför återigen med autobahn. Där får man välja om farten skall vara låg eller hög. Något annat funkar inte. Att gå ut i vänsterfil och sega sig om en lastbil i 110 ger långa köer bakom. Skall omkörning ske så måste tempot ökas till vad som ungefär motsvarar de bilar som redan kör i den yttre filen. Jag är inte någon fartfantom på motorvägen. 110-120 km/h är ungefär så fort jag brukar köra. Däremot hindrar jag inte de som vill köra snabbare i vänsterfilen av principiella själ. När jag skall köra om lastbilar ser jag till att det är fritt bakom eller ökar farten så pass mycket att jag inte bromsar upp snabbare trafik. När omkörningen är fullbordad kan jag återigen sänka farten och alla är glada! Varför ska jag bromsa upp en karavan av bilar som kör 130km/h bara för att jag vill köra 110km/h under en omkörning? Sådant gynnar inte någon enligt mig. |
|
|
bjoerck, håller med om att ingen ska stoppa trafikrytmen, resultatet av ditt resonemang blir dock som det är i praktiken enligt min erfarenhet att jag som håller 110 och är hänsynsfull ständigt tvingas bromsa bakom bussar, lastbilar, de med husvagn/släpvagn för att släppa förbi de som kör i icke tillåten hastighet. Har inget emot att släppa fram snabbare trafik rent principiellt, men börjar tröttna på att de ökar farten bakifrån när jag ska göra omkörning för att låsa mig bakom lastbilar etc. Vem gynnar deras beteende? Vi har olika erfarenheter och syn på detta tror inte vi kommer längre. Som vanligt divergerar min åsikt från den allena rådande allmänåsikten...:) /Simon |
|
|
Det måste finnas ett samspel i trafiken, går man ut i vänsterfilen där det råder ett högre tempo så kanske man ska anpassa sitt tempo till den rådande trafikrytmen i vänsterfilen? Allt funkar mycket bättre om alla bromsar och gasar i trafiken, engagerar sig lite och inte påtvingar andra sin hastighet!! Om jag hamnar bakom någon som slökör så behöver jag inte lägga mig 2cm bakom denne, men samtidigt behöver inte framförvarande nästan sakta ner för att denne såg att jag kom fort, han kan väl hjälpa mig lite med genom att påskynda sin omkörning? När tyskarna kör så funkar det mycket bättre. Folk respekterar de som kör snabbare och även de som kör långsammare. Senast vi åkte ner mot Frankfurt så var det väldigt kraftig trafik på den trefiliga raka vägen utanför flygplatsen. Helt otroligt hur väl det fungerade med alla filer. Alla bytte fil ideligen och jag vet att vi kunde hålla ca 180-200km/h och blev omkörda och körde om. Det bara funkade så smidigt. Trots den extrema farten så kände man sig säker i den täta trafiken. Bara att använda blinkers, gas och broms. Släppa förbi snabbare och även bromsa, om man låg i mittfilen, för att inte störa nån annan som kom snabbare. Hade detta varit sverige så hade det gått i 90km/h och högerfilen hade varit tom. När vi även bilade ner mot Spanien denna gång så gick det plötsligt väldigt segt på autobahn, en sträcka där 200km/h+ inte brukar vara något problem att hålla. Men just denna dag gick det inte mer än i ca 120km/h. Omkörningsförbud för tyngre fordon rådde där. Efter 2 timmars minst sagt slökörning så fick jag svaret. Två st Tjeckiska turistbussar behagade att strunta i förbudet och körde om lastbilar på löpande band och struntade om bakomvarande bilar. Detta medförde en minst sagt mindre "stau" ända bort till 2 timmar bakom bussarna. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
Helga |
Så sant som sagt. Vill man köra om en bil som kör i 100 km så tar det alldeles för lång tid att hålla lagstadgade 110. Klart att man trampar på så man kommer om snabbt. Att man just i de sekunderna överträder med 20 km får ju anses som trafiksäkert! MVH Helga Helga |
|
Ungefär vad jag menade i tidigare inlägg, och jag hoppas verkligen att man lär ut detta i körskolorna fortfarande. Tycker problemet är rätt väl analyserat och genomlyst därmed. FP |
|
| Det är många jämförelser med autobahn, är det tvåfiligt också? | |
| En väldigt stor del av autobahn är tvåfilig. | |
|
Hur många här som vill ha 130km/h på motorväg kör inte i 130km/h redan idag? |
|
Helga |
Visst, men då kan vi köra "lagligt" i 140+. Men gillar motorvägsfart i cirka 160. Då spinner en sexa som bäst. Blir ungefär 3.700 rpm. Och soppaförbrukning 0.95 med 528. Med 323 landar den bara på 0.85. MVH Helgas man från västkusten. |
|
åkte hem från halmstad förra veckan, nästan ingen trafik på motorvägen (e6 som har två filer i varje riktning med räcken emellan). Plötsligt strax före Varberg är det "bilkö". Bilarna ligger tätt inpå varandra i högerfilen. Jag undrar naturligtvis vad det är frågan om och börjar köra om bilarna i vänsterfilen. Efter att ha kört om 20-30 bilar ser jag att det är en polisbil längst fram som kör exakt 110 km i tim och ingen vågar köra om. Så fort polisen svänger av strax före kungsbacka så glesnar trafiken igen och folk kör i sin normala rytm dvs. 110-140 km/tim. tycker detta talar för sig själv vad normala människor tycker om hastighetsbegränsningarna! /martin |
|
| Det spelar nog ingen roll vilka hastighetsgränser vi har. Folk kommer ändå tycka att det går för långsamt.. | |
|
Att vissa bilister agerar stoppklossar i vänsterfilen på motorvägar är enligt mig det absolut mest störande momentet i den svenska trafiken. Jag tycker som föregående inläggsförfattare att vi borde ta efter tyskarnas beteende. Ett bra sätt är nog att körskolorna börjar lära ut vikten av att inte hindra trafiken. Visserligen kommer det i så fall att ta många år innan merparten av bilisterna är omvända men bättre att börja sent än aldrig. Vad gäller en eventuell höjning till 130 på motorvägar så är det ju enbart en anpassning till nuvarande trafiksituation. Även om långt ifrån alla kan eller vill hålla 130 så borde detta inte vålla några större problem eftersom det finns en högerfil för långsammare trafik. Håller med Helga om att en BMW-sexa spinner fint i 160. Förstår heller inte varför man envisas med att bygga 2+1-vägar, varför inte slå till på en bred motorväg direkt. Tycker det är SKANDAL att inte det finns 4-filig motorväg hela vägen mellan Sveriges 3 största städer. Men nej, vi lever i ett bilistfientligt land. Se bara på det senaste paketet av skattehöjningar mot bilägarna. Mvh Johan |
|
| Orsaken till att det anläggs 2+1 vägar i stället för att bygga motorväg direkt är kostnaden. Det är mycket dyrare att bygga motorväg, trots att skillnaden i trafiksäkerhet inte är stor mellan de två alternativen. | |
|
Det är det jag menar, det snålas alltför mycket på bilisterna som pumpar in pengar utan att få något tillbaka. Mvh Johan |
|
| De studier som gjorts av hittillsvarande erfarenheter tyder på att man vinner betydlitg mycket mer säkerhet per satsad krona på att bygga 2+1 vägar i stället för motorväg, så har man beslutat att satsa lite pengar så framstår det kanske som ett vettigt val att prioritera 2+1 på många sträckor i stället för motorväg på få. Men jag kan ju hålla med om att det verkar som om det tas ut mycket mer skatt på biltrafiken än vad som kommer tillbaka. | |
Helga |
Enligt andreasd: Det spelar nog ingen roll vilka hastighetsgränser vi har. Folk kommer ändå tycka att det går för långsamt.. Så säger/skriver en äkta stoppkloss.........som ligger och trycker längs mittlinjen i 49/69/89 eller 109 km/tim. MVH Helgas man från västkusten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.