AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.050

vad för olja i bakaxel på 325a e30 ?

Det är en automat....vad skall det vara för olja ? hur mkt olja ?ngn speciall olja som är bättre än andra ??
mvh tobias
Tror de är en SAE 90 olja du ska ha,men är inte riktigt säker...bästa är att åka till bmw så får du precis de du ska ha!!
aaa,okej....så de e inget som finns typ på OK alltså ? fan,...
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Har hört många som provat RedLines oljor men själv förlitade jag mig till bmw. Enligt dem så ska man ha Castrol SAF-XO 75W/90 om man inte har lsd(Lamellbroms) eller Castrol SAF-XJ 75W/140 om man har bromsad diff. Körde själv med SAF XJ i min som hade diffbroms och det funkade kanon.

I min 325 som var en -89a så gick det i 1,7 liter. Kollade i ETK men 325 -86 hade ingen uppgift om hur mycket som går i. Är du osäker så köp två liter SAF XJ, går att ha i diffar utan broms också och häll tills det börjar rinna ur påfyllningspluggen. Kostar ca 100 kr för en liter.
OKej,men ska man bara hälla så mkt att det rinner över då alltså? precis så man får igen bulten igen ? :)

tobbe
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
ch0bbe, stämmer bra det. Den översta pluggen är en oljenivåplugg.. Så när det börjar rinna över så är det lagom med olja.

Mvh
Miche
Skillz min vän i kylan,du har då svaren på allt du =)
Dr
175
Drewl
520i - 91
Om man som jag har en vinande bakaxel, vad kan man då tänkas byta till för olja? Eller man kanske ska byta hela klumpen?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Castrol SAF XJ 75W/140 brukar tysta ner vinande bakaxlar ganska markant.
Den oljan kan man använda oavsett om man har diffbroms eller inte.

Annars lär Red-Line Oils "tjockaste" bakaxelolja (har för mig att den heter "Heavy Duty") tysta ljudliga bakaxlar.
Säljs bland annat hos Autoexperten.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dr
175
Drewl
520i - 91
Johan B: tackar för svaret!

Glömde dock tilläga, att när jag provkörde bilen så frågade jag den dåvarande ägaren hur länge bakaxeln hade vint. Han sa att den låtit så under de 3 år han haft bilen. Tror du att ny olja kan få tyst på den ändå?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Drewl, det kan dämpa ljudet i alla fall...

En liten varning dock!
På gamla bilar kan faktiskt ny olja i växellåda och bakaxel göra att packboxarna i dessa börjar läcka, när den nya oljan gör rent...

Det är större risk för det om oljan har varit i bakaxeln väldigt länge.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.