AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.770

Antispinn på M3 -97

Sida 2 av 4
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M 3: Jag tror inte det är så kul att framföra en m3a 40 mil i snöstorm helt utan antispin, visst det går men frågan är om man verkligen vill sitta och parera i 5 timmar. Faktum är att det fortfarande går snabbast att köra utan hjälpmedel, och man verkligen vill åka fort så är det väl bara att koppla ur? Det är en sak om man inte hade kunnat koppla ur hjälpmedlen men när man kan det är det inget att prata om. Eftersom du säger att du vill åt "körkänsla" och köra fort så åker du fortfarande mycket snabbare med en e46 m3a än en e30. Och finns det någon bättre känsla än att åka så fort det bara går? Och det är nog inte enklare att köra en e46 m3a på gränsen än en e30.

e-b: Håller med, e36ans uppförande på vägen är exemplariskt!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b

Hur definierar du Sportbil?
e-b
Jadu Johan....visste att vi skulle komma im på den diskusionen...skall vi ta den?
Jag vet inte riktigt var man skall sätta ribban. Man brukar oftast ha en personlig uppfattning, och den verkar inte delas av alla andra.
Kriterier kan vara:
- Hästkrafter?
- 2 sitsig?
- Coupe?
- Känsla?

Vet som sagt inte om vi skall snöa in på det här o nu. Men dom som idag äger en M3 e36 är övertygade om att dom åker sportbil. Dom som HAR åkt M3 e36 och idag åker tex Porsche är helt säkra på att M3 inte är någon sportbil.
Jag skulle vilja säga att M3:an är en sportig bil men inte någon sportbil.
Vad tycker du?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En sportbil är enligt mig en bil där inga kompromisser är gjorda. Sen finns det olika grader av sportbilar.

Den ultimata sportbilen enligt mig måste vara McLaren F1.

Sen så spöar nya m3an många porschar runt ringen, även ferraris. Och CSL m3an kan man kalla en sportbil, vanliga m3an är väl på gränsen. Men helt klart är väl att m3an inte är en "vanlig" bil och finner att porsches oftast är lite övervärderade..
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b,

Din definition är inte hållbar.
911, McLaren F1, m fl är mer än tvåsitsiga
Alla öppna bilar går bort och motorsvaga bilar som Elise är inte helle sportbilar.

För mig är en sportbil
2-dörrars Coupé eller öppen
Körglad även när det svänger ordentligt
Byggd med nöjeskörning som högsta prioritet
Har bra väghållning (eller iaf bra vägkänsla
Saknar eller har ett oanvändbart baksäte
Litet baggageutrymme

Sen bör den vara hyfsat lätt, ha bra bromsar kraftig motor.

Tveksamt om ngn modell av M3 kan klassas som sportbil däremot kan den vara minst lika underhållande som många sportbilar.

mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
"Motorsvaga bilar är inte heller sportbilar".
Jag såg en Westfield i förrgår med motorcykelmotor. 0-100 på 3,5 s, 1 passagerarstol, nästan inget bagage och öppen naturligtvis.
Går den också bort?
Så opraktiska bilar som t.ex. Lotus Elise MÅSTE rimligen vara sportbilar, vad är de annars?
jaha, jag tyckte mig se något om antispinn här, det verkar som det gått lite " offtopic "...men som svar på ursprungsfrågan: NEJ, M3 E36 har inte någon form av elektroniska hjälpmedel, såsom ASC+T eller dylikt.
Så är det , punkt slut. MVH

Philip
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
mikebike,

Blev lite otydligt, det var enligt e-bs definition som bilen skulle ha hästkrafter´, jag tolkade det som att den skulle ha mkt hästkrafter och ville visa hur konstig en sån sportbilsdefinition är. Misslyckades visst kapitalt.

Själv tycker jag absolut inte mkt hästkrafter är ett krav på en sportbil men det skadar inte. :)

Elise är definitivt en sportbil.
e-b
Johann jag skrev inte att en sportbil skulle ha hästkrafter. (se frågetecken bakom)
Lotus Elise är DEFENITIVT en sportbil.
"minst lika underhållande som många sportbilar" ja inte M3 an i allafall. Den saknar ju så mycket av vad en sportbil bör ha.

acey- vilka "sportbilar" spöar nya M3 an runt ringen? Den går mig veterligen på 8,22 vilket är samma som M coupe men att par sekunder långsammare än M5.
Tex gamla porsche 911rs från -92 med 260 hk är snabbare.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b,

Man skall inte trp blin på allt man läser på Internet.
Tiden 8.22 för E46 M3 är satt av Sport Auto och inte BMW testdrivers som det står på dordschleife.no. Den skall följdaktligen skall jämföras med andra tider från Sport Auto. Tiden för M5 blir då 8.28 och för 964 RS blir då 8.32

Nya M3 är med andra ord snabbare än 964 RS och alla andra 964; alla 993:or utom Turbo, RS och GT2; Maserati 3200GT; Honda NSX; Lotus Exige, Elise och Esprit; Ferrari 348, 328, Testarossa; m fl, Honda S2000; Toyota MR2; Mazda Miata; Corvette C5 m fl.

De få bilar som är kvar är senaste modellerna av Porsche (993 Turbo, Turbo S, RS & GT2 och samtliga 996), Ferrari (F355, F360 & F550), Lamborghini (Dibalo och sannolikt Murcielago), Viper GTS, BMW Z8 samt en del trimmade och/eller modifierade bilar.

Om du inte tycker en M3 är minst lika underhållande som flera av bilarna ovan undrar man om du någonsin kört en M3, i synnerhet E30 och E36.

Intressant diskussion det här, och som så ofta tidigare blir det lite off-topic..

Har själv funderat vad som definierar en sportbil.

M3:an (e36) är sportig, dock ej en sportbil.
Inte direkt taskiga bromsar som e-b vill hävda, men ändå en bit kvar till Brembos 4-kolvs/6-kolvs ok med hålborrade skivor som en annan tysk konkurrent förser sina bilar med...

M3:an har dock andra förtjänster, (måste ju försvara märket på detta forumet), den är bekväm, har hyfsade utrymmen, underbar sång från 6:an, speciellt i det övre varvtalsregistret, mao. mycket allround och bjuder därtill på en hel del körglädje för den som så önskar.
Därför är det ingen överraskning att BMW M3 alltid placerar sig högt i de nybilstester som görs av olika motorjournalister världen runt :-)

Gasa på !

/Robert

e-b
Med all hänsyn till att Johann har fina bilar i sin användarsignatur,

men nu har du fel.
SportAuto körde M5 på 8,18 (eller 8,20) enligt tidningen signerat Horst Von Saurma.
SportAuto har aldrig testat 964:orna eller 993RS, dock endast tunade bilar. Då deras ringentider började långt senare.
Däremot har Horst kört 964RS på egen hand och då på 8,15 (eller var det 8,17-jag minns inte exakt)

Med 8,22 får M3 e46 stryk av flertalet av de bilar du nämner ovan, just med samma chaffis.

Men som du säger, man kan inte alltid lita på det som står på nätet så kanske vi skall varva ner debatten lite.

Vill bara inflika en sak till dig. Det där med att jag aldrig har kört en M3. Bara för att jag inte anger vad vag kör för bilar innebär inte att jag totalt novis....
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b,

Du har fel M5 har körts på 8.28, jag har själv nummret.
Sport Auto.

964 RS kördes av Sport Auto på ringen 92, tiden var 8.28.

Du får nog bläddra lite bättre i dina gamla ex.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b,

Hur skall du ha det egentligen?
Är M3 konsekvent understyrd eller så pass neutral att den inte behöver anti-sladd?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tror jag fått dyslexi. :(

Den här meningen "Om du inte tycker en M3 är minst lika underhållande som flera av bilarna ovan undrar man om du någonsin kört en M3, i synnerhet E30 och E36." skulle ha avslutats med E46.

Ok, detta är vad jag läst så rätta mig gärna om jag har fel:M3 3.0 och 3.0 GT tenderar att överstyra även vid inbromsning, då de har aningen annorlunda hjulställsgeometri och bromskraftsfördelning (org.inställningar) Men iom 3.2 ans introduktion, valde man på M gmbh att göra den något mer förlåtande, att det krävdes mer för att "ligga brett", att den själv skulle sträva mot ett smalare spår vid en kurvtagning i hög fart, att föraren , om han så önskar, doserar upp med gasen, kör man lite raceigt, skall man ju börja gasa vid kurvans "turn in", för att sedan ge fullt gaspådrag vid "apex", då vill bilen överstyra lite sådär lagom, så man får ett bredare spår, och kurvan "rätas ut".
Kontenta:
M3 3.0 = överstyrd
M3 3.0 GT = Överstyrd
M3 3.2 = Understyrd (utan Gaspådrag)

Detta är dock inget jag upplevt själv, utan läst mig till, så om nån har egna erfarenheter, bekräfta/dementera gärna,, MVH

Philip
Steffe
Kul debatt! Få la börja nerifrån;
Phille-alla e36 är understyrda. Jah har haft alla och jag har kört alla på bana ordentligt, lite med orginalchassi men mest med chassimodofieringar. Visst man kan med fina ord (från bmw?) få det att låta som den ena bilen är "lite mer överstyrd" än den andra-men alla är konsekvent understyrda-för att göra det så enkelt för föraren som möjligt då denne oftast är gemeneman o inte raceputte.
Prova en M-coupe och man förstår skillnaden.

Johann o e-b, jag brukar oxå köpa SportAuto.
Tror det finns olika tider på olika ställen spridda över internet. Tror faktiskt Johann har rätt på M5:an.
En fråga: minns ni tiden för M3 e36??
Av egen erfarenhet så minns jag att med min -98 och GT så kunde jag trotts braflås inte få till samma tider som likvärdiga (erfarenhetsmässigt) killar med 911RS-92.
Har även för mig att SportAuto inte har mätt varken 964 eller 993 av RS modellen. Har kollat detta mot PCS-killar och dom säger att mätningarna inte började förren senare, och att dom mätningar som gjorts tidigare inte går att jämföra tidsmässigt med dagens.
Har luskat som f:n för att få fram en tid för 993RS då det ligger mig varmt om hjärtat, men svaren har varit "typ 8,10-8,15 med dagens mätning". Således borde 964RS 3,6 260hk ligga 10 sek långsammare.

Johann om du hänger med till ringen i sommar så kan vi ju testa genom bilbyte?!
Jag kan ta min M-coupe så kan vi jämföra
>under/överstyrning
>körglädje
>vilken är snabbast

ps.Johann understyrd o neutral hör i hop, rätt e-b.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har för mig att tiden för e36 m3an var nära den tiden som e46 m3an har gjort på ringen.

Sen beror det på hur man definerar över/understyrt när det gäller bilar. Formelbilar har en tendens att växla mellan över/understyrning beroende på var i kurvan man befinner sig samt körstil. Så det är sällan att man har en utpräglat övertyrd bil genom hela banan. Lika så när det gäller m bilarna. Hög ingångshastighet resulterar alltid i understyrning, vilket också är ett måste. Jag tror många personer skulle förlora livet per år om m3an släppte bak när man hade en för hög ingångshastighet.

Men m bilarna understyr oftast till apex och man måste tvinga ut bilen med gasen för att få den att peka rätt.

Jämnför du m3an med en sportvolvo så tycker du inte att den är understyrd men jämnför du med en utpräglad sportbil kan den kännas lite väl "safe".

Steffe: Tycker inte att understeer och neutral hör ihopp, utan en neutral bil svänger in i kurvan utan varken under eller övertyrning och behåller den balansen genom hela svängen. Vilket är ganska svårt att uppnå! Däremot kan man nog dra ett = mellan säker väghållning och understyrning men knappat det roligate sättet att åka på.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Jag VET att jag har rätt angående tiderna för M5

Tiden för M3 E36 3.2 SMG på ringen var 8.34 enligt Sport Auto

Kan hålla med om att de gamla tiderna från Ringen inte är fullt jämförbara.

En bil är antingen neutral-, under- eller överstyrd is ig självt. De flesta bilars beteende går att påverka med mer gas eller lift-off så du kan få den att pendla mellan under- och överstyrning.

Jag har alltså inte ifrågasatt ifall E36 M4 är understyrd eller inte jag ifrågasätter e-b som säger att den är neutral och understyrd vilket är motsägelser.

Tror knappast jag tänker låta dig köra min M3 som är en E46, speciellt inte på Ringen.

Den erfarenhet jag har av min M3 på bana är att den är betydligt snabbare än M Coupé. M Coupé är mer åt det överstyrda hållet men det innebär inte att E46 M3 understyr. De som kört den på bana kan intyga att den är mkt välbalanserad och oerhört lätt att balansera med gasen (antingen med mer gas eller lift-off) omm man vill justera sitt spår.

M Coupén är mkt körglad och kompetent vägvagn, framförallt i jämförelse med E36 M3, men vänta med att jämföra den med E46 M3 tills du kört en sådan.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tycker, med trots allt ganska få mil i e46 m3or att dom känns betydligt stabilare än e36 m3orna. Jag tycker ändå att e36an är en väldigt stabil och ärlig bil.

Jag tror att e-b menade att bilen är bra balanserad, vilket den är. Den är som sagt väldigt ärlig om ändå lite understyrd.

Johann, jag tycker personligen att e46 m3an mycket kompetent, men jag saknar nog kanske 50 hästar för att den ska kännas riktigt riktigt rapp och för att kunna "dra ur den" ur kurvorna. Tycker bilen görs bäst med 19" men skulle gärna ha den lite mer stiff, särskilt fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.