|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
bustorp |
Jag tror inte att det är vägens beskaffenhet som är problemet (där håller jag med Collin, vägarna är tillräckligt bra för 130) utan de bilister som inte kan eller vill anpassa sig efter trafikrytmen utan som idag ligger i sina 90 oavsett vad andra bilar kör i. Och mycket riktigt så menade Collin motorvägar och inte 110-vägar som jag uppfattade det. Fel av mig. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Enligt mig en ovanligt vettig artikel av Collin. Men vi måste lära folk att köra lite bättre. Samt ha tester för äldre människor. Senast idag såg jag en farbror som var bortåt 90år, och allmänt krasslig som kom åkande i sin ascona C. Det tog honom 15min att kravla sig ur bilen. Sen när han väl kommit tillbaka till bilen så tog det honom 10 min att packa in käppen och lyckas komma in själv. Och när han skulle iväg så varvades den stackars opeln friskt (5500rp/m) och farten justerades med kopplingen. Han var så stel att han inte kunde vrida nacken alls. Så var han tvär döv. Har försökt att prata med denne man en gång förut. Men jag anser att det vore trevligare med 130km/h begränsning. Men om det är full möjligt med dagens trafikanter vet jag inte. Tyvärr... MVH Morgan. Länk |
|
Helga |
Om det kommer att bli 130 på motorvägar så kommer jag att ligga i 150 minst! Helga |
|
Var nyligen på bilsemester i Tyskland (körde bland annat på Ringen. Mycket harmoniskt.). Efter att ha kört cirka 300 mil på Autobahn måste jag säga att tyskarnas bilkörning imponerar. Antagligen har den höga farten fört med sig att alla förare är observanta av ren själbevarelsedrift. Snabba bilar släpps omedelbart förbi och trafiken flyter bra. Den mentalitet som råder i Sverige som lyder "jag kör minsann i 110 så jag ska inte släppa förbi någon" existerar inte. Trafiken är intensiv och att inte engagera sig i körningen är farligt. Genomresan gick via Danmark. Ett land som nyligen infört 130. Även här flöt trafiken väl. Det märks att danskar influerats mer av sina tyska grannar än de norra när det gäller trafiken... Så var det då återigen dags att beträda svensk mark med sin bil efter drygt 350 europamil. Vad möts man då av? Jo, i princip en helt öde motorväg med ilsket gula skyltar märkta 110. I Tyskland råder motsatta förhållandet med farter kring 200 där man är omgärdad av bilar... Vid första omkörningstillfället på motorvägen som skedde efter någon halvmil blir det givetvis krångel då någon rekorderlig individ bestämt sig för att köra om lastbilen med en relativ hastighet av 1 km/h... Och så fortsätter det. Med tanke på Tingvalls mentalitet antar jag att lösningen heter varibla hastighetsgränser. I teorin skulle vägarna vid bra förhållandes kunna skyltas 130. Den egentliga sanningen är nog att de elektroniska skyltarna kommer lysa 100 km/h 364 dagar om året... |
|
|
bjoerck: Mycket väl skrivet, kan inte hålla med mer än till 100%. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Jo jag har ung. samma erfarenhet av resor i Tyskland och Danmark kontra Sverige. Tillägas kan att vägstandarden, beläggning, märkning osv är märkbart sämre här, märks markant när man passerar genom alla tre länderna under samma dag t.ex. Entreprenörerna som VV anlitar behöver skärpa till sig ordentligt. FP |
|
|
Var ifrån får ni "jag kör minsann i 110 så jag ska inte släppa förbi någon"??? Känner inte riktigt igen det beteendet? Åker motorväg varje dag till jobbet men känner inte alls igen det beteendet som ni påpekar flera gånger. Problemet tycker jag ligger hos den typiska Svenska mentaliteten, det är tjurigt, gnälligt, uppblåst och det ska inte tolereras nånting! Vi har ju för f-n inget överseende med våra medtrafikanter, det ser man ju exempel på flera gånger i den här tråden. Ta det som "Bjoerck" skrev: "Vid första omkörningstillfället på motorvägen som skedde efter någon halvmil blir det givetvis krångel då någon rekorderlig individ bestämt sig för att köra om lastbilen med en relativ hastighet av 1 km/h..." Var blev det stora krånglet??? Att du var tvungen att släppa gaspedalen för en stund? Känner bara det att vi borde tagga ner lite. I mitt tycke är ju en del på gränsen att explodera över småsaker. |
|
|
Du får gärna tycka att jag och andra borde tagga ner men det är jobbigt med folk som kör om med en relativ hastighet på 1km/h. Jag kommer fortfarade tycka att det är en pina även om du inte tycker det. Människor har olika temperament i trafiken, du kanske inte störs av sånt, medan vissa gör. Bara att acceptera bägge. MVH // Harris |
|
|
Gumpy: Jag sitter inte direkt och hoppar av ilska i bilen då den rekorderlige föraren gör sin snigelomkörning. Däremot förvånas jag över varför inte föraren väntar med sin långsamma omkörning tills det är garanterat fritt bakom eller väljer att göra en snabbare omkörning. Köer byggs upp när förare gör på detta sätt. Köer som absolut inte är en nödvändighet på våra i övrigt så glest trafikerade motorvägar. I övrigt håller jag med dig. Acceptansen är låg i Sverige. I Tyskland upplever jag att förarna hjälper varandra. I Sverige skall det blinkas, tutas och hyttas så fort ett filbyte skall ske när det är lite trångt. |
|
|
bjoerck: Bra skrivet håller även jag med dig till 100% (även om jag än bara kört på svensk motorväg, övningskör.) Dock åkt med många mil i tyskland osv. Varför inte maila ditt inlägg/tankar och åsikter till t.ex. vägverket om du inte redan gjort det! Finns kanske en minimal chans att någon där kan haja till tids nog... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jag accepterar att vi alla har olika saker som stör en. Jag kommer på mig själv många gånger med att reta upp mig, och ofta på småsaker, men försöker att hålla ett defensivt beteende. Men jag undrar många gånger orsaken till varför vi svenskar stör oss så mycket på varandra? Saknar det som Bjoerck skrev om Tyskland, att förarna hjälper varandra. |
|
|
Vet inte om det kan återverka i trafiken, vilket iofs är rätt dumt, men kanske många människor går omkring och är lite småsyrak på allt möjligt annat. Kanske man tycker att staten och myndigheterna lurar av dem alldeles för mycket skattepengar och ger allt mindre tillbaka. Troligen känner man sig lurade och tycker att storebror i alla fall inte borde hymla utan säga rakt ut att t.ex skola, polis, sjukvård, åldringsvård, gränsövervakning, brottsbekämpning, fängelser (! för att bara nämna en del, har trillat tillbaka till en nivå som motsvarar långt mindre skattetryck. Nånstans förvaltas och fördelas pengarna fel verkar det. Eller kanske man förargar sig över att fina vädret kommer nu lagom till att de flesta går tillbaka till sitt arbete..)) FP |
|
|
På tal om att hjälpa varandra i trafiken, så upplever jag att göteborgare inte underlättar filbyten på samma artiga sätt som stockholmare gör, när man som firvirrad bilförare besöker städerna.Kanske läge för en ny tråd! /Anders |
|
|
Gumpy : Att vi stör oss på varandra tror jag bottnar i allmän irritation precis som folke skriver samt att klassklyftorna har ökat otroligt mycket och då skapar det ett " vi och dom" tänkande , istället för ett "vi sitterer alla i samma båt" tänkande. många idag känner sig åsidosatta tror jag , och kanske med rätta. |
|
|
bjoerck, måste gå lite i polemik om angående "snigelomkörningar". Själv kör jag i princip alltid lagligt och drabbas av mentaliteten att "bara jag som kör fort bakom får köra om först" vilket innebär att jag som är laglydig tvingas ständigt bromsa bakom lastbilar, husvagnar och andra som kör riktigt långsamt, inte heller speciellt roligt, därför gör jag utan att skämmas "snigelomkörningar" då bakomvarande inte ska bestämma min trafikrytm utan jag själv, dessutom är det stora flertalet mycket nonschalanta gällande avståndet till mig. En annan fråga...hur fritt måste det vara innan jag gör omkörningen? Det borde även åligga den som kör över laglig hastighet att anpassa sig till trafiken inte enbart den som kör lagligt eller hur??!! /Simon |
|
|
Visst, men jag tror sunt förnuft borde råda, och lite mera uppmärksamhet, kanske inte bara i färdriktningen utan lite mera i backspegeln. Visst finns det fortfarande en eller ett par "generalparagrafer" i körskolans instruktioner som säger att man alltid skall underlätta för andra trafikanter och samarbeta. Omkörning t.ex innebär alltid ett riskmoment och skall genomföras på ett raskt och säkert sätt, att ligga i vänsterfilen tätt intill en annan bil är väl inget man bör göra längre än nödvändigt enligt min mening iaf. FP |
|
|
Folke, själv är jag en mycket frekvent backspegelanvändare, blir därmed "straffad" konstant i trafiken, då jag släpper fram de som ångar på bakifrån. Man kan fråga sig varför den som kör i 110 hela tiden tvingas ha ryckig körning, medans den som kör i 130 "ska ha" jämn körning. /Simon |
|
|
Tycker nog i det stora hela att det är den svenska mentaliteten det är fel på. Var också nyss i Tyskland och varje gång man är i det landet häpnar man över hur artiga dom är. Går man på cykelbanan så plingar dom på en osen hör man ett "danke schööön" när de passerar. I trafiken flyttar dom på sig och visar hänsyn i största allmänhet. SJÄLVKLART avspeglar det sig sen på mitt beteende i samhället och körning i trafiken. Det kostar så lite att säga "tack" för saker eller att släppa in nån framför sig i trafiken. Man får igen det mångdubbelt sen! En god gärning föder 10 goda gärningar. En ond gärning föder 10 onda gärningar. mvh |
|
Helga |
Det är inte för inte som svenskarna har dåligt rykte i Tyskland. Det är en ren fröjd att dra på nere i Tyskland. Och ser man någon med dåligt körbeteende så är det oftast en svensk som inte är van att köra över 110. Har en bekant, svensk, som alltid kör fel i rondell, ligger klistrad i vänstra körbanan på två-filig motorväg och kör max 110!!! Alla som kommer ikapp, om han inte upptäcker dom i tid och styr över i det riktiga körfältet, blinkar nmed helljuset och skakar på huvudet eller ett pekfinger. Jag frågade naturligtvis varför han envisades med att köra i vänster körfält. Vi har ju högertrafik sa jag. Det är så mycket bättre asfalt där svarade han. Han har aldrig kört i Tyskland tack och lov. Ridå och tablå!! Helga |
Helga |
Plus att jag alltid tyckt att Collin varit en tönt. Oberoende att han vill höja till 130 på motorväg så kan man inte helgonförklara honom för det. Detta har ju huvuddelen av alla motorskribenter tyckt så länge jag minns. Och fortfarande så håller Collin på att "skryta" om att det var HAN som var den som upptäckte att Mercedes A klasse välte och fick byggas om m.m. MVH Helga Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.