AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.830

Robert Collin...

Sida 1 av 3
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Måste bara säga att den mannen steg mycket i aktning hos mig i dag...

Se länk:
Länk

Jag tycker han har väldigt sunda åsikter. Läs även han chatt med läsarna på aftonbladet.se

//Gustaf
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Jepp, han har även tidigare (för ett antal månader sen) uttalat sig om att hastigheterna ska höjas..

Tror dock att inga förändringar kommer att ske, förutom sänkta hastigheter och fler kameror :/

BMW4EVER!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har två marschfarter som jag använder mig av. Det är 130 km/h samt 150 km/h när jag har lite bråttom. Så för mig betyder detta inget i praktiken. 110 km/h klarar jag bara inte av att åka i! Jag sitter och gäspar och drar upp värmen då. Kan inte anses vara trafiksäkert. Men det är möjligt att andra sitter på helspänn i 110 km/h. Har kört många mil på autobahn och har sällan varit i närheten av olycka. Trots farterna. Däremot här hemma kastar sig folk hänsynslöst mellan filer utan att ens blinka. Trafiken är ändå bara en bråkdel här jämfört med den intensiva massiva trafiken på das autobahn.

Go go go Collin! 130 vill vi ha!!!

Jag håller med er om att 130 borde vara en självklarhet på vissa svenska motorvägar idag. Tyvärr tror jag att många svenskar inte är mogna för det än.

Varenda gång man kör på motorvägarna i Sverige stöter man på vilsna bilister som inte ha vett att använda backspegel/blinkers och gärna svänger ut framför snabbare trafik med farthållaren inställd på 111km/h babblandes i mobiltelefonen. Förare som är upptagna av att inte köra bil...
Detta händer i stort sett varje gång jag kör på svenska motorvägar.
Eller folk som får för sig att spara bensin i 7:ans växel på påfartsträckan och når marschfarten först när de är flera kilometer ute på motorvägen...vad är då poängen med påfartsträckan egentligen??

Kan tillägga att jag nyligen avverkat 100-tals mil på italienska/franska motorvägar där 130 råder och jag har hittills inte stött på en enda tomte som förstör trafikrytmen genom ovan nämda exemplen. Många klagar på sydländska förare som aggressiva men de kan åtminstone KÖRA bil.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
bustorp
Stavros:
En av anledningarna till att maxhastigheten i Sverige är 110 är kanske just det du skriver "Däremot här hemma kastar sig folk hänsynslöst mellan filer utan att ens blinka". Det tycker jag är bevis nog för att vi inte ska ha högre hastighet. Huvuddelen av våra bilister klarar helt enkelt inte av det, så enkelt är det. Vi måste lära oss att köra fort INNAN hastigheten höjs. Annars höjs nog olycksstatistiken drastiskt är jag rädd.

Det är synd att du erkänner att du "sitter och gäspar och drar upp värmen" när du kör i 110. Det visar ju att du inte är speciellt skärpt i trafiken du heller. Känns inte bra att kunna möta dig som halvsovande bilist i 110 eller lagbrytare i 130 eller 150.
Vad säger att du klarar av högre hastighet bättre än gemene man, förresten? Din rutin? Många mil på Autobahn gör inte dig till en bättre förare när du inte har mötande trafik eller korsningar att ta hänsyn till. Rutin får man delvis när man måste "tänka åt andra" o tänka först.
Har du också tänkt på att när det smäller på Autobahn så smäller det så in i h----te även utan möte.

Jag har drygt 20 år som yrkesförare och tycker att vi ska LÄRA folk att köra fortare innan vi inför högre hastighet, om vi nu ska införa det.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Jag höll cirka 140-150 på Autobahn en vacker Aprildag för något år sedan. Helt plötsligt blir jag omkörd av en Golf IV, som måste ha varit uppe i runt 170. Det "roliga" i situationen att golfen är klart och tydligt märkt med FAHRSCHULE (Trafikskola). Senare passerar jag Golfen, och mycket riktigt är det en trafikskolelärare och en yngre tjej som är ute och övningskör - Tyskarna får alltså redan på körskolan lära sig att hantera en bil i höga hastigheter - mycket nyttigt, säkerligen!

Jag håller med Collin (..."plötsligt händer det"...) 130 km/h borde vara en självklarhet, åtminstone på motorvägarna söder om Hufvudstaden. Hur vägnätet ser ut längre norrut vet jag inte, och kan inte uttala mig. Det kan heller inte vara bara jag som noterat att MÅNGA, kanske de flesta till och med, faktiskt håller 130 på motorvägen, nästan ingen håller 110. Dagens bilar (och gårdagens BMW) är byggda för att gå tryggt i över 150 km/h.

Satsa pengar på att utbilda svenska bilister mer noggrant, och sänk skatterna på nya, säkra, trygga och bränsleeffektiva bilar - istället för att slänga dem på dessa obehagliga och hemska fartkameror. Men slaveri är frihet...vet väl alla.

Enough already!

:))

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
bustorp
Kalle Hansen:
"Dagens bilar (och gårdagens BMW) är byggda för att gå tryggt i över 150 km/h."
Det håller jag med dig om, men hur är det med förarna? Det är som du förstår en omöjlighet att kunna utbilda de som redan har körkort vilket innebär att det inte skulle kunna gå att höja hastigheten förran om ca.60 år när alla fått utbildningen att köra fortare.

"Ingen bil är säkrare än den föraren som kör den", tänk på det.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
bustorp:
Jag har naturligtvis inte 20 års yrkeserfarenhet av bilkörning. Och naturligtvis är inte fri fart ala autobahn att föredra. Men vad jag tror är att folk skulle bli mer skräpta och aktiva som bilförare om farten späddes på lite där det går bra. T ex söder om Jönköping.

Jag är fruktansvärt aktiv som bilförare. Alltså jag tänker hela tiden på mina handlingar. Det är att föredra! En oaktiv förare är en dålig förare. Sitter man och åker 110 km/h är det lätt att bli oinspirerad och börja tänka på annat. Och därmed mista förmågan att tänka före andra.

Och självklart blir man en bättre förare av många mil på autohahn (många mil överhuvudtaget överallt). Du får ju rutin och erfarenhet av det med!

Slutsats: Höjer man hastigheten på motorväg blir folk mer aktiva och eftertänksamma. = Färre olyckor. Känner man att man inte har kontroll att köra 130 km/h ska man inte köra det heller.

Vi ska förstås inte ha 130 km/h på Essingeleden. Men t ex Norrköping till Värnamo skulle gå finemang!

Guten nacht!

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Bustorp: jäsp
Blev också positivt överraskad av Collins artikel i förmiddags. Gubben är tydligen inte helt lost i huvudet. Här har han för en gångs skull skrivit en mycket vettig artikel. Det är bra att han påpekar det absurda i att hastighetstalibanerna (hans eget uttryck) inte får ifrågasättas, får då är man själv automatiskt en fortkörar-galning som man inte kan ta på allvar.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Läste Collins artikel och kunde bara hålla med honom.
Men ett utav de stora problemen som jag tror stoppar höjningen är dessa förare som brukar ligga på momsen. Just nu kan man ju som mest hålla 139km/h, sen ryker ju körkortet. Men om vi höjer till 130km/h så kan man ju hålla 159km/h utan att äventyra sitt frihetskort. Så jag tror att det är det politikerna är lite rädda för också kanske?

Nåväl; Inför 130 på motorväg NU!!

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
Njuren
måste finnas en anledning till varfer bilisterna kör om så mycket o byttar filer,brått kanske?ok brott lönar sig inte,men en anledning till att höja?

BMW - i nöd och lust?
bustorp
Stavros:
Du skriver "Känner man att man inte har kontroll att köra 130 km/h ska man inte köra det heller". Helt rätt. Men vad gör vi med dom som inte klarar av t.ex. 130 på motorväg eller 2+1-filig väg? Tänk på att dom är väldigt många.
Dom blir ju en ännu större bromskloss om vi närmar oss dom bakifrån i 130 i s f 110 (i a f på 2+1-väg). Dom är ju irriterande redan nu vill jag påstå. Jag tror det skapar mer farliga situationer i form av tokiga omkörningar m.m. Vad tror du/ni andra?
Och vad gör vi med tung trafik o husvagnar, hur fort ska dom få köra för att klara trafikrytmen?

Vi kan ju inte sitta här som ett gäng besserwissrar utan att ta hänsyn till andra som kanske inte är lika säkra vid ratten som många (inte alla) av oss. Det vore väl egotrippat.

richo:
Var det det bästa du kunde eller vad det bara sent för dig?

Herr Gaspedal:
Det ligger en del i vad du säger tror jag. Det kan bli ännu högre hastigheter p g a momsarna. Inte bra.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Bustorp:
"Och vad gör vi med tung trafik o husvagnar, hur fort ska dom få köra för att klara trafikrytmen?"

På den punkten kan vi väl göra som tyskarna på frifartsträckorna. Helt enkelt införa omkörningsförbud för tyngre fordon och personbilar med släpvagn, d.v.s det mesta som håller ca 80-100km/h, under de tiderna det är som mest trafik på vägen.

Väntar på svar från lastbilschaufförerna =)

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
bustorp:
Ja hur gör fransmännen, holländarna, italienarna etc med husvagnar och tung trafik. Titta hur dom har löst det. Så kan vi ta efter. Fungerar ju uppenbarligen där.

Och vad avser det folket som inte klarar av att köra i 130 km/h. Så tror jag att de redan idag kör i 130 km/h utan hänsyn till att det är hastighetsbegränsat till 110 km/h. Jag tror inte att den gruppen helt plötsligt den dagen det blir 130 km/h börjar köra i 130 km/h.
Jag tror t ex att blinda Agda 83 kommer att fortsätta köra som alltid. Samt att Benny 18 i sin Ascona B -79 kör 130 km/h även nu oavsett om det är begränsat till 110 km/h eller 130 km/h på våra motorvägar.

Det möjligt att det skapar lite problem när man helt plötsligt höjer farten med 20 km/h. Man kommer ju snabbare ifatt de som kör långsammare. Men samtidigt tror jag vi slipper en hel del folk som går ut i omkörningsfilen. Just för att de får ökad respekt för de lite högre farterna.

På autobahn t ex. Man är ju sjukligt noga med att titta bakåt i bakspegeln och döda vinkeln när man ska ut i omkörningsfilen.
Just för att man har respekt för farterna.

Hej!

bustorp
Herr Gaspedal:
Stavros:
Jag tror inte detta funkar inte på våra 2+1-vägar då dessa är ganska trånga på vissa delar som ni kanske vet men ändå ofta har 110 som hastighetsgräns. Det kommer att bli en ryckig hastighetsanpassning som jag tror kommer att bli ganska irriterande då du kan åka på när det är dubbelfiligt ( ca.2 km. i taget) men tvingas att sakta ner när det blir enkelfiligt .

Stavros:
Jag (och många andra läsare på detta forum) vet tyvärr inte hur dom har löst det i nämnda länder så ge oss en uppfräschning av deras lösning. Har dom också 2+1-vägar som mer o mer införs här i Sverige?
Jag hoppas f ö inte att det är som du säger att dom som inte klarar av 130 ändå kör i 130. Det låter skrämmande.

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Bustorp:
Jag håller med dig om att det blir/är en "ryckig" trafikrytm på dessa 2+1 vägar. Men så är det ju redan i dag då säkert 70% av trafikanterna redan kör med moms, dvs 120-140km/h, så jag tror inte att det blir någon större skillnad. Man får helt enkelt acceptera att få bromsa in och anpassa hastigheten till dem som kör långsammare än en själv när det blir enkelfiligt. Men när det sedan blir dubbelfiligt så tycker inte jag att 130km/h är en orimlig hastighet för dem som vill köra så.

Jag tycker istället att lagen om "lämna företräde vid filbyte" skulle förstärkas eller vad man ska säga. Så att de som byter fil och går ut i omkörningsfilen ska tvingas aktivera sig mer och tvingas att titta i backspeglarna istället som det är i dag då många slentrianmässigt bara svänger ut med resonemanget: "Jag kör ju redan i 110km/h och då ska ingen annan köra om mig."

Det kommer ju självklart ta en generation eller så innan vi anpassar oss helt till högre hasigheter på vägarna. Att fullt ut lära "blinda Agda 83" att köra i 130km/h tror inte jag heller på. Hon kör säkert inte i 110km/h idag heller. Men man måste ju börja anpassa hastigheten efter dagens och framtidens förhållanden någon gång.

//Gustaf
bustorp
Gus:
Du skrev: "Man får helt enkelt acceptera att få bromsa in och anpassa hastigheten till dem som kör långsammare än en själv när det blir enkelfiligt. Men när det sedan blir dubbelfiligt så tycker inte jag att 130km/h är en orimlig hastighet för dem som vill köra så."
Frågan är vad man tjänar på det? Vad löser det för problem? Är det då inte bättre att vänta tills det "sorteras ut" (fult uttryckt) dom som ev. inte klarar högre hastighet. troligtvis så går det inte heller inom en rimlig framtid.
Man kanske ska införa 130 i vänsterfil o 110 i högerfil, med som du säger "lämna företräde vid filbyte", vad vet jag (gäller endast 4-filig motorväg)? Personligen tycker jag att det låter vettigt som idé. Vad tycker andra läsare?????
Då kanske alla kan samsas oavsett rutin o förkunskaper.

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Speed kills.
bustorp: Collins förslag ang 130 km/h gällde tydligen motorväg (dock inte samtliga!) dvs 4 filer eller mer inte 2+1 vägarna. De sistnämnda klassas väl inte som motorväg?
Rätta mig om jag har fel.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Helt rätt Henke. En 2+1 väg är på sin höjd motorled. Inte motorväg. På en riktig motorväg utanför tätorterna och glest mellan påfarterna skulle 130km/h fungera utmärkt tror jag. På sommarn i hyfsat väder vill säga.
Under vintern när sikten blir betydligt sämre och halkan kommer etc, skulle man kunna byta tillbaka till 110 eller 90km/h. Precis som man gör nu på många ställen med 110km/h sommar och 90km/h vinter.

De digitala hastighetsskyltar som finns borde absolut användas oftare. Vid riktigt tät trafik, eller snöstorm eller andra tänkbara situationer kan hastigeten snabbt tas ner ända till max 70km/h om det så skulle behövas.

För om det är 130 som gäller för jämnan så kommer det alltid finnas dem som kör 159km/h mitt i rusningstrafiken oavsett blixthalka eller skyfall, bara för att "dom får" utan att bli av med kortet.

Mvh micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.