AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.769

Antispinn på M3 -97

Sida 3 av 4
Steffe
Johann, förstod nog att du inte skulle våra låna ut. Men vi kan väl vara överrens om att både M3 E46 och M-coupen har 8,22 med SportAuto? Hur kan du då tycka att e46 är betydligt snabbare än M coupen?
Jag har inte sedd dig på någon baträff och motståndet av M3 e46 har inte varit speciellt stort under det gångna året. Men jag körde på Vålerbanan i Norge mot ett par stycken, var av en Schnitzer. Och inte tyckte jag att det var något vidunder i varken accs eller i kurvor. (varken in eller utgång)
Ja, det skall bli intressant att prova en.

Acey, jag tror inte M3 e46 behöver ytterligare 50hk utan 200 kg mindre vikt. (och bättre bromsar)
Och en e36 kan du nästan aldrig få att överstyra, inte ens med gasen. Då det blir i kurvor motsatt verkan då trycker på framhjulen minskar vid gaspådrag.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Acey,

Håller med om att E36 M3 (och andra E36) är stabila och ärliga i sitt uppträdande. Tycker det stämmer på de flesta BMW.

Om e-b menar att det är konsevekent och välbalanserad så håller jag med men det har lite med understyrning och överstyrning att göra. En bil som är perfekt balanserad mellan över- och understyrning är neutralstyrd.

Håller med om att E46 M3 gott kunde ha lite mer pulver det var en av anledningarna till att jag trimmade min. :)

Sen kränger det lite väl mkt vid bankörning men lite sänkning och hårdare krängningshämmare råder lätt bot på det.

Steget till en Porsche RS eller GT2/GT3 är dock långt men de är ju å andra sidan byggda för ren racing.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Jag skrev ju "Den erfarenhet jag har av min M3 på bana är att den är betydligt snabbare än M Coupé."
Det innebär alltså att det är min erfarenhet inte Sport Autos.

Jag körde på EuroSpeedway (Lausitzring) GP-slinga med Tyska M-Drivers Club i Oktober. Det var 5 st M Coupéer där, jag var mkt snabbare än alla dessa och vägrar tro att jag skulle vara så mkt bättre förare. Då var min M3 helt original och flera av M Coupéerna var både trimmade och hade fixat fjädring för bankörning.

Jag var även snabbare än en kompis i en E39 M5. Jag har varit med honom på Ringen 4 gånger under 2001 och vi kör lika snabbt där då jag kör min M5.

I maj förra året var jag och körde på Gelleråsen med M5:an och den enda som var snabbare var en M Coupé med racefjädring från ACS och betydligt bredare däck än original (285). Han körde på en respektingivande tid på 1.18 men jag var inte mkt långsammare med min M5. Till och med mindre än skillnaden mellan mig i M3 och och min polare i M5 på Lausitzring.

Med andra ord skulle jag kunna vara snabbare i min ORIGINAL M3 än den M Coupén med RACEFJÄDRING och bredare däck.

Kan hålla med om att M3:an gärna skulle få vara lättare men den är faktiskt bara 105kg tyngre än M Coupén och bromsarna är faktiskt bättre på M3:an, 200-0 på 141,6m för M3 mot 155.9m för M Coupén.
Men den skulle gärna få ha 200kg lägre vikt och bromsar i Porscheklass för så bra är de inte på E46 M3 heller, iaf inte så länge vi pratar om känsla och uthållighet.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Jag köpte M3:an i September så det fanns inte många banträffar att åka på med den, trots det har jag lyckats köra den på Gelleråsen en dag och en dag på EuroSpeedway (Lausitzring). M5:an på en träff i Stockholm, en på Gelleråsen och fem gånger på Nürburgring.

Den enda M Coupé som varit snabbare var den på Gelleråsen. Som sagt var vägrar jag att tro att det skulle vara förarrelaterat, möjligen är det enklare att köra fort i E46 M3 och och E39 M5.
Uppebarligen så lyckas Sport Auto köra lika fort med M Coupé och E46 M3, dock vi olika tillfällen så det är svårt att dra ngn slutsats av det.

Kanske är din M Coupé trimmad eller har modifierad fjädring så din bil är mkt snabbare än andra M Coupéer.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kanske är m3 CSL bilen för oss då eftersom vi är i stort sätt överens om att bilen skulle behöva bli lite lättare och lite starkare. Jo jag har läst om ditt bygge johann verkar mycket trevligt :)

Men om man vill se the bigger picture så är frågan om CSL versionen skulle vara värd priset. Redan med 19" är M3an hyffsat stötig, dock inte så farligt som tidningarna påstår. Om man sedan vill lägga x antal 100 tusen mer på CSLen som blir väldigt kompromissad som "bruksbil" är tveksamt. Med hyffsat lite medel kan man modifiera m3an till att bli riktigt potent på banan men ändå ha kvar en väldigt bra bruksbil. Jag störs personligen inte av vikten på m3an.

Steffe: Min erfarnhet av e36orna är inte att dom är så superunderstyrda, det beror på när du går på gasen i kurvan för att få över/understyr.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Acey,

Tack! :)

M3 CSL skall man nog mera se som ett rent banredskap klass med 964 RS, 993 RS och 993 GT3, dvs inte speciellt duglig till vardags.

Enligt BMW skall den vara ca 30s snabbare än standard-M3 på ringen , det skulle innebära att den är snabbare än 996 Turbo och GT3. Låter för bra för att vara sant. Jag står iaf på listan för en sån får se när/om den verkligen dyker upp. :)

Steffe
Kul Johann! (med på listan alltså) Då vet jag 2 killar.

Vad är det för modifieringar/byggnationer du håller på med?
Maila mig gärna. (lite diskretare så) stefan.larsson@i.lrf.se

Vi syns på Knutstorp 28/4 va? (bmwsc mot Audi clubsport)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

M3 CSL Du med, eller? :)

Inget hemligt vad som gjort med M3:an kolla

Länk

och

Länk

Jag skall till SPA-FRANCORCHAMPS med M Drivers club den 21/4, ev. stannar jag kvar därnere och åker till Nürburgring efter det annars kommer jag nog till Knutstorp. :)
M5 2000, M3 20001 : M drivers club ??? Vad är det, det måste man ju joina.... berätta gärna lite...( jag äger dina bilars pappor :) MVH

Philip
Lotus Samuel
Hade inte direkt tänkt att lägga mig i debatten, men om CSL har 19" slicks och porschen åker på original är det klart att BMW:n är snabbare.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
CSL har inte slicks.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Philip,

M Drivers Club är en tysk klubb för M- och Alpina-förare. Givetvis är den öppen för andra nationaliteter än tyskar också.

Länk
Länk

De brukar ha tre träffar med "förarutbildningar" på banor runt om i Europa per år. Instruktörerna brukar vara reaceförare på toppnivå.

I år ser programmet ut så här:

BMW M Race - Day's:
19.- 21. April 2002
Fahrerlehrgang auf der Rennstrecke SPA-FRANCORCHAMPS (Belgien)

2.- 4. August 2002
Fahrerlehrgang auf der Rennstrecke Sachsenring (Deutschland)

1.- 3. November 2002
Fahrerlehrgang auf der Rennstrecke ZOLDER (Belgien)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Johann, jag räknar med att du försvarar de svenska färgerna genom att hålla fullt genom Eau Rouge :)

Spa är något man inte får missa, snart slutpluggat kommer bli skönt att få ratta vettig bil igen :)
Steffe
Johann,
du behöver inte kuska Europa runt för att få åka bana...det finns även på närmare håll med glada gubbar www.bmwsc.com
Har själv varit med i M-driversclub men jag tyckte det var roligare med BMW Sport Club och Scuderia Hanseat på ringen. Om man lägger ihop dessa två samt gubbarna i pcs racing, så får man massor av gasglada vänner som inget annat vill än att åka bla på ringen. Så tillfällen saknas aldrig.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Acey,

Vi får se om jag törs! :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe kommer nog att köra en del med BMW Sport Club i år.

Jag hade mkt roligt med M Drivers Club, kan bero på att jag talar hyfsad tyska. Sen tycker jag det är rätt kul att prova olika banor i Europa. För mig är det dessutom ett utmärkt tillfälle att träffa "gamla"
tyska vänner.

Ringen kan man ju åka till närsomhelst och man behöver knappast åka med ngn klubb dit men det vore kul att gå ngn kurs där, Scuderia Hanseat eller ngn annan bara den är bra.

Vad jag saknar mest är banträffar tidigt på våren och på hösten, då har man ju ingen lust att bränna ner till Ringen för att konstatera att det spöregnar hela helgen. Förvisso är det oerhört lärorikt att köra i
regn men på Ringen är det mest otäckt.

Om man istället har kört 50 mil så gör det inte lika mkt.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Forts.

Och på banorna i Sverige känns det lite tryggare att köra i regn jmfrt med Ringen, de har ju till och med avåkningszoner! :)

Nu när vi ändå är inne på ämnet att köra fort, oavsett om det är på bana eller landsväg så kommer vi till setup av bilen.

Vad föredrar ni beträffande toe in av framvagn, M3:an är ju redan i standardsetup ställd lite to in.
Personligen föredrar jag mer toe in, för en snabbare styrrespons, visst blir bilen oroligare och kräver mer passning, däcksslitaget ökar likaså.

Vinge på bakluckan ?
Har ingen i dagsläget men funderar på en till våren, inte för att det skall se fräckt ut (för det gör det sällan) men för att få ökad stabilitet i hög fart, synpunkter mottages gärna.

Gasa på !

/Robert
Johann,

Kul att läsa om din tuningresa till Tyskland med M3:an.
Bilen både ser och låter förbannat trevligt :-)

Gasa på !

/Robert
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beror ju mycket på vilken bil det är och vad det är för bana och andra parametrar i setupen, vilken temperatur däcken har (och var). Men vanligtvis gillar jag att köra lite toe out fram eftersom det reducerar understyrning i ingång/utgång av kurvorna. Tyvärr är det inte så vanligt med toe out på "vanliga bilar" utan man kör toe in pga att bilen blir mer stabil rakt fram och även ingång (understyr).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.