AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.280

Varför så mycket FWD ?

Sida 1 av 2
M.I.C.K.E
Varför finns det så mycket framhjulsdrivet på bilmarknaden, finns ju nästan inga bilmärken längre som kör med bakhjulsdrift, varför??? Bakhjulsdrift är ju sååååå mycket bättre, så varför envisas dom flesta med att endast tillverka framhjulsdrivna bilar?
För att dom flesta tycker de är säkrare,om man tex får sladd så drar bilen framåt me en FWD mens en RWD åker ut me bakänden...de krävs alltså lite mer skicklighet me RWD,men antispinn som finns nu hjälper ju en del...
Men håller me,är surt att de är så mycket FWD..men de är ju därför bmw är så bra! :)
Det är billigare helt enkelt. Dessutom undviker en del att köra rwd på vintern även om antisladd/antispinn finns i nästan alla bilar.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
Precis,är billigare eftersom man inte behöver kardanaxel å klumpar bak...
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Samtidigt är framhjulsdrift ett stort minus på vintern. Tappar man fästet, så går bilen rakt fram utan styrförmåga. Om ni förstår.

Nord
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Nord:
Handbromsen e underskattad! Går det rakt fram så e det bara o dra i kryckan och sen ge full gas så rätar bilen ut sig själv... Mycket säkrare än bakhjulsdrift då snurren e ett faktum om det blir lite för mycket häng!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är mycket billigare och snabbare att tillverka framhjulsdrivna bilar än bakhjulsdrivna dito!

På en framhjulsdriven bil sitter hela drivpaketet inklusive växellåda och drivaxlar i ett litet smidigt paket som "bara bultas fast" underifrån på tillverkningslinan.

En bakhjulsdriven bil är krångligare med både kardanaxel, bakaxelklump och drivaxlar på bakre axeln...

Med dagens moderna styrelektronik är bakhjulsdrivna bilar i princip lika säkra som framhjulsdrivna dito på vintern.
Att tillverkare som främst har framhjulsdrivna bilar i sitt sortiment, fortsätter att propagera för framhjulsdriftens säkerhetsegenskaper, är inget annat än smart "hjärntvätt" av kunderna så att de skall efterfråga "säkra" framhjulsdrivna bilar (som man kan sälja billigare pga. billigare produktionskostnad)...

Effektstarka bilar med bara framhjulsdrift brukar inte vara så lyckade när all kraft skall ner i backen och det börjar svänga lite...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Som tidigare nämnts är FWD billigare. Det räcker med FWD på bilar som främst används främst för att transporterar matkassarna och dagisungar i.

Sedan har Gl*nning & Co tutat i svenska folket att FWD = bra väghållning, så det är svårt att få stora massan att förstå att det inte behöver vara på det viset.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
En oskriven regel för en del FWD tillverkare är att man kör 4WD när effekten börjar bli hög, tex. audi och volvo. Jag hade hellre sett ren bakhjulsdrift istället som standard på tex. Volvo R och audi S, för att spara vikt och minska effektförlusten i drivlinan. 4wd skulle man kunna ha som extrautrustning för dom som önskar det. bakhjulsdrift måste väl vara billigare än 4WD?

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Att dra i handbromsen är nog inte världens bästa lösning alltid, framförallt inte om frambromsen är kopplad till framhjulen som det är på några bilar.

Sen är ju frågan hur bra det är att mista fästet på bakhjulen oavsett fram eller bakhjulsdrift.

Bakhjulen är ju det sista man vill förlora fästet på, speciellt på vintern.
M.I.C.K.E
Att FWD skulle vara säkrare än RWD är jag inte alls övertygad om, det spelar inte nån roll om man kör FWD eller RWD går det snett när man fått sladd så är det inte mycket man kan göra åt saken, den enda skillnaden är att med FWD smäller man med fronten först och med RWD smäller det i baken...
Det är ju så kul när det börjar rycka till i ratten när man gasar lite. Mmmmmm... FWD.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Tacka vet jag RWD! Har provkört V50 T5, man blev ju rädd när kraften skulle ner i backen och ratten "slets ur händerna". Var ingen trevlig körupplevelse alls. En RWD får däremot ner kraften på ett kanonbra sätt utan ryck och slit i framvagnen.
Jag har aldrig haft några problem att köra RWD på vintern, trots att jag inte haft några elektriska hjälpmedel. Men det beror väl på vad man är van vid. Jag kommer iaf fortsätta köra RWD!
Det är bra med FWD om man vill byta fil snabbt! :-) Känns ivarjefall som om man byter fil när man drar på med en motorstark framhjulsdriven bil.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
bader skrev: "Bakhjulen är ju det sista man vill förlora fästet på, speciellt på vintern."
Skulle vilja säga tvärtom där=) Bakhjulen är ju det FÖRSTA man vill förlora fästet på, speciellt på vintern.

Sen är ju elektroniken (i bla. E46) underbar om man inte vill ha ngr överraskningar vid filbyte i modd eller "is under snö i snabb kurva"...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
En fördel med framhjulsdrift är ju att det tar mindre plats också, om man kan ställa motorn på tvären. En annan är bättre framkomlighet i vissa fall efterssom större delen av vikten ligger på de drivande hjulen.

För mig är bakhjulsdrift det enda tänkbara. Jag har ägt en framhjulsdriven bil en gång men jag blev bara frustrerad.

Att bakhjulsdrift generellt sett ger bättre väghållning än framhjulsdrift råder det väl inget tvivel om. Det är ju inte för inte som bakhjulsdrivna bilar bestraffas med högre vikt eller annat i de flesta standardvagnsmästerskap.
jp
464
jpn
523im -99
vet inte om jag kan hålla med om att det är bättre framkomlighet med fwd för när man gasar så sätter sig ju bilen på baken och man får betydligt mer vikt och fäste på bakhjulen
och lite tryck på framhjulen..

B-M-W
Be
61
Besökaren
525iA E34
För det första är FWD extremt tråkigt på vintern.
För det andra så känns det i ratten. Det kanske man kan acceptera i en bil som kostar 150.000 ny. Men inte i en för 300.000. Känns väldigt billigt.
För det tredje så har man problemet om man gasar i en kurva på vintern så går bilen rakt fram. Det går inte att parera!
Med bakhjulsdrift är det bara att styra emot.
Handbromsen är ett väldigt osäkert och okonsekvent hjälpmedel om bilen går rakt fram pga tappat fäste fram. Det är långt ifrån alltid det blir den effekten man tänkt sig. Dessutom har man då mist fästet på ALLA hjulen.

Bästa resultatet får man om framhjulen kan använda hela sitt grepp åt att styra och bakhjulen största delen av greppet till att driva. Lägger man båda uppgifterna på framhjulen så säger det sig självt att det inte blir lika bra.

Adelson o jpn tycker jag delvis har rätt båda två..
En framhjulsdriven bils övervikt på drivhjulen försvinner mer o mer desto bättre grepp man har. Tvärt om för en bakhjulsdriven.
När man accelererar på asfalt är bakhjulsdriften överlägsen greppmässigt. På grus börjar det väl jämna ut sig.. för att tex på is ha övergått till fördel för framhjulsdriften eftersom viktförskjutningen bakåt här aldrig kan bli särskilt stor innan hjulen tappar greppet.
Precis, jag skrev att FWD har bättre framkomlighet "i vissa fall". I de flesta fall faktiskt, i lera, på is, i djup snö osv. Undantaget när man kör med släp kanske, eller om man åker svansmotorbil förstås. När fästet är så bra att man kan accelerera kallar inte jag det framkomlighet längre, accelerationsgrepp kanske. Göransson har rätt bra framkomlighet med sin 320 i starterna i och för sig. :-)
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
för mig är det ju iaf solklart att det ska vara RWD oavsätt väglag..
slipper rycket i ratten, får ner kraften i backen på ett helt annat sätt och den är ju MYCKET lättare att hantera på vintern.. dessutom mycket roligare med ;)
Ja RWD är roligare, på vintern. Men på sommaren spelar det mindre roll anser jag.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.