|
|
|
|---|---|
|
Hej alla experter. Har en fråga som rör både min och en kompis bil. Vi ska ställa av bilarna under vintern. En BMW Z4 cab o en Merca SL cab om man får skriva det... Frågan är: Om bilen står i 3-4 månader i varmgarage så håller väl batteriet spänningen om det är ett bra batteri? Ska man starta (Kan ju inte KÖRA en avställd) bilen typ 1 g i månaden för packningarnas skull. Blir motorn sur om man bara kör 5 minuter på tomgång. Räcker det med att bara dra runt motorn? Bromsar m.m. smörja? Kom gärna med seriösa åtgärder som är nödvändiga eller bara rek. att göra. Hasso kan väl allt om detta med va? Åsikter tack! Låter tidigt att planera...Men, vi vill gärna planera tidigt. | |
|
Batteriet KAN ta skada om man har otur...När jag hade min bil avställd i vintras så starta ja den ca var 2-3:e vecka!Men det räcker inte med att låta den stå o puttra på tomgång utan det bästa är att köra alterntivt gasa på tomgång tills motorn uppnår full driftstemp,i runda slängar pratar vi om ca 30min...Ska du bara starta den i 5 min är det bättre o inte starta den alls,du får bara massa kondens i oljan mm...Ett tips är o pumpa däcken riktigt hårda om du ej tänker köra med den...AC mm mår ju bra av att få lite kondition,likaså med motorn men då ska det vara en rejäl varmkörning isf...Ps:Man får köra en avställd bil på inhägnat område har ja för mig,o jag räknar mitt garage under huset som ett just sådant:-)... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Tänkte just det att det inte är lyckat att surköra några minuter. Borde bli fukt i motor, avgas m.m. Problemet är att förs. inte gäller för körning, så det blir inte lätt att varmköra i offentligt garage...Stå o stinka där i 30 min......Kan nästan dö på kuppen.....Hur känsliga är packningarna på ex en Z4? Om Du har garanti på bilen, gäller den om packningarna torkar med....Om man ställt av bilen på "fel sätt". Vill verkligen veta att man gör rätt. Varför jag kom på att tänka på detta är för att jag redan nu låter bilen stå i 3-4v då o då. Mera tips, tack! | |
|
I ditt fall när det rör sig om en så pass ny bil så tror jag inte att det är nån risk att packningar i motor/AC torkar ut,värre med 10år gamla bilar som min...Garantin borde definitivt täcka om nåt mot förmodan skulle hända!Om du nu ska varmköra bilen så räcker det ju med att du rullar ut ur garaget om det nu är så litet o gasar utanför!!Ja menar man får flytta en avställd bil även om den ej får köras!! "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Tack för svaren. Kanske får lufta den 1g i månaden om förs. bol. godkänner det. Ska kolla med dom. Ha en fin sommar (Den kommer nu...!?) Hoppas.... | |
|
Rusa bara inte en kall motor utan motstånd, sliter något enormt. Kom ihåg att köra ACn på full kyla och fläkt en stund också. /Johan -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Får köra lite fram o tillbaka så automaten får lite arbete med... Sätta övningskörning på bilen..... |
|
|
För övrigt så KAN du ju ställa på bilen just den dagen du ska "lufta" den o ha den helförsäkrad o fullt laglig för att sedan ställa av den dagen därefter...Kostar kanske några futtiga tior men de e klart att de blir lite "pappersjobb" för ditt försäkringsbolag med alla ändringar av försäkringen...Men som man säger:Kunden har alltid rätt:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.