|
|
|
|---|---|
|
Det är en automat....vad skall det vara för olja ? hur mkt olja ?ngn speciall olja som är bättre än andra ?? mvh tobias | |
| Tror de är en SAE 90 olja du ska ha,men är inte riktigt säker...bästa är att åka till bmw så får du precis de du ska ha!! | |
| aaa,okej....så de e inget som finns typ på OK alltså ? fan,... | |
|
Har hört många som provat RedLines oljor men själv förlitade jag mig till bmw. Enligt dem så ska man ha Castrol SAF-XO 75W/90 om man inte har lsd(Lamellbroms) eller Castrol SAF-XJ 75W/140 om man har bromsad diff. Körde själv med SAF XJ i min som hade diffbroms och det funkade kanon. I min 325 som var en -89a så gick det i 1,7 liter. Kollade i ETK men 325 -86 hade ingen uppgift om hur mycket som går i. Är du osäker så köp två liter SAF XJ, går att ha i diffar utan broms också och häll tills det börjar rinna ur påfyllningspluggen. Kostar ca 100 kr för en liter. |
|
|
OKej,men ska man bara hälla så mkt att det rinner över då alltså? precis så man får igen bulten igen ? :) tobbe |
|
|
ch0bbe, stämmer bra det. Den översta pluggen är en oljenivåplugg.. Så när det börjar rinna över så är det lagom med olja. Mvh Miche |
|
| Skillz min vän i kylan,du har då svaren på allt du =) | |
|
Om man som jag har en vinande bakaxel, vad kan man då tänkas byta till för olja? Eller man kanske ska byta hela klumpen? |
|
|
Castrol SAF XJ 75W/140 brukar tysta ner vinande bakaxlar ganska markant. Den oljan kan man använda oavsett om man har diffbroms eller inte. Annars lär Red-Line Oils "tjockaste" bakaxelolja (har för mig att den heter "Heavy Duty") tysta ljudliga bakaxlar. Säljs bland annat hos Autoexperten. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: tackar för svaret! Glömde dock tilläga, att när jag provkörde bilen så frågade jag den dåvarande ägaren hur länge bakaxeln hade vint. Han sa att den låtit så under de 3 år han haft bilen. Tror du att ny olja kan få tyst på den ändå? |
|
|
Drewl, det kan dämpa ljudet i alla fall... En liten varning dock! På gamla bilar kan faktiskt ny olja i växellåda och bakaxel göra att packboxarna i dessa börjar läcka, när den nya oljan gör rent... Det är större risk för det om oljan har varit i bakaxeln väldigt länge. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.