|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har just köpt en M3 cab -97, men har inte hunnit köra den så mycket, har inga vinterdäck och ska nog kanske vänta till sommaren. Jag undrar hur det ligger till med Antispinn på 97:an? Är det antispinn överhuvudtaget? Finns ingen knapp att stänga av det i alla fall... | |
| Har aldrig funnits ASC på M3 E30 eller E36. Kom först med DSC på E46 M3. | |
|
Provade en -96 i sommras, va helt omöjligt att få den att spinna så vi antog att det va antispinn på den. Med 321hk borde det väl spinna på 1:an på torr asfalt i alla fall.. =) |
|
|
då e det fel på min m3 limmo spinner 1a 2a till varv stopp ! limmo power |
|
|
Hehe, låter ju bra... Får hoppas att jag inte blir besviken när sommaren kommer då... =) |
|
| För så mycket tyngre är ju inte caben att det blir omöjligt att spinna.. börjar nästan bli orolig... =) | |
|
Klart det går att spinna med den. Om det inte gick så var du antingen inte tillräckligt bestämd/brutal, välj själv :), eller så var kopplingen slut. |
|
TED |
Säkert att det var en M3 du provkört.... Kanske var det en M3 stylad 318is?:) Men även de spinner med lite vilja!!!! |
|
Det va en äkta... =) Koppling måste ju ha varit slut isf... |
|
| Amerikanska M3 E36 har antispinn (och inte samma motor som i europa...) | |
M3 -97 |
Har M3 -97, 321 hk - hittar ingen antispinnknapp att stänga av men har garanterat antispinn. Kör 1:an & 2:an full gas utan svarta ränder..... |
| Diffbroms behöver ingen knapp....... | |
|
En sportbil som M3:an tycker inte jag ska ha en massa onödigt elektriska saker som Antispinn.Har man en M3:a så bör man kunna kontrollera effekten annars finns det ju som sagt var 318-328 med antispinn m.m för att hjälpa den okunniga.Jag förstår med andra varför BMW liksom Porsche inte slänger dit sånt på en sportbil! Till sist vill jag bara säga att detta inlägg inte var personligt riktat mot någon här i forumet :) Mvh Ricke |
|
|
Ricke, Är ABS också bara för folk som inte kan köra bil? Sen kanske det kommer som en chock för dig men alla nya M-bilar har DSC. Kan lova att vinertkörning och körning i regn är betydligt behagligare och säkrare med än utan DSC. Vill man leka eller köra på bana så är det ju bara att slå av den. Fö har Porsche likväl som Ferrari, Lamborghini mfl, ja även F1-bilar, antispinn/antisladd nuförtiden. |
|
|
Johann, blanda inte ABS men DSC för det är ju två helt olika system som övervakar två helt olika funktioner ! DSC ÄR glädje dödare oavset va vissa säger medans ABS är säkerhets grej, borde du åtminstone veta som kör två såna fantastiska bilar?? |
|
|
En sak till när du ändå tig upp det med F 1 . Vem har vunnit mästarskapena de senaste 10 åren? Jo den som har haft bästa bilen och det är ju faktiskt så att många inom F1 klagar på alla dessa hjälp medel också men de lär nog va kvar eftersom många har fuskat och använt DSC trots förbud ! |
|
|
M 3, DSC är ett säkerhetssystem precis som ABS, enbart i vissa fall är det en glädjedödare men det går som sagt att slå av. I de flesta fall i vardagstrafik är det bara skönt med DSC och absolut ingen glädejedödare annat än vid bankörning, rödljusrace och om man vill köra med ställ. DSC kan göra saker som inte ens världens bästa förare kan göra genom att den kan bromsa hjulen individuellt för att häva en sladd eller motverka understyrning. Så i de flesta fall är DSC en säkerhetsfunktion som man gott och väl kan låta vara på större delen av tiden. |
|
sebbe_bmw |
Man får väl koppla ur DSC om man vill leka då..Men det känns som sagt väldigt bra att ha om man kör i snö/regn... Sen är det ju upp till var och en om man vill ha det inkopplat eller inte.. // Sebbe med oftast inkopplad DSC |
|
M3: Vore det inte mycket konstigt om stallet med den sämsta bilen vann vm? F1 handlar om absolut top of the notch teknologi och prestanda, vare sig det rör sig om förare eller bilar. Folk som säger att DSC och ABS etc är "lamt" vet bara inte bättre. |
|
|
Jag menade bara att det har blivit enklare en förr i tiden tack vare alla dessa hjälp medel, nästan som i ett videospel . Plattan i mattan och resten sköter sig självt, vad har hänt med körglädje?? |
|
e-b |
Håll i er nu: men M3:an är ingen sportbil. Den förmelar inte den känslan i alla fall. För hög vikt, konsekvent understyrd och taskiga bromsar. Tycker inte ne M3 e36 behöver antisladd då den är så pass neutral i sitt uppförande. e46:an har jag ingen aning om. Men det är klart, skall man köra dom på vintern så är nog alla hjälpmedel välkomna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.