AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.140

bleks imola röd färg i solen

2468
någon som vet om imola röd färg bleks i solen
bustorp
2468:
Alla färger bleks/oxiderar i solen efter en viss tid. Solida kulörer mer än metallic. Förebygg med vax/försegling. Har det inte gått för långt så går det även att återskapa den ursprungliga glansen på en oxiderad kulör. Kontakta en rekondare för råd.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
cane
Vad jag har hört så är just röda bilar alltid dödsdömda vad gäller oxidering, något med att det röda pigmentet innehåller mycket järn och därmed oxiderar värre än andra färger. Men, kanske moderna färger är annorlunda, brorsans röda 518 -90 är i alla fall svårt oxiderad.
bustorp
cane:
Röda, vinröda, mörkgröna, mörkblå, beige, vita. Nästan alla solida kulörer är känsliga men det syns olika mycket på dom. Många av dom går dock att få ganska bra igen men dom är mycket känsliga efteråt. Det går inte att återskapa dom hur många ggr som helst, tyvärr.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemen är mycket mindre nu, när det ligger klarlack även över solidlackerna!

Skulle tro att dagens röda och blå lacker inte är oxid-känsligare än vilken annan färg som helst som också har klarlack...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bustorp
Johan B:
Vet du om alla märken har klarlack på solida färger?

cane
Hm, ja just det, det låter rimligt att en klarlack skyddar. Det är väl märkesoberoende att de numera har klarlack på alla bilar, infördes när man blev tvungen att gå över till miljövänliga lacker, minns dock inte vilket år detta skedde?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Röd färg oxiderar normalt varken mer eller mindre än andra färger.

Däremot har det alltid varit svårt att göra röda pigmenent som står emot solens blekning.

Att den röda bilen snabbar blir "blackig" beror mer på blekning än oxidering. Därför hjälper inte klarlack fullt ut heller.

Påsenare år har dock även röda pigment blivigt bättre.
bustorp
cane:
Jag köper inte ditt argument. Vet du om alla märken har klarlack på solida färger var det jag ville ha svar på. "Miljövänliga" lacker har funnits i många år men de är inte mindre känsliga för det. Jag tror inte att alla har klarlack men jag vill veta. Kan någon hjälpa mig????

cane
bustorp: Kanske bäst att du frågar någon lackerare, men som jag förstått det måste dagens vattenbaserade lacker beläggas med klarlack, annars klarar de sig inte länge. Vet dock inte sen när dessa färger används istället för de äldre lackerna med lösningsmedel.

Därmed borde det vara tillverkningsåret som styr huruvida ens solida lack har klarlack eller inte, snarare än vilket märke man kör.

BMW_MAN: Solens blekning är väl en del av oxidationsprocessen, inte två skilda ting? I vart fall verkar röda lacker ha svårare att klara sig över tiden precis som du sa.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bustorp, jag vet inte om alla märken har klarlack på solidfärgerna.

BMW och Mercedes har det i alla fall...

Om man är osäker på om man har en bil med klarlack eller inte, kan man lätt kolla det själv. Ta lite cleaner eller polish på en ren vit trasa och gnugga lite på lacken. Om trasan färgas av lacken har man inte klarlack.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Oxidering sker ju som en kemisk reaktion mellan syre i luften och t.ex färgen, sen hjälper ju andra kemikalier som finns i luften till också.

Om bilen har klarlack så kommer ju inte luften åt pigmentet som ju ligger under en skyddande genomskinlig hinna så själva färgen kan inte oxidera alls.

Det hindrar dock inte att de ultravioletta strålarna kan bryta ned pigmentet så det tappar färg, det oxiderar inte utan brytas ned av ljuset istället. Rött pigment har alltid varit känsligt.

Finns ingen klarlack så polerar man lätt upp den röda färgen genom att yttersta lagret slipas av. Det funkar inte om den ligger under ett lager klarlack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.